آکادمی گلوفاعتماد به نفسعزت نفسموفقیت در روابط

غلبه بر خجالت و کمرویی با یک راهکار ساده!

غلبه بر خجالت و کمرویی راه های مختلفی داره که اکثر این راهکارها ام عملی هستند. درواقع در کنار تغییر ذهنیت، ما باید به افکار و باورهای سازنده، جامه عمل بپوشونیم تا به مرور به رهایی از خجالت و کمرویی برسیم. با توجه به این که درمان خجالت و کمرویی یکی از مسائل مهم در حیطه عزت نفس و اعتماد به نفس هست، ما در سایت آکادمی گلوف در این باره آموزش های متعددی رو تا به حال منتشر کردیم و قطعا در آینده هم منتشر خواهیم کرد. پس با یک جستجوی ساده در سایت گلوف می تونی به کلی آموزش بی نظیر در رابطه با غلبه بر خجالت و کمرویی دسترسی پیدا کنی. و اما از توضیحات مقدمه که بگذریم، در این مقاله میخوام به یک راهکار خیلی ساده و اما نتیجه بخش بپردازم که اگر اون رو جدی بگیری، بدون شک تا حد زیادی بر خجالت و کمرویی غلبه می کنی و اعتماد به نفست تقویت میشه. پس در ادامه این مقاله کوتاه همراه من باش.

غلبه بر خجالت و کمرویی

برای شروع باید بگیم که یکی از علائم عزت نفس و اعتماد به نفس پایین، گوشه گیری و انزوا طلبی هست، یعنی فردی که اعتماد به نفس و عزت نفس پایینی داره، به گوشه گیری و انزوا تمایل بیشتری داره و ترجیحش بر اینه که سرش توی لاک خودش باشه و از افراد و جامعه دوری کنه. این اختلال گاهی تا حدی شدت میگیره که فرد حتی در ارتباط با خانواده خودشم دچار مشکل میشه و به حدی در گوشه گیری و انزوا غرق میشه که با افسردگی رو به رو میشه. پس من بارها گفتم که ما آدم ها موجودات اجتماعی هستیم و باید اعتراف کنیم که بدون هم نمی تونیم زندگی کنیم. لذا گوشه گیری و انزوا ما رو از طبیعت خودمون دور میکنه و باعث میشه دچار اختلالات روحی و روانی بشیم.

به هر صورت گوشه گیری و انزوا طلبی، آمیخته شده با خجالت و کمرویی و تنها تفاوت در شدت این مسئله هست. با توجه به این که اینجا متوجه شدیم گوشه گیری یکی از علائم خجالت و کمرویی هست، پس برای غلبه بر خجالت و کمرویی باید در راستای رفع این اختلال اقدام کنیم.

دلیل گوشه گیری این هست که ما توانایی ابراز وجود نداریم و همچنین ضعف های درونی باعث میشه حضور یک یا چند نفر کنار ما، انرژی زیادی رو از ما بگیره. پس با توجه به این که فرد گوشه گیر بهای حضور در جمع رو با استرس و اضطراب و انرژی خودش می پردازه، طبیعتا گوشه گیری رو ترجیح میده برای این که هم آرامشش رو از دست نده و هم انرژی زیادی رو صرف نکنه. همچنین یکی دیگه از دلایل گوشه گیری و انزوا طلبی اینه که ما ارزشی در خودمون نمی بینیم که به پشتوانه اون ارزش در بین دیگران عرض اندام کنیم. پس وقتی من خودم رو آدمی بی مصرف و بی ارزش می بینم، طبیعتا تمایل پیدا می کنم به انزوا. به هر صورت اگر بخواهیم به طور ریشه ای این اختلال رو موشکافی کنیم بدون شک به دلایل متعددی بر می خوریم. اگر عمری برای من باقی بود، به زودی یک مقاله کامل و مفصل برای گوشه گیری و انزوا طلبی هم نگارش و منتشر می کنم، اما اینجا در همین حد توضیح دادم که مقدمه ای باشه در جهت آموزش این راهکار برای غلبه بر خجالت و کمرویی.

بسیار خب، بریم سراغ راهکار و تمرین، برای شکستن این حصار یک راهکار ساده اما موثری که وجود داره، اینه که به دیگران کمک کنی و مفید واقع بشی. وقتی صحبت از کمک به دیگران می کنم منظور این نیست که شاخ غول بشکونی! کمک به اطرافیان گاهی خیلی ساده هم انجام میشه و اصلا اطرافیان میتونه حتی خانواده هم باشه. به عنوان مثال اگر تا حالا در اکثر مواقع افتادی کنج اتاقت، پس حالا برای شروع بیا و یک بار توی آشپزخونه ضرف ها رو بشور، یا سالن رو جارو بزن یا اصلا خودت اتاق خودت و اعضای خانواده رو مرتب کن.

یا مثلا یکی از اطرافیان کامپیوتر یا گوشیش دچار مشکل شده و تو واقعا می تونی مشکلش رو رفع کنی، پس بهش بگو بیار تا من برات درستش کنم. البته یادت باشه قرار نیست بشی آچار فرانسه و به جایی برسی که بقیه ازت سوء استفاده کنن! فقط قراره با این تمرین به مروز از لاکت بیای بیرون و همچنین احساس لیاقت و ارزشمندی رو هم در وجودت تقویت کنی. همین …

ببین دوست گلم، گاهی ما یک کاری رو برای دیگران انجام میدیم و خودمون تصور می کنیم کار خاصی نکردیم و کارمون ارزش خاصی نداشته، اما این نگرش کاملا اشتباهه. چون گاهی ما یک کار ساده رو برای یک نفر انجام میدیم و یک خدمت ساده رو بهش می کنیم، اما همون کار ساده به شدت برای طرف مقابل مفیده و اون خدمت ما رو بسیار ارزشمند تلقی میکنه. این حرفم اغراق و یا تزریق انگیزه نیست، این واقعیته که کوچک یا بزرگ بودن کار مهم نیست. مهم اینه که کارِ ما چه گره ای رو از دیگران باز میکنه. همونطور که تو ده هزار تومن هزینه می کنی و یک بستنی میخری میدی دست یک بچه.

اون ده هزار تومن اصلا به نظر تو پولی به حساب نمیاد یا اون بستنی به نظرت خوراکی خاصی نیست. اما اون بچه با گرفتن همین بستنی روزش ساخته میشه! متوجهی چی میگم؟ پس اگر کاری برای تو راحته و مثل آب خوردنه، به این معنا نیست که کارت بی ارزشه، بلکه به این معناست که برای تو راحته و همین خدمت و کار تو میتونه گره های بزرگی رو از دیگران باز کنه. تنظیمات گوشی های جدید شاید برای تو خیلی راحت باشه و تو کاملا بهش مسلط باشی، اما این که تو این توانایی رو داری به این معنی نیست که تنظیمات گوشی راحته. خداشاهده من زمانی که توی بازار کامپیوتر بودم، مشتری میومد از من درخواست می کرد که سیمکارت جدیدش رو بزارم توی گوشیش! این رو گفتم که بگم حتی ساده ترین کارها در این حد، میتونه باعث مفید واقع شدن من و تو بشه. مثلا تخصص من عزت نفس و اعتماد به نفس هست، خب طبیعتا بعد از اینهمه سال تحقیق و توسعه دیگه این حیطه برای من مثل آب خوردنه، اما آیا چون برای من راحته، این تخصص بی ارزشه؟! یا معمولی و پیش پا افتادست؟!

غلبه بر خجالت و کمرویی با یک راهکار ساده! | کلام آخر

لب کلام، هدف از این تمرین، مفید واقع شدن هست. با مفید واقع شدن تو تغییرات مثبت زیادی رو در شخصیتت، رفتارت، ذهنیتت و جایگاهت رقم میزنی و غلبه بر خجالت و کمرویی و رهایی از گوشه گیری، تنها یکی از صدها نتیجه ای هست که همین مفید واقع شدن برای تو به ارمغان میاره. پس اگر مقالات کوتاه اینچنینی رو در سایت گلوف مطالعه می کنی، به هیچ وجه به سادگی ازشون نگذر و به تک تک این آموزش ها عمل کن. این راهکار ها و تمرین ها رو من سالهاست که در زندگیم دارم پیاده می کنم. چه اون زمان که در اوج خجالت و کمرویی بودم و چه الآن که با عالم و خاتم در ارتباطم. پس امیدوارم توام ارزش حقیقی این تمارین رو بدونی و ازشون بهره مند بشی.

 

دوستدار و ارادتمند تو، ابراهیم شجاعی

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا