آکادمی گلوفخودشناسیعزت نفسموفقیت فردی

افزایش عزت نفس با قدرت کلام

چرا هیچکس خوبی های من رو نمی بینه؟ چرا هیچکس من رو دوست نداره؟ چرا هیچکس به من اهمیتی نمیده؟ چرا بقیه با محبت و احترام با من برخورد نمی کنن؟ خب، اگر تو در حال مطالعه این مقاله بی نظیر هستی، پس حتما این ها سوالات و دغدغه های توام هست و دلت میخواد به جایگاهی برسی که همه عاشقت باشن، دوستت داشته باشن، نکات مثبتت رو ببینن و با محبت و احترام باهات برخورد کنن. اما خب در حال حاضر اینطور نیست و برای تو این سوالات پیش اومده.

تاثیر کلام در تقویت عزت نفس

من در صفحه بیوگرافی ابراهیم شجاعی، راجع به تغییرات خودم در زندگی به طور مفصل نوشتم و در بخشی از بیوگرافی هم گفتم که من از افسردگی حاد و از کنج اتاق، حالا به جایی رسیدم که به لطف خدا همه عاشق من هستن و از تمام وجود بهم عشق و محبت رو ابراز می کنن و افراد بی نظیر در جامعه دلشون می خواد که با من ارتباط نزدیک برقرار کنن. خب اگر تا حالا به صفحه بیوگرافی ابراهیم شجاعی مراجعه نکردی، پس حتما بعد از این مقاله برو و بیوگرافی من رو مطالعه کن تا کاملا با من و تغییرات بزرگی که رقم زدم آشنا بشی. اگر قبلا هم مطالعه کردی که بسیار عالی.

حالا چرا به تغییرات خودم و نتایجم اشاره کردم؟ برای این که متوجه بشی من اینجا در جایگاه یک مدرس بهت آموزش نمیدم. بلکه به عنوان یک فرد الهام بخش و کسی که نتیجه توی دستشه دارم بهت مسیر رو یاد میدم. تو همون نتیجه ای رو می خواهی که من الآن دارمش، پس چه کسی بهتر از من می تونه در این مسیر راهنمای تو باشه؟! لذا ازت میخوام نه تنها این مقاله، بلکه تمام آموزش های سایت آکادمی گلوف رو جدی بگیری و ذره به ذره آگاهی های این سایت رو جامه عمل بپوشونی تا توام به نتایج بی نظیر و بزرگ دست پیدا کنی.

پس فکر نکن تنها با مطالعه این مقاله به جایی میرسی. مطالعه این مقاله باید منجر به تغییر ذهنیت و در نهایت منجر به عملگرایی بشه تا نتایج رو برای من و تو به ارمغان بیاره. آموزش هایی که من در سایت آکادمی گلوف ارائه دادم یا میدم، چیز هایی هستن که همین الآن هم من به طور روتین در زندگیم دارم اون ها رو انجام میدم و دقیقا به همین شیوه دارم زندگی می کنم. پس اگر توام به دنبال نتیجه و تغییر هستی، بسم الله …

خب دیگه بریم سروقت راهکار قدرتمند برای افزایش عزت نفس.

مردم دقیقا آینه مقابل تو هستند

ببین رفیق جان، تا حالا دائما پرسیدی که چرا دیگران عاشق من نیستن، چرا دیگران با محبت و احترام با من رفتار نمی کنن، چرا دیگران خوبی های من رو نمی بینن، و کلی سوالاتی که تمام این ها راجع به دیگران بوده. یعنی ما همیشه شاکی هستیم از نوع رفتار دیگران. اما من همیشه گفتم که سوال پرسیدن خیلی خوبه، اما مهم اینه که ما بلد باشیم سوالات سازنده و درست بپرسیم.

این یعنی چی؟ این یعنی این که تا به حال مدام درگیر نوع رفتار دیگران با خودت بودی، اما حالا سوالی که من دارم اینه که از نوع نگرش و رفتار خودت نسبت به خودت چه خبر؟! اصلا تو خودت چطور با خودت رفتار می کنی؟! خودت چه دیدگاه و نگرشی نسبت به خودت داری؟! شاید درکش سخت باشه اما به شکل عجیبی دیگران دقیقا آینه مقابل ما هستن. یعنی دیگران دقیقا همون رفتار و نگرشی رو نسبت به ما دارن که ما خودمون از درون داریمش.

پس سوال درست و سازنده اینه که تو خودت چقدر عاشق خودت هستی؟! تو خودت چقدر با محبت و احترام با خودت رفتار می کنی؟ تو خودت چقدر خوبی ها و توانایی های خودت رو می بینی؟ تو خودت چقدر به خودت اهمیت میدی و چقدر برای خودت ارزش قائلی؟ این ها همون سوالاتی هست که ما رو به نتیجه می رسونه.

بسیار خب، پس ما تا اینجا فهمیدیم که دیگران آینه مقابل ما هستند و این یعنی مردم همونقدر عاشق من هستن که من عاشق خودمم، مردم دقیقا به همون اندازه ای به من اهمیت میدن که من خودم به خودم اهمیت میدم، مردم دقیقا همونقدر خوبی ها و توانایی های من رو می بینن که من خودم می بینم، مردم دقیقا به همون اندازه ای که من خودم برای خودم احترام قائلم به من احترام میزارن، و …

عزت نفس در روابط

امکان نداره که تو عزت نفس بالایی داشته باشی اما دیگران باهات عالی رفتار نکنن. امکان نداره که تو خودت از تمام وجود نکات مثبت و توانایی هات رو ببینی، اما دیگران اون ها رو نبینن. پس به جای این که دغدغه رفتار و نگرش دیگران رو داشته باشی، درستش اینه که دغدغه رفتار و نگرش خودت نسبت به خودت رو داشته باشی. چون با اصلاح و ساختن این ها، در نهایت به طور خودکار رفتار و نگرش دیگران هم نسبت به تو اصلاح میشه.

همون طور که گفتم، من به لطف خدا و تلاش های خودم، حالا به جایی رسیدم که مردم از تمام وجود عاشق من هستن و احترام خاصی رو برای من قائلن و به معنای واقعی به من محبت می کنن و ارزش و جایگاه بی نظیری رو برای من قائلن. اما آیا واقعا این شرایط در ده سال پیش هم وجودت داشت؟!

به هیچ وجه. ده سال پیش که من داشتم از فرط افسردگی برنامه میریختم برای خودکشی و حالم از خودم و زندگیم به هم میخورد و حتی از جلوی آینه هم جاخالی میدادم که ریخت و قیافه خودم رو هم نبینم! توی اون شرایط به نظرت رفتار و نگرش دیگران نسبت به من چطور بود؟ به معنای واقعی افتضااااااح بود و حتی خانواده و والدین من هم حس بدی نسبت به من پیدا کرده بودن، بقیه که جای خود …

اما از زمانی که در مسیر رشد فردی و افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس افتادم و در طول این سال ها با طی کردن تکامل، شخصیتی جدید و کاملا متفاوت رو برای خودم رقم زدم، حالا به طور ناخودآگاه به این جایگاه رسیدم و بدون زحمت خاصی افراد بینظیر وارد زندگی من میشن. حالا مردم من رو دوست دارن، چون من خودم از تمام وجود عاشق خودم هستم و روزی نیست که قربون صدقه خودم نرم! حالا مردم به من احترام میزارن چون ابراهیم خودش برای خودش ارزش و احترام زیادی قائله. حالا مردم نکات مثبت و توانایی های من رو می بینن و بابت این ها من رو تحسین می کنن، چون من خودم تک به تک توانایی ها و نکات مثبتم رو کشف کردم و دیدم و بهشون پر و بال دادم و بابت وجودشون به خودم تبریک گفتم.

کل داستان همینه دوست گلم. عزت نفس با عوامل بیرونی ساخته نمیشه. تو نمی تونی حس بدی نسبت به خودت داشته باشی و حتی خودت هم با خودت توی رابطه نباشی، بعد انتظار داشته باشی دیگران بیان قربون صدقت برن و باهات ارتباط برقرار کنن. این انتظار واقعا مسخرست. وقتی تو توی رابطه با خودت افتضاح پیش میری، میدونی نتیجش میشه چی؟ نتیجش میشه این که ذهنِ طرف مقابل بهش میگه بابا این خودشم با خودش درگیره و خودش خودش رو قبول نداره دیگه تو چرا باید جدی بگیریش و بهش اهمیت بدی؟!

یعنی مثلا وقتی من خودم برای خودم احترام و ارزش قائل نیستم، درمقابل، ذهنِ تو بهت میگه بابا این خودشم برای خودش ارزش قائل نیست دیگه تو چرا باید بهش احترام بزاری؟ و نتیجش میشه این که تو با من بد برخورد می کنی و ذره ای ارزش و احترام برای من قائل نمیشی. و به این صورته که تو میشی آینه مقابل من! این بخش از مقاله خیلی مهمه اما فکر می کنم کمی توضیحاتش پیچیده شد. پس حتما چند بار مطالعش کن تا به درک کاملی نسبت بهش برسی و بفهمی که چطور دیگران میشن آینه مقابلت.

حالا در ادامه من می خوام یک راهکار خفن و به شدت قدرتمند بهت بدم که با بکارگیری همین راهکار بتونی نگرش و رفتار خودت نسبت به خودت رو تغییر بدی و تا حد چشمگیری عزت نفس و اعتماد به نفست رو تقویت کنی. این راهکار چیزیه که همچنان خودم بعد از ده سال دارم هر روز انجامش میدم، چون هم حالم رو به شدت خوب میکنه، هم رابطم با خودم صمیمی تر میشه و هم اعتماد به نفس و عزت نفسم افزایش پیدا می کنه. پس حتما توام جدی بگیرش.

گفتگو های مثبت با خودت داشته باش

فردی که عزت نفس پایین داره، نه تنها در طول شبانه روز افکار منفی نسبت به خودش داره، بلکه حتی کلامش هم نسبت به خودش منفیه. یعنی مثلا گاهی ما در ذهن خودمون خودسرزنشی می کنیم، اما گاهی رسما سر خودمون داد می زنیم و شروع می کنیم به خودتخریبی و حتی فحش دادن به خودمون! به هر صورت افکار و کلام ما کاملا گویای همه چیزه و فقط کافیه ببینی مدام چه افکاری نسبت به خودت داری یا درباره خودت چطور صحبت می کنی. حالا این صحبت می تونه با خودت باشه یا می تونه با یک فرد دیگه. مثلا ممکنه در کنار دوستت نشسته باشی و در حین گفتگو همش از شکست هات صحبت کنی و به نقاط ضعفت بپردازی …

مردم نمی دونن که کلام و گفتار شفاهی تا چه حد قدرتمنده. در مقاله «3 رفتار بی نظیر برای افزایش عزت نفس»، و همچنین در مقاله «چرا تغییر و تحول سخت است؟» من به شدتِ اهمیت گفتگو های شفاهی پرداختم. پس به هیچ وجه مطالعه این دو مقاله ارزشمند رو از خودت دریغ نکن.

خب داشتم می گفتم، ما نمی دونیم که کلام و گفتار شفاهی تا چه حد قدرتمنده. گفتار شفاهی که ما با خودمون و دیگران داریم به حدی قدرتمنده که من در دوره عزت نفس گلوف این مسئله رو به عنوان ابزاری قدرتمند برای کنترل ذهن معرفی کردم. یعنی اونجا گفتم که یکی از راهکارها برای کنترل و رهبری ذهن همینه که شما با خودتون صحبت کنید، حتی با صدای بلند و پر انرژی، و راجع به چیز هایی که دوست دارین، راجع به توانایی هاتون و نکات مثبتتون با خودتون صحبت کنید.

تماااااااام این توضیحات و آگاهی ها رو دادم به عنوان پیش نیاز، تا در نهایت برسیم همینجا که تو نسبت به قدرت کلام شفاهی آگاه بشی. تو فکر می کنی تنها با فکر کردن می تونی به ذهنت غلبه کنی و یا مثلا تنها با فکر کردن می تونی افکار مثبت رو ایجاد کنی و به احساس خوبی برسی؟ اگر اینطور فکر می کنی پس زهی خیال باطل!

آینه

تو با فکر کردن نمی تونی افکار رو کنترل کنی، تو با قدرت کلام و گفتار شفاهی می تونی بر افکار ذهنت مسلط بشی. پس اگر تو فکر می کنی یک آدم ناتوان هستی، نمی تونی تنها با فکر کردن به توانایی هات به این فکر منفی غلبه کنی، بلکه باید شروع کنی و با خودت راجع به توانایی هات به طور منطقی صحبت کنی و راجع بهشون حرف بزنی. همچنین می تونی با دیگران هم صحبت کنی و اونوقت می بینی که چطور ذهنیت و احساست نسبت به خودت تغییر می کنه و باور می کنی که توانمندی!

تو می خواهی مردم عاشقت باشن و بهت محبت کنن؟ پس اوکی، از همین امروز شروع کن حداقل خودت روزی ده دقیقه شفاهی با خودت صحبت کن و قربون صدقه خودت برو. به خدا قسم من هنووووزم بعد از این همه سال هر روز و در هر لحظه که فرصتی پیش بیاد همین کار رو انجام میدم. وقتی یک آینه می بینم سریعا میرم جلوش و به خودم نگاه می کنم، چشمک میزنم و شفاهی میگم جوووووون ببین کی اینجاست، خدای جذابیت اومده!!!

یا مثلا دارم توی خیابون پیاده روی می کنم، توی خیابون هم چون صدای ماشین ها هست دیگه می تونم خیلی راحت با صدای بلند و رسا صحبت کنم، برای همین با صدای رسا شروع می کنم قربون صدقه خودم میرم، به توانایی هام و نکات مثبتم اشاره می کنم. و شاید باورت نشه وقتی به مقصد میرسم غرق در احساس خوب و عزت نفس و اعتماد به نفسم.

یادت باشه قرار نیست مثل این گوینده های رادیو با خودت حرف بزنی، قراره که کاملا دوستانه و راحت با خودت صحبت کنی. دقیقا همونطوری که با دوستانت صحبت می کنی. چون اینطور تاثیرش خیلی بیشتره تا این که تو بیای یک سری جملات تاکیدی رو مثل ربات تکرار کنی. پس راهکار این مقاله همینه که از این لحظه به بعد حداقل روزی ده دقیقه با خودت صحبت کنی و قربون صدقه خودت بری، راجع به توانایی هات صحبت کنی و به خودت افتخار کنی و درکل مثبت ترین و سازنده ترین مکالمه رو با خودت به طور شفاهی داشته باشی. تاکید می کنم که باید هر روز باشه و حداقل ده دقیقه. من خودم که برخی روزها حتی شده یک ساعت هم با خودم صحبت کردم!

افزایش عزت نفس با قدرت کلام | کلام آخر

برای ختم کلام میخوام به مقاومت های ذهن اشاره کنم. درواقع وقتی که تو برای اولین بار شروع می کنی به طور متفاوتی با خودت صحبت می کنی و حتی قربون صدقه خودت میری و از خودت تعریف می کنی، اینجا ذهن شروع می کنه به واکنش نشون دادن. یعنی مثلا تو داری به خودت میگی دمت گررررم چقدر تو بی نظیری و عاشقم و … در همین حین ذهنت میگه بابا خجالت بکش این مسخره بازیا چیه؟!!!

چیزی که میخوام بگم اینه که این مقاومت ها رو جدی نگیر. و این رو بدون که در ابتدا ذهنت این مقاومت ها رو داره، بعد از مدتی حتی ممکنه مسخرت کنه. یعنی تو به خودت میگی عاشقتم، بعد ذهنت میگه هه، آره جون عمت! و این واکنش های ذهن کاملا طبیعیه. پس بدون و آگاه باش که در ابتدا ذهن مقاومت می کنه و در میانه راه حتی ممنکه مسخرت کنه، اما در نهایت تسلیم میشه و همراهیت می کنه.

فکر نکن این مقاومت ذهن غیرطبیعیه. تو باید به ذهن خودت حق بدی که چنین واکنشی داشته باشه. چون اون طی اینهمه سال چیزی جز خودتخریبی و خودتحقیری از تو ندیده و انقدر با این روند زندگی کرده که دیگه باورش شده تو واقعا بی ارزش و بی لیاقت و ناتوانی!!! پس این تو هستی که باید ذهنت رو اصلاح کنی و با گفتگو های منطقی بهش ثابت کنی که تو غرق در ارزش و اعبار و توانایی و عزت  و احترام هستی.

لب کلام اینه که من همیشه به بچه های خانواده گلوف میگم تنها انتظاری که ازتون دارم اینه که در حد یکی دو ماه به گفته های من عمل کنید. اگر واقعا تغییر و نتیجه ای ندیدید اونوقت دیگه دور من رو کلا خط بکشید! و الان این رو به توام میگم دوست گلم، تنها در حد یک ماه و یا اصلا در حد دو هفته به آموزش های این مقاله و دیگر مقالات سایت عمل کن، اگر نتیجه ای حاصل نشد و تغییری ندیدی، پس دیگه دور شجاعی رو کلا خط بکش. والسلام

توی این مقاله گفتم که راجع به نکات مثبت و نقات قوتت با خودت صحبت کن، اما ممکنه بگی که من نقاط قوتم رو نمی شناسم، پس راجع به چی و چطور باید حرف بزنم؟! خب در رابطه با خودشناسی که آموزش های بی نظیری روی سایت گلوف و در دوره ها منتشر شده. اما می تونی از مقاله فوق العاده زیر هم برای کشف نقاط قوت و نکات مثبت خودت استفاده کنی:

 

ارادتمند و دوستدار تو، ابراهیم شجاعی

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا