آکادمی گلوفخودشناسیموفقیت فردیموفقیت مالی

تمرکز روی یک کار یا انجام چند کار همزمان؟

تمرکز روی یک کار یا انجام چند کار همزمان؟

سلام سلام سلام به روی ماهت. چطوری دوست جاااان؟ امروز تو این مقاله قراره به یک سوال پرتکرار دیگه بپردازیم که شک ندارم دغدغه توام هست. حتما برای تو هم این سوال پیش اومده که تمام تمرکزمون رو روی یک کار بگذاریم یا این که میتونیم همزمان چند کار رو انجام بدیم؟ درواقع این مسئله ای هست که خیلی از ما رو بلاتکلیف کرده. مثلا ما دوست داریم دو سه تا کار رو همزمان پیش ببریم اما خب شنیدیم که حتما و حتما باید تمرکز روی یک کار باشه، درصورتی که تمرکز روی یک کار واقعا برای ما کسل کننده هست. چیزی که تو این مقاله از آکادمی گلوف قراره با هم بهش بپردازیم دقیقا همین مبحثه. پس تا انتهای مقاله پر قدرت و پر انرژی همراه من باش.

تمرکز روی یک کار یا انجام چند کار همزمان

تمرکز روی یک کار

ببین دوست گلم خودتم خوب میدونی که هیچ چیزی قدرت تمرکز رو نداره. یعنی اگر ما بتونیم واقعا روی یک هدف و یک کار متمرکز بشیم به شدت نتایج بزرگی رو میگیریم و در اون کار هم بسیار حرفه ای و منحصر به فرد میشیم. اگر بخوام مثال بزنم مثلا مرحوم استاد محمدرضا شجریان که تمام تمرکز و وقت و انرژیش رو فقط و فقط روی آواز سنتی گذاشت که خب نتیجه اش هم بر همه ما مشخصه که چقدر ایشون با اختلاف از بقیه رشد کرد و محبوب و مشهور شد و وااااقعا هم قدرت و توانایی عجیبی در خوانندگی داشت. یا بعنوان یک مثال خارجی میتونیم به آرنولد اشاره کنیم که تمام وقت و تمرکز و انرژیش رو روی بدنسازی گذاشت. درواقع اگر از من بخوای بپرسی من بهت میگم تا جایی که میتونی سعی کن روی یک پروژه و روی یک هدف متمرکز شو و پیش برو. چراکه قطعا اولویت با تمرکز روی یک کار هست. از طرفی هم وقتی تو دوتا کار رو میخواهی انجام بدی مغز و توانایی ذهنیت تقسیم بر دو نمیشه و پنجاه پنجاه فعالیت نمیکنه. درواقع ده به ده میشه و 80 درصد مابقی انرژی و توانایی تو سرگردون و باطل میشه. نمیدونم منظورم رو  گرفتی یا نه ولی ختم کلام اینه که مغز در حالت تمرکز روی یک نقطه و روی یک کار و یک هدف به شدت قدرتمند و توانا و خلاق ظاهر میشه. درصورتی که توی انجام چند کار همزمان اینطور نیست.

تمرکز روی یک کار

این ها رو نگفتم که کلا بگم حتما حتما حتما و فقط باید روی یک کار تمرکز کنی. در ادامه به بحث انجام چند کار هم می پردازیم. اما من دارم طبق اولویت ها توضیح میدم و طبق اولویت بندی که درسته پیش میرم که دیگه تو بعد از مطالعه این مقاله یک بار برای همیشه یک تصمیم درست و حسابی بگیری برای هدف یا اهدافت.

خب پس گفتیم که اولویت اول قطعا با تمرکز روی یک کاره، اما مسئله ای که وجود داره اینه که همه افراد یا توانایی تمرکز روی یک کار رو ندارن و یا این که کلا علاقه ای ندارن متمرکز بشن روی یک کار. و خبر خوبی که وجود داره اینه که این به این معنی نیست که چون اونا نمیتونن متمرکز بشن روی یک کار دیگه به موفقیت و پیشرفت نمیرسن یا کلا نتیجه ای نمیگیرن. اتفاقا این افرادم به خوبی میتونن نتیجه بگیرن که در ادامه راجع به همین میخواهیم صحبت کنیم.

افراد تک پتانسیلی و چند پتانسیلی

آدما کلا دو دسته هستن، تک پتانسیلی و چند پتانسیلی. تک پتانسیلی ها که همونایی هستن که اول مقاله گفتیم روی یک کار متمرکز میشن و تمام وقت و انرژی و تواناییشون رو صرف یک کار میکنن. اما افراد چند پتانسیلی افرادی هستن که توانایی انجام همزمان چند کار رو دارن و خیلی خوب می تونن چند کار رو همزمان و در یک سطح پیش ببرن و به نتیجه برسونن. توی افراد موفق و بزرگ دنیا هم این افراد دیده میشن. افرادی نظیر ایلان ماسک که الان همزمان چند شرکت و پروژه رو داره پیش میبره. شرکت های اسپیس ایکس، تسلا، پی پال و علاوه بر این ها توی بحث ارز های دیجیتال هم فعالیت داره! درواقع چیزی که لازمه اینه که تو بفهمی آیا واقعا یک فرد چند پتانسیلی هستی یا این که از روی تنبلی و بلاتکلیفی همش میخوای از این شاخه به اون شاخه بپری؟ چون تفاوت افراد چند پتانسیل با افراد بلاتکلیف و تنبل اینه که اونها چند کار رو پر قدرت و همرمان و در یک سطح پیش میبرن اما افراد بلاتکلیف از این شاخه به اون شاخه می پرن. مثلا یک ماه خوانندگی میکنن و ماه بعد نقاشی میکشن و هفته بعد درگیر ورزش میشن و ماه بعد به بازیگری فکر میکنن و و و …

پس باید دقت کنی ببینی واقعا تو جزء کدوم دسته هستی؟ آیا واقعا چند پتانسیلی هستی یا نه؟

انجام چند کار همزمان

حالا بحث چند پتانسیلی هم باز خودش اصولی داره که باید رعایت بشه. یعنی چی؟ یعنی این که ما در ابتدای راه و اول مسیر نمیتونیم همزمان مثلا سه تا پروژه و شرکت رو راه بندازیم و پیش ببریم. درواقع شخصی مثل ایلان ماسک الان دیگه انقدر قدرتمند و بزرگ شده که فقط در قالب یک ناظر و مدیر ظاهر میشه و شرکت هاش خودشون راه رو پیش میرن و لزومی نداره آقای ماسک همچنان تمام انرژی و قدرت و تمرکزش رو همزمان صرف این شرکت های بزرگ کنه. داستان از این قراره که وااااقعا ما حتی اگر چند پتانسیلی هم باشیم بازم نمیتونیم اول مسیر چند پروژه عظیم رو استارت بزنیم. چون واقعا نمیشه همزمان این ها رو هندل کرد. اما خب یه سری کار ها هم هست که میشه از همون اول همزمان استارت زد. مثلا تو هم به خوانندگی و هم به نقاشی علاقه داری. اگر واقعا کمی همت کنی میتونی همزمان این دوتا تخصص رو با هم یادبگیری تمرین کنی و در یک سطح در این دو حرفه پیشرفت کنی.

ختم کلام اینه که یک سری کار ها رو واقعا میشه همزمان پیش برد اما یک سری کار رو نمیشه. چون یک سری کار ها و اهداف واقعا انرژی و زمان و فعالیت زیادی رو می طلبن.

اگر دقت کنی هرچی راجع به این مسئله حرف میزنم آخرش به این نتیجه میرسیم که واقعا هیچی تمرکز روی یک کار نمیشه! یعنی تمرکز روی یک کار و روی یک هدف واقعا معجزه میکنه.  در ادامه صحبت های پایانی رو مینویسم که دیگه از بلاتکلیفی در بیاییم.

اولویت احساس خوب و حال خوب و لذت بردن است

چیزی که من توی زندگی متوجه شدم ما هرررکاری که میکنیم برای رسیدن به آرامش بیشتر و حال خوب بیشتره. خب پس بهتره که پلن رو طوری توی زندگی و اهدافمون بچینیم که حال خوبی رو بهمون میده و باعث میشه از لحظه لحظه زندگیمون و طی کردن این مسیر لذت ببریم. من به شخصه طبق این اصول پیش میرم. درواقع زمانی که فروشگاه لوازم جانبی کامپیوتر و تعمیرات کامپیوتر رو داشتم، رسانه گلوف رو هم استارت زدم و درسته که کمی انرژی بیشتر باید صرف میکردم اما هر دو رو میشد پیش ببرم و پیشبرد همزمانِ اون بیزینس و رسانه گلوف کار غیرممکنی نبود. اما خب من با خودم که فکر کردم دیدم واقعا بیشتر علاقم و انرژیم سمت رسانه گلوف هست و دیگه کم کم دارم از بازار خسته میشم و دوست دارم تمام تمرکز و انرژیم و وقتم رو صرف گِلوف بکنم. خب برای همین هم کلا اون کسب و کار رو جمع کردم و الان نزدیک به یک ساله که پر قدرت و تمرکزی فقط داریم روی رسانه گلوف کار میکنیم. درواقع این مثال رو زدم تا بفهمی و منظور من رو و بدونی که چیزی که مهمه حال خوبت هست. رسیدن به لذت بیشتر و احساس خوب بیشتر هست. چون وقتی تو کاری یا کار هایی رو با حال خوب و لذت انجام بدی اون ها به نتیجه های عالی میرسن، نه زمانی که به زور داری دست و پا میزنی!

حال خوب و لذت بردن از زندگی

جمع بندی و کلام آخر

ببین دوست گلم پس فهمیدیم که اگر تو یک آدم تک پتانسیلی باشی که خب خیلی هم عالی و واقعا هیچ چیزی تمرکز روی یک کار نمیشه. اما اگر فکر میکنی چند پتانسیلی هستی باید نکاتی رو در نظر بگیری و بررسی کنی که وقتت و انرژیت تلف نشه. اولین مسئله اینه که ببینی واقعا چند پتانسیلی هستی یا خیر. افرادی با این ویژگی توانایی این رو دارن که دو سه تا کار و هدف رو همزمان و در یک سطح پیش ببرن. تاکید میکنم همزمان و در یک سطح! پس باید ببینی که تو واقعا چنین توانایی رو داری یا رو حساب این که دم دمی مزاجی به خودت میگی چند پتانسیلی! تفاوت افراد دم دمی مزاج با چند افراد پتانسیلی اینه که دم دمی مزاج ها نمی تونن چند کار رو همزمان هندل کنن و پیش ببرن و درواقع هر دفعه درگیر یک کارن. پس خیلی خوب دقت کن و ویژگی خودت رو تشخیص بده. حالا باید بدونی که اگر دم دمی مزاجی و فردی هستی که از این شاخه به اون شاخه میپره خب باید این مشکل رو رفع کنی و روی یک کار متمرکز بشی و سعی کنی به جایی برسی که از تمرکز روی یک کار لذت ببری. اما اگر فردی هستی که توانایی پیش برد همزمان چند کار رو داره خب باید یک مسئله رو در نظر بگیری. اول این که هر کاری رو نمیشه با هم انجام داد. همونطور که در اواسط مقاله گفتیم یه سری کار ها رو واقعا میشه با هم ادامه داد اما برخی کار ها و اهداف رو واقعا نمیشه با هم پیش برد. پس باید دقت کنی که آیا توانایی این رو داری که در طولانی مدت این اهداف رو ادامه بدی با هم یا خیر. اگر آره خب بسیار عالی. اگر نه هم بهتره پس بین اهداف اولویت بندی کنی و ابتدا یکی رو رشد بدی و وقتی اون هدف تا حد معقولی رشد کرد و اوج گرفت بعد در کنار اون اهداف بعدی رو ران کنی و استارت بزنی.

توضیحاتی که در این مقاله ارائه شده مناسب افرادیه که اول مسیر هستن و تازه میخوان هدف یا اهدافی رو شروع کنن. خب به انتهای این مقاله هم رسیدیم. همیشه سعی من بر اینه که مقالات رو طوری بنویسم که به راحتی قابل درک و فهم باشه و امیدوارم که درک این مقاله هم برای تو دوست عزیزم راحت باشه و بتونی بعد از مطالعه این مقاله یک تصمیم اساسی برای خودت بگیری. مرسی که هستی. تا مقاله ای دیگر فعلا خدانگهدار …

مقالات زیر رو از دست نده!

یک راه ساده برای شاد زیستن و حال خوب دائمی

چگونه اراده قوی داشته باشیم؟ – از صفر تا صد تقویت پشتکار

بالا بردن و حفظ انگیزه با یک راهکار بی نظیر

2 راهکار طلایی برای لذت بردن از تمام لحظات زندگی

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. واقعا مقاله عالی و کاملی بود آقای شجاعی!
    یکی از سوالاتی بود ک مدت ها ذهنمو درگیر کرده بود و خوشبختانه وقتی سرچ کردم لینک اول شما اومدید و پاسخ سوالم رو دریافت کردم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا