آکادمی گلوفاعتماد به نفسعزت نفسموفقیت در روابط

دروغ گفتن و اثرات منفی آن بر عزت نفس

دروغ گفتن یکی دیگه از رفتار های مخرب برای عزت نفس و اعتماد به نفس هست که میشه گفت خوده این رفتار به نوعی ناشی از عزت نفس و اعتماد به نفس پایینه. به بیانی ساده تر، درحالی که عزت نفس پایین عامل دروغ گفتن هست، از طرفی دیگر، دروغ گفتن هم باعث ریزش عزت نفس میشه. به هر صورت من در آموزش های قبل هم گفتم که ما باید رفتار های سمی رو در خودمون شناسایی کنیم و این رفتار ها رو حذف کنیم، درغیر اینصورت تمام تلاش های ما برای افزایش عزت نفس نه تنها بی ثمر میشه، بلکه حتی عزت نفس ما به مرور کاهش هم پیدا می کنه.

یعنی در کنار انجام کارهایی که به افزایش عزت نفس ما کمک می کنه، ما باید از کار ها و رفتار های مخرب هم دست بکشیم. درغیر اینصورت هرچه می سازیم طبیعتا خراب میشه. وقتی تو یک رفتار خوب می کنی و عزت نفس خودت رو تقویت می کنی، اما بعدش رفتاری رو می کنی که مخربه و عزت نفست رو خدشه دار میکنه، خب این میشه همون حکایت دویدن روی تردمیل.

پس برای همینه که در آکادمی گلوف من همیشه در کنار تمرین ها و کارهای مفید، به شناسایی اعمال و رفتار مخرب هم می پردازم تا در کنار انجام دادن یک سری کارها، ما از انجام دادن یک سری کار ها ام دست بکشیم. خب حالا تمام این ها رو گفتم که بگم در این مقاله هم قراره به یکی دیگر از این رفتار های مخرب بپردازیم و ببینیم چطور این رفتار عزت نفس ما رو تخریب میکنه. دروغ گفتن رفتاری هست که قراره در کنار هم توی این مقاله اون رو بررسی و موشکافی کنیم تا نسبت بهش به آگاهی های لازمه برسیم و اگر این رفتا مخرب رو در وجودمون داریم هرچه سریع تز ازش دست بکشیم. پس در ادامه مقاله بریم که به اصل مطلب بپردازیم…

دروغ گفتن

خب همونطور که گفتیم، دروغ گفتن خودش حاصل اعتماد به نفس و عزت نفس پایینه، لذا در این بخش از مقاله ما باید ببینیم اصلا بنا به چه دلایلی یک نفر دروغ میگه؟ چه عواملی باعث میشن ما دروغ گو بشیم و شروع به دروغ گفتن کنیم؟ وقتی به عوامل و دلایل پی بردیم، در نهایت می تونیم آگاه بشیم که چطور عزت نفس پایین باعث دروغ گفتن میشه و چطور دروغ گفتن عزت نفس ما رو تخریب می کنه!

ساختن باور های مخرب

همیشه یک سری رفتارها در ناخودآگاه ما به عنوان کارهای خوب نهادینه شدن و یک سری هم به عنوان کارهای زشت و بد. خب دروغ گفتن از اون دسته رفتارهایی هست که در اعماق ناخودآگاه ما به عنوان یک رفتار زشت و بد نهادینه شده. پس با این تفاسیر، هربار که تو دروغ میگی، در لایه های زیرین ناخودآگاهت برچسبِ «آدم بد» به شخصیتت میخوره و بعد از مدتی تو صاحب کلی باور مخرب میشی. باور هایی مثل: من آدم دروغگو و بدی هستم، من در زندگی نقش بازی می کنم، من آدم به درد نخور و متقلبی هستم، و دیگر باور های اینچنینی که تو نسبت بهشون آگاه نیستی، اما دروغ گفتن این ها رو در ناخودآگاه تو می سازه و اون ها رو تقویت می کنه! خب حالا تو بگو با چنین باور هایی واقعا دیگه عزت نفس چه معنایی داره؟!

پس اولین آسیبی که دروغ گفتن به عزت نفس و اعتماد به نفس ما وارد می کنه همینه که کلی باور مخرب رو نسبت به خودمون برای ما در ناخودآگاه رقم میزنه که مجموعه این باور ها شخصیتی بی عزت نفس رو برای ما به ارمغان میاره.

ترس از بیان حقیقت

اولین دلیلی که باعث دروغ گفتن میشه، همین ترس های درونی ماست که باعث میشن ما شهامت آشکارسازی حقیقت رو نداشته باشیم. لذا کلی داستان سرهم می کنیم و دروغ میگیم تا مبادا حقیقت برای دیگران فاش بشه. این ترس درونی هم دقیقا حاصل عدم اعتماد به نفسه و وقتی یک نفر اعتماد به نفس کافی نداشته باشه، طبیعتا شهامت هم نداره و به همین جهت شروع به قایم شدن پشت ترس ها می کنه. همچنین متقابلا، هربار که ما دربرابر ترس هامون تسلیم میشیم، مثل اینه که تیشه ای به ریشه اعتماد به نفس خودمون زدیم!

پس با بیان حقیقت و آشکار سازی اون، شما نه تنها در ناخودآگاه خودت به یک آدم قدرتمند و خوب تبدیل میشی، بلکه شجاعت رو هم پرورش میدی که این خودش به تنهایی اعتماد به نفست رو تا حد چشمگیری افزایش میده. لب کلام، اعتماد به نفس یعنی شهامت و شجاعت! پس تو با دروغ گفتن فقط به ریشه ترس های درونیت آب میدی و این یعنی به جای شهامت داری ترس رو پرورش میدی و درنتیجه اعتماد به نفست هم به فنا میره. به همین سادگی و همینقدر تاسف بار …

مکالمه

احساس عدم ارزشمندی

دومین عامل دروغ گفتن، همین احساس عدم ارزشمندی هست. زمانی که من خودم رو ارزشمند ندونم و بر این باور باشم که ارزش و اعتباری ندارم که عرضه کنم، پس شروع می کنم به نقش بازی کردن و دروغ بافتن و دائما متقلبانه پیش میرم و رفتار می کنم. هربار دروغ گفتن به خاطر این مسئله، به معنای واقعی عزت نفس ما رو نابود تر میکنه. چون احساس لیاقت و ارزشمندی یکی از ارکان اصلی عزت نفس هست که ما با دروغ گفتن رسما نابودش می کنیم.

حالا متوجه شدی که چطور این دو بر هم تاثیر مستقیم میزارن؟ یعنی عزت نفسِ پایین باعث دروغ گفتن میشه و دروغ گفتن باعث نابودی عزت نفس. پس تو نیازی به تقلب و نقش بازی کردن نداری، تو نیازی به دروغ گفتن نداری، تو نیاز به عزت نفس داری رفیق جان. لذا بهتره یه سر به خودت بزنی و این عزت نفس نابود شده رو ترمیم و بازسازی کنی تا به ارزش های درونی خودت کاملا پی ببری و بفهمی که توام کلی ارزش و اعتبار برای عرضه داری و نیازی نیست شوآف کنی و دروغ و تقلب و نقاب رو پیش بگیری. یا این تغیییر رو اعمال می کنی، یا با هربار دروغ گفتن، هربار نقش بازی کردن و با هربار تقلب، تو یک تیشه محکم به ریشه عزت نفس خودت میزنی.

ترس از حرف و قضاوت مردم

آخرین دلیلی که برای دروغ گفتن در این مقاله میخوام بهش اشاره کنم، همین ترس از قضاوت دیگران هست. خوده این ترس حاصل عزت نفس و اعتماد به نفس پایینه و من در مقالات بی نظیری به ترس از قضاوت دیگران پرداختم که پیشنهاد می کنم حتما اون مقالات رو هم در سایت پیدا و مطالعه کنی. لذا اگر تو دروغ میگی چون از قضاوت دیگران و حرف مردم می ترسی، باااااز هم باید خدمتت عرض کنم این هم حاصل عزت نفس پایینه. حتما مقالات مربوط به ترس از قضاوت دیگران رو در سایت مطالعه کن تا نسبت به این ترس هم به رهایی برسی و در نهایت دروغ گفتن رو کنار بزاری.

دروغ گفتن با عزت نفس ما چه می کند؟ | کلام آخر

کلام آخر اینه که اگر تو دروغ میگی و این رفتار نامناسب رو در وجود خودت داری، پس شک نکن که اعتماد به نفس و عزت نفست خیلی پایینه. چون یک فرد با عزت نفس و اعتماد به نفس بالا هرگز دروغ نمیگه و همیشه راستی و شفافیت رو پیش میگیره. دروغ یعنی ترس درونی، یعنی نقاب زدن، یعنی نقش بازی کردن، یعنی ارائه هرچیزی جز حقیقت، و این حقیقت میتونه حقایق درونی ما باشه یا حقایق بیرونی. و کسی که دروغ میگه، درواقع در تلاشه تا حقایق درونی و بیرونی خودش رو مخفی نگه داره. برای چی؟ به این خاطر که نه عزت نفس داره و نه اعتماد به نفس. پس یک دروغ گو باید آگاه بشه که عزت نفس و اعتماد به نفسش پایینه و مهم تر از اون باید آگاه بشه که این رفتار به مرور همون یک مثقال عزت نفسی که براش مونده رو هم کاملا نابود میکنه. دروغ گفتن هم در دسته رفتار های سمی و اسیدی قرار میگیره که نابود کننده عزت نفس هستند. پس اگر این رفتار نامناسب و مزخرف رو در خودمون داریم، بهتره هرچه سریع تر اون رو از وجود خودمون برای همیشه پاک کنیم.

 

دوستدار و ارادتمند تو، ابراهیم شجاعی

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا