آکادمی گلوفقوانین جهان آفرینشموفقیت در روابطموفقیت فردیموفقیت مالی

تعریف قانون تکامل و نحوه استفاده از آن

تعریف قانون تکامل و نحوه استفاده از آن

در این مقاله قراره به یکی از قوانین جهان آفرینش بنام قانون تکامل بپردازیم و با اون کاملا آشنا بشیم و همچنین یاد بگیریم چطور قانون تکامل رو درک کنیم و ازش برای رشد و پیشرفت خودمون استفاده کنیم.

باید دقت داشته باشی که تفاوت ریزی بین تئوری تکامل و قانون تکامل وجود داره. هرچند که همون تئوری تکامل داروین هم مهر تاییدی بر قانون تکامل مد نظر ماست. اما خب قانون تکامل کمی بحثش با نظریه داروین فرق میکنه که در ادامه بهشون می پردازیم. اگر بخوام واضح تر بگم خب باید بگم نظریه داروین با قانون تکامل تفاوتی خاصی نداره و تنها تفاوتشون اینه که قانون تکامل اثبات شده اما نظریه داروین همونطور که از عنوانش پیداست نظریه ای بیش نیست و با وجود این که توسط دانشمندان زیادی پذیرفته شده اما همچنان یک نظریه محسوب میشه. اگر نظر بنده رو هم بخوای باید بگم که بنده هم نظریه داروین رو پذیرفته ام. بگذریم …

تعریف تئوری تکامل داروین

الآن داشتم به این فکر میکردم که چطور این نظریه رو به زبان ساده و مختصر برات شرح بدم. خب ببین، در نظریه فرگشت یا همون تکامل آقای داروین میگه که: موجودات قدرت انتخاب طبیعی دارند که به مرور زمان تغییر کنند! درواقع مثلا میگه یک کلاغ چند هزار سال پیش به این شکل فعلی که ما می بینیم نبوده و طی گذر زمان برای بقاء خودش رو تغییر داده و تکامل رو طی کرده تا به اینجا رسیده. درواقع این نظریه میگه در طول دوران تاریخ زیستن در زمین، موجوداتی که توانستند طبق نیازها و شرایط تغییر کنند و تکامل رو طی کنند، به بقاء ادامه دادند و مابقی که تکامل رو طی نکردن به مرور منقرض شدند، و چیزی که مشخصه اینه که این سیستم همچنان در طبیعت ادامه داره و شامل حال ما انسان ها هم میشه. همونطور که ما انسان ها در گذشته بسیار دور در دوران انسان های نخستین، به شکل و ظاهر و با رفتار کنونی نبودیم و ظاهر و رفتار فعلی ما حاصل طی کردن تکامل چند میلیون ساله و تغییرات ما با توجه به نیاز های ما و شرایط بوده.

تئوری تکامل داروین

چیزی که مشخصه و آقای داروین بهش معتقد بوده اینه که بشر و بقیه موجودات در این کره خاکی برای بقاء تکامل رو طی کردن و از این به بعد هم برای ادامه حیات خود باید تکامل رو طی کنند و هر موجودی که این کار رو نکنه از صحنه بازی زیستن در این جهان حذف میشه! ختم کلام اینه که داروین میگه هیچ چیزی ثابت نبوده و نبست. مثلا سگ ها از ابتدا تا به امروز یک شکل و ظاهر نداشتن. گاو ها همینطور و تمامی حیوانات. و هممممچنین بشر موجود دوپا، درواقع ما هم ثابت نبودیم و تکامل رو طی کردیم و این چیزیه که دیگه بر همه ما روشنه و واقعا نمیشه انکارش کرد. برای همینه که منم ابتدای مقاله گفتم با نظریه تکامل داروین موافقم. چون هرطوری که با عقل و منطق شخصیم حساب و کتاب میکنم می بینم که واقعا درسته!!! برای درک بهتر تئوری تکامل داروین میتونی مستند بسیار زیبایی بنام “زمین، تولد یک سیاره” رو از اینترنت دانلود کنی و ببینی.

حقیقتا من با توجه به این که مطالعه مفصلی در رابطه با نظریه داروین نداشتم و ندارم زیاد نمیتونم راجع بهش توضیح بدم. چون فقط به اختصار در حد افزایش اطلاعات عمومی خودم مطالعاتی رو در رابطه با تئوری تکامل داروین داشتم. از طرفی هم مبحث اصلی این مقاله تئوری تکامل داروین نیست که من بخوام بیش از این مقاله رو بهش اختصاص بدم. این توضیحاتی بود که لازم دونستم در این مقاله بدم که بعدش بریم سر اصل مطلب یعنی قانون تکامل.

توضیحات کامل در رابطه با تئوری فرگشت یا تکامل داروین رو از اینجا در ویکی پدیا میتونی مطالعه کنی.

قانون تکامل چیست

خب رسیدیم به مبحث اصلی یعنی قانون تکامل. اگر پیگیر آموزش های آکادمی گلوف بوده باشی، میدونی که این جهان قوانینی داره که ما سعی در شناخت و بکار گیری اون ها برای بهبود و رشد خودمون داریم. این قوانین کاملا اثبات شده هستند و هرکسی که از این قوانین استفاده کرده نتیجه مشابه رو گرفته. قوانینی نظیر قانون رهایی، قانون خلاء و همین قانون تکامل و کلی قوانین حاکم بر جهان هستی دیگه که ما در آکادمی گلوف همواره به اون ها پرداختیم و می پردازیم.

و اما ساده ترین تعریفی که میتونم برای قانون تکامل ارائه بدم اینه که: قانون تکامل میگه برای به دست آوردن یک نتیجه یا رسیدن به یک مقصد باید روندی و مسیری طی بشه. درواقع این قانون میگه ما با یک بشکن زدن یا یک پلک زدن نمیتونیم به نتیجه برسیم یا مقصدی رو طی کنیم. برای مثال مثلا شما از اصفهان اگر بخواهی بری به سمت شمال باااااااید مسیر بین این دو استان رو طی کنی و در این جهان مادی و فیزیکی چنین چیزی امکان پذیر نیست که با یک بشکن زدن اصفهان غیب بشی و شمال ظاهر بشی!!! باید با همین یک مثال به نظرم تا حد زیادی به درک این قانون رسیده باشی. بزار یک مثال دیگه هم بزنم. قانون تکامل میگه مثلا برای این که آب از درجه صفر به نقطه جوش صد درجه برسه باید تکامل  و روند تدریجی رو طی کنه و درجه حرارت آب یکی یکی بالا میره و یکدفعه از صفر نمیپره به صد! البته این رو هم باید درنظر بگیری که تکامل میتونه خیلی سریع یا خیلی کند سپری بشه. مثلا ما میتونیم با زیاد کردن شعله آتیش زیر آب باعث بشیم تا خیلی سریع آب به نقطه جوش برسه. یا میتونیم شعله رو کم کنیم تا به آرامی حرارت آب بالا بره.

جان کلام اینه که در جهان مادی و فیزیکی نمیتونیم انتظار گرفتن نتیجه به صورت متافیزیک داشته باشیم و ما ناچار به طی کردن تکامل در همه امور زندگی هستیم و دور زدن قانون تکامل اکیدا امکان پذیر نیست.

پس تا اینجا فهمیدیم که طی کردن روند و مسیر بخشی جدا نشدنی از زندگی ماست. از خوردن و خوابیدن گرفته تا انتخاب اهداف و حرکت به سمت آن ها و موفق شدن یا نشدن و رشد یا پسرفت ما کاملا با قانون تکامل مچ هستند. همونطور که برای موفق شدن باید تکامل و روند طی بشه، حتی برای پسرفت و ریزش هم روند سپری خواهد شد. هیچ اتفاق آنی و لحظه ای وجود نداره. یک فرد چاق یک شبه نمیتونه خودش رو لاغر کنه و یک فرد لاغر هم یک روزه چاق نمیشه. یک فقیر یک روزه پولدار نمیشه و یک پولدار هم یک شبه فقیر نخواهد شد.

شاید شنیده باشی که فلانی یک شبه پولدار شد یا فلانی در عرض یک روز کل زندگی و داراییش رو باخت و بدبخت شد! همونطور که گفتیم اتفاقات لحظه ای و در عرض یک چشمک زدن رخ نمیدن و اون شخصی که یک شبه کل سرمایه اش دود شده قطعا طی روز ها و ماه های گذشته روند و تکامل غلطی رو پیش گرفته بوده که حاصلش شده ورشکستگی و فقر …

روند و تکامل

قانون تکامل بر همه ما آشکار بوده و هست اما متاسفانه 95% افراد جامعه درکش نکردن و همین دلیلی شده برای افتادن در دام یک زندگی روتین و حزب باد که هر دفعه سر از یک داستان و شرایط ناخواسته در میارن و اسمش رو هم میزارن دست روزگار و تقدیر!

چرا باید قانون تکامل را درک کنیم

تا حالا دقت کردی که چرا پشتکار نداری؟ یا این که چرا مدام از این شاخه به اون شاخه میپری و یه کار رو به سر انجام نمیرسونی؟ یا اگر هم پشتکار داری اما از مسیر هدف لذتی نمیبری و فقط کارت اینه که لحظه شماری کنی برای رسیدن به هدف، و به محض این که به هدف رسیدی هم چند لحظه ای حس خوبی داری و مجددا وارد روتین میشی. خب تمام این ها بخش اعظمیش دقیقا بخاطر عدم درک و عدم پذیرش قانون تکامل هست دوست گلم. تا این لحظه که دارم این مقاله رو برای تو مینویسم حدود چهار پنج سال طول کشید تا بفهمم چرا اصلا من پشتکار ندارم یا چرا مدام تقییر جهت و تقییر هدف میدم و اصلا نمیدونستم که چرا بجای تمرکز روی بهبود فعالیتم، فقط کارم این بود که ثانیه شماری کنم برای رسیدن به مقصد. بعد از این همه سال فهمیدم که تمام این مشکلات رفتاری  وشخصیتی من بخاطر درک نکردن قانون تکامل بود و این که اصلا نمیدونستم چنین قانونی وجود داره چه برسه به این که بپذیرمش. خب من الان اینجا هستم تا بهت بگم اگر تو هم الان پشتکار نداری، اراده نداری، مدام تغییر جهت میدی و فقط به این فکر میکنی که سریع تر به هدف برسی، فقط و فقط مشکلت عدم درک و پذیرش قانون تکامله.

درک قانون تکامل

درک و فراگیری قوانین جهان هستی به بهبود روند و رشد فردی ما و زندگی ما کمک شایانی میکنه و با درک این قوانین کیهانی ما وارد یک روند رشد تصاعدی میشیم و علاوه بر اون بخاطر درک درستی که از جهان و زندگی داریم دیگه خیلی خوب میدونیم که چطور در هر شرایط باید به حل مسائل و پیشرفت بپردازیم.

ما برای عملکرد خوب در یک بازی، باید در ابتدا قواعد و قوانین اون بازی رو بلد باشیم. در غیر اینصورت فقط دست و پای الکی میزنیم و نه تنها نتیجه نمیگیریم بلکه زمانمون هم به بطالت میگذره. خب این مسئله از زندگی هم مستثنی نیست. اگر زندگی رو یک بازی در نظر بگیریم، قطعا درک و فراگیری قوانین این بازی به ما کمک میکنه تا روند و فعالیت بهتر و حرفه ای تری داشته باشیم. خب قانون تکامل هم یکی از قوانین بازی زندگی هست که به جرعت میشه گفت جزء مهم ترین هاست و باید سعی کنیم تمام و کمال اون رو درک کنیم و بپذیریم.

با توجه به توضیحاتی که دادم دیگه باید به اهمیت این مسئله پی برده باشی. در ادامه سعی میکنم با بیانی ساده بهت بگم که چطور شروع به درک و پذیرش این قانون حیاتی و مهم بکنی تا بتونی تغییرات و تحول اساسی رو در زندگی خودت استارت بزنی.

درک قانون تکامل

حقیقتا هرچی فکر میکنم که چطور میشه تکامل رو درک کرد، به این نتیجه میرسم که خود این کار هم از قانون تکامل تبعیت میکنه. درواقع تو برای درک و پذیرش قوانین جهان هستی هم باید روند رو طی کنی و اینطور نیست که یک شبه این قوانین رو باور کنی و درک کنی. علاوه بر اون من فکر نمیکنم روش خاص یا تکنیک خاصی برای درک قانون تکامل وجود داشته باشه.

تنها کاری که تو باید بکنی اینه که الگو ها رو ببینی و تکرار کنی و همچنین یاد بگیری که اصل داستان مسیر هست نه مقصد! درواقع زندگی ما داره در مسیر هدفی به هدف دیگه سپری میشه و چیزی که باید بدونی اینه که برای داشتن یک زندگی شاد و لذت بخش و ایده آل باید یاد بگیری از مسیر اهداف و مقاصد، نهایت لذت رو ببری. مثل اینه که تو در حین سفر بجای این که از دیدن مناظر در مسیر لذت ببری، مدام ساعتت رو چک کنی و ببینی که بلاخره کی قراره برسی به مقصد!

میشه گفت که خوندن همین مقاله و تکرار کردن اون، به درک تو از این قانون کمک بی نظیری کرده و میکنه.

درک قانون تکامل

بزار راحت ترش کنم. ببین، تو  باید به باور درستی از زندگی و این قانون برسی. باور تو الان اینه که شانسی بیارم یا دری به تخته بخوره تا یه شبه پولدار شم، یا کاش یه قرصی بود میخوردم در عرض یک روز لاغر اندام میشدم. یا مثلا منی که الان بدترین روابط عاطفی رو دارم کاش میشد یه شبه وارد یه رابطه عاطفی بی نظیر بشم. خب داشتن همین دیدگاه ها مهر تاییدی بر اینه که تو عملا و رسما درکی از تکامل نداری. برای درک قانون تکامل فقط کافیه که این باور ها رو عوض کنی.

برای عوض کردن این باور ها هم کافیه الگو ها رو ببینی. مثلا ببینی کسی رو که به شدت چاق بوده و متعهدانه ماه ها تلاش و ورزش کرده و طی مثلا دو سه ماه کلی وزن کم کرده. یا مثلا ببینی کسی رو که از فقر شدید پله پله شروع به رشد کرده و طی دو سه سال ثروتمند شده. و حتی اگر مقدوره برو با این الگو ها صحبت کن و ازشون بخواه تا مسیری که طی کردن رو برات توضیح بدن. این کار به شدت به تو کمک میکنه که ذهنیتت نسبت به روند زندگی عوض بشه و باور کنی که در هر شرایطی باید روند طی بشه، و درواقع روند و مسیر مهمه نه مقصد!

باورها و نگرش تو تعیین کننده شرایط هستند

باید بدونی که گفتار تو مهم نیستن. درواقع ممکنه تو الان بگی من قانون تکامل رو قبول دارم، اما وقتی بحث عملکرد بیاد وسط باز هم همون رفتار غلط و خلاف تکامل رو پیش بگیری. این کاملا طبیعیه دوست گلم چون رفتار و عملکرد تو حاصل باور های تو هستند نه گفتارت. برای همینه که من تاکید میکنم باور های غلط مرتبط با تکامل رو از ذهنت بکش بیرون و اصلاح کن. به مرور وقتی این کار رو کنی هم از لحظه لحظه زندگی و مسیر هدف لذت میبری و هم به هدف ها میرسی و هم شخصیت بی نظیری رو برای خودت میسازی که پخته شده.

باور و نگرش

کلام آخر

تکامل انقدر مهمه که من قطعا در آینده بار ها و بارها مجددا بهش می پردازم.ما از بدو تولد تا لحظه مرگ خودمون در حال طی کردن مسیر تکامل هستیم و در این دنیای فیزیکی و مادی هیچ راه گریزی از تکامل وجود نداره! ما تحت هیچ شرایطی توانایی دور زدن تکامل رو نداریم. در عوض با درک و پذیرش این قانون میتونیم براحتی یک زندگی بی نظیر و لذت بخش همراه با کلی دستاورد و موفقیت رو تا آخر عمر برای خودمون و اطرافیان رقم بزنیم. در این مقاله تمام سعی ام بر این بود که با زبانی ساده تعریفی از قانون تکامل و نحوه درکش رو برای تو دوست گلم ارائه بدم و امیدوارم که موفق عمل کرده باشم . در غیر اینصورت اگر هر سوالی در این رابطه برات پیش اومده میتونی سوال خودت رو در بخش کامنت های همین پست بنویسی تا در اسرع  وقت به سوالت پاسخ داده بشه. در آخر باید بگم که من بار ها و بار ها گفتم برای درک یک مطلب باید اون رو چندین بار تکرار کنیم. پس اگر واقعا قصد داری به درک درستی از مقاله “تعریف قانون تکامل و نحوه استفاده از آن” برسی حتما چندین بار این مقاله رو مطالعه کن و به یک بار خوندن بسنده نکن. یادت باشه که فهمیدن با درک کردن فرق میکنه. با یک بار خوندن شاید بفهمیش. اما برای درک کردن به تکرار نیازه.

دوستدار تو، ابراهیم شجاعی

مقالات زیر رو از دست نده

2 راهکار طلایی برای لذت بردن از تمام لحظات زندگی

قانون رهایی چیست؟ نحوه استفاده از قانون رهایی

چطور به احساس خوب دائمی برسیم

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا