آکادمی گلوفاعتماد به نفسخودشناسیعزت نفس

چرا باید ترس از قضاوت دیگران را کنار بگذاریم؟

ترس از قضاوت دیگران مثل خیلی دیگه از ترس ها، زندگی رو برای ما سخت و رنج آور میکنه. ترس از قضاوت دیگران هم یکی از مخرب های عزت نفس هست که اگر اون رو از بین نبریم، بدون شک به مرور با چالش های زیادی چه از نظر روحی روانی و چه در زندگی رو به رو خواهیم شد. چند وقت پیش یک مقاله بسیار ارزشمند در رابطه با اهمیت ندادن به حرف و قضاوت مردم بر روی سایت آکادمی گِلوف منتشر شد، که پیشنهاد می کنم بعد از این مقاله، اون رو هم حتما مطالعه کنی.

اما در این مقاله که الآن در حال مطالعه هستی، می خواهیم کمی متفاوت تر و تاثیرگذار تر به ترس از قضاوت دیگران بپردازیم. ماجرا اینه که چند ماه پیش من در پیج اینستاگرام گلوف، به ترس از قضاوت دیگران پرداختم و در ابتدای اون آموزش هم خودم از بچه ها خواستم به بی رحمانه ترین شکل ممکن من رو قضاوت کنن!!! بله درسته دوست گلم، گفتم هرررطور که دوست دارید من رو قضاوت کنید. مثلا حتی می تونید بگید که چرا دماغت گنده هست یا چرا عینکت اینطوره یا این چه لباس پوشیدنه یا صدات چرا اونطوریه و … .

خلاصه در ابتدا هم بچه ها انقدر به من لطف و محبت داشتن که در برابر این خواسته مقاومت می کردن، اما با اسرار من به هر حال چند تا از بچه ها در نهایت نقد و انتقاد و قضاوت کردن. خبر خوب اینه که من رفتم و توی آرشیو استوری های پیج گشتم و این محتوای جالب و ارزشمند رو پیدا کردم. و حالا اینجا میخوام برای تو دوست گلم هم منتشرش کنم. به بیانی ساده تر، محتوای این مقاله، محتوای آموزشی همون استوری هایی هست که چند ماه پیش روی پیج اینستاگرام آکادمی گلوف منتشر شد.

ترس از قضاوت دیگران

خب متن اولین استوری که من منتشر کردم این بود:

یه درخواست متفاوت ازتون دارم. میخوام که بدون هیچ سانسوری من رو نقد کنید و به بی رحمانه ترین شکل ممکن انتقاد کنید! کلا این مدت فقط محبت و تعریف و تمجید ازتون دیدم، اما الآن میخوام با هیژده چرخ از روم رد بشید! کلا با کدوم ویژگی من حال نمیکنی؟ و از کدوم خصلت من بدت میاد؟! هرچیزی توی دلت هست بگو، قول شرف میدم که ذره ای ناراحت نمیشم. پس خداوکیلی بدون تعارف و رودروایسی، رک و پوست کنده بیا نقد و انتقاد کن. حتی از نظر ظاهری! مثلا اگر واقعا دماغ من روی مخته بیا و بگو دماغت خیلی گندست یا مثلا عینکات خیلی مسخرست!!! این استوری رو هم همینطوری یا تفریحی نزاشتم، دوتا دلیل داره که در ادامه توی استوری ها بهش می پردازیم. پس مسخره بازی هم نکنید حتما و حس واقعیتون رو بگید.

این متن رو توی استوری گذاشتم و چندتا از بچه ها پیام دادن. اما میدونی چی جالبه؟ این که پارادوکسی که توی پیام ها بود حتی خوده من رو هم متعجب کرد. خب این بچه ها که با هم هماهنگ نکرده بودن و هرکسی کاملا صادقانه نظر و دیدگاه خودش رو می فرستاد. حالا در ادامه چندتا از پیام هاشون رو مطالعه می کنی تا خودت هم تعجب کنی.

کامنت اول:

حرف زدناتون یه ذره زننده هست، یعنی بعضی مواقع از کلمات ناخوشایند استفاده می کنید و یه جورایی مغرورانه صحبت می کنید. شایدم من دارم اشتباه برداشت میکنم ولی دیگه خودتون گفتید حرف دلتون رو بزنید

کامنت دوم:

استاد جان سلام، یک سالی هس که شما رو می شناسم و باهاتون صحبت می کنم و راهنماییم کردید و می کنید … توی این یک سال حرفی نبوده که ناراحت بشم ولی یه خوبی که دارید بدون تعارف حرف میزنید. یعنی قرار نیست قربون صدقه برید وقتی اینجوری صحبت می کنید با لحن جدی و گاهی تند، دقیقا یه زلزله 88 ریشتری درون آدم ایجاد میشه که لامصب دلت خنک شد؟ خیالت راحت شد؟ همین رو می خواستی؟ پس حالا تکون بخور، بجنب، زودباش، یاالله بسه دیگه … و خدایی اصلا همین لحن و گفتارتون بوده که من یکی رو نجات داده. خلاصه مرسی که هستید.

کامنت سوم:

خداوکیلی چون گفتین ناراحت نمیشید میگم، راستش حرفاتون خیلی به دلم میشینه اما تن صداتون و نحوه صحبت کردنتون خیلی دلم رو میزنه و روی مخمه. خیلی عذر میخوام اما وقتی حرف میزنید تن صداتون جوریه انگار یک آدم معتاد داره صحبت می کنه!!!

کامنت چهارم:

خدایی چه انتقادی استاد؟ شما انقدر قشنگ صحبت می کنید که من از تمام وجودم لذت میبرم. الان نزدیک به یک ماهه توی دوره عزت نفس هستم و شاید باورتون نشه، خداشاهده اگر یه روز ویس ها رو گوش ندم دلم برای صداتون تنگ میشه. چون تک تک کلماتی که توی دوره گفتین پر از نکته هست و هربار که گوش میکنم چیزای جدید پیدا می کنم و از طرفی صداتون بهم آرامش و انرژی میده.

کامنت پنجم:

والا ما که در حد مجازی این مدت شما رو می شناسیم واقعا رفتار بدی ازتون ندیدیم که بخوایم نقد کنیم. فقط تا جایی که یادم میاد از جنگولک بازی هایی که گاها استوری کردید خوشم نیومده. همین. (پی نوشت: گاهی من توی استوری یه کلیپ خنده داری یا طنزی استوری می کردم و ایشون میگه من از اون استوری ها خوشم نیومده و بهتره کاملا جدی باشی)

قضاوت دیگران

کامنت های دیگه هم بود و خب یه سری از بچه ها هم آخرش هیچ انتقادی نکردن و فقط تعریف و تمجید کردن.

غلبه بر ترس از قضاوت دیگران

می بینی دوست گلم؟ درحالی که یک نفر از صدای من بدش میاد و حتی معتقده صدای من شبیه به صدای معتاد هاست، از اون طرف یک شخص دیگه میگه صدات برام آرام بخشه و اصلا اگر یک روز صدای شما رو نشنوم دلم برای صدات تنگ میشه! از طرفی یک نفر میگه این مسخره بازیا خوب نیست و باید کاملا جدی باشی و از طرفی دیگه یک نفر میگه اصلا همین شوخ طبعی باعث شده انقدر جذاب بشی. همچنین یکی میگه لحن صحبت کردنت اصلا درست نیست و بیان زننده و نادرستی داری، از طرفی یکی میگه اصلا همین فن بیان و لحن گفتارت باعث میشه انقدر حرفات تاثیرگذار باشه. و …

حالا تو بگو من واقعا با ترس از قضاوت دیگران میخوام به کجا برسم؟!

خب بریم به درس هایی که از این پرسش و پاسخ گرفتیم بپردازیم.

درس اول

با توجه به این که متوجه شدیم در بین افراد جامعه اختلاف سلیقه، اختلاف عقاید و بی نهایت نگرش وجود داره، پس ما باید این رو بفهمیم که تحت هیچ شرایطی قادر به راضی نگه داشتن همه نیستیم. به عنوان مثال، من از موی بلند خوشم میاد، پس اگر تو موهات رو بلند بزاری قطعا من رو راضی میکنی، اما یک نفر دیگه از موی کوتاه خوشش میاد پس بدون شک نمیتونی تایید اون رو جلب کنی! اگر موهات رو کوتاه کنی شاید اون راضی بشه، اما حالا منی که موی بلند دوست داشتم ازت راضی نیستم! من معتقدم هنر رشته خیلی خوبیه، پس اگر هنر رو ادامه بدی قطعا تایید من رو دریافت میکنی، اما تایید رفیقت رو نمی تونی دریافت کنی چون اون اصلا معتقده پول تو هنر نیست و ممکنه حتی مسخرت هم بکنه!

جهان پر از تنوع هاست، تنوع سلیقه، تنوع عقیده، تنوع نگرش، تنوع باور ها و تنوع شخصیت ها. پس احتمالا زنده کردن یک مرده که صد ساله از دنیا رفته راحت تر از این باشه که بخواهی رضایت همه مردم رو کسب کنی!!! یعنی باور کن رقم زدن یک معجزه در این حد، راحت تر از راضی کردن همه مردمه. چون اصلا این نیاز به تایید همه، کاملا با قوانین جهان هستی مغایرت داره. خیلی خب، اگر واقعا آدم عاقل و بالغی باشی دیگه با همین درس اول متوجه میشی که ترس از قضاوت دیگران هیچ معنایی نداره. پس ما باید کاری که فکر می کنیم درسته رو انجام بدیم. حالا این وسط کسی حس خوبی به ما داره پس ما رو دنبال میکنه و همراهی میکنه، اگرم بنا به هر دلیلی حال نمیکنه خب میتونه بکشه کنار و پیگیر ما نباشه.

درس دوم

شما باید انتظار هرنوع انتقاد و حتی تخریب رو داشته باشی. من خودم از بچه ها خواسته بودم من رو نقد کنن و کاملا هم برام عادی بود. اما جالبه بدونی که یه سری از بچه ها به جای من به شدت حرص می خوردن و می گفتن آخه چرااااا این کار رو می کنی و چرا خودت رو میزاری گوشه رینگ و میگی بهت مشت و لگد بزنن؟! یعنی نقد و حتی تخریب به حدی برای برخی از ماها پذیرفتنی نیست که حتی اگر ببینیم یک نفر دیگه هم داره نقد میشه به شدت اعصابمون به هم میریزه.

پس باید ضد ضربه باشی و نسبت به تمام نقد و انتقاد ها و حتی تخریب ها به پذیرش کامل برسی. چرا باید به پذیرش برسی؟ خب بنا به همین توضیحاتی که توی مقاله دادیم. از طرفی باید خدمتت عرض کنم اگر نقد و انتقاد و تخریب ها تاثیر منفی روی روحیت میزاره دلیلش اینه که تو خودت نسبت به خودت پر از شک و تردیدی. به عنوان مثال اگر الان یه نفر به من بگه گاو، باید به من بر بخوره؟ یعنی من باید به آدم بودن خودم شک کنم؟! قطعا خیر … پس علاوه بر این آگاهی ها، باید تمام شک و تردید هایی که نسبت به خودت داری رو هم رفع کنی تا دیگه ذره ای ترس از قضاوت دیگران در وجودت باقی نمونه.

چرا باید ترس از قضاوت دیگران را کنار بگذاریم؟ | کلام آخر

ترس از قضاوت دیگران هم مثل بسیای از خلاء های درونی دیگه، ناشی از عزت نفس و اعتماد به نفس پایینه و تنها به خاطر عدم آگاهی ما درگیر این خلاء ها میشیم. پس با کسب همین آگاهی ها و همچنین مطالعه دیگر مقالات سایت، بدون شک دیگه ترس از قضاوت دیگران معنایی نخواهد داشت. منم یک روزی مثل تو تمام وجودم پر بود از ترس از قضاوت دیگران، اما با رفع کردن شک و تردید ها نسبت به خودم و با تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس و همچنین با کسب آگاهی های لازمه، دیگه این ترس برای همیشه از وجود من پاک شد و حالا من بعنوان یک انسان آزاد و رها تمام و کمال برای خودم و اونطور که دلم میخواد زندگی میکنم، پیش میرم و تصمیم میگیرم و عمل میکنم.

 

ارادتمند و دوستدار تو، ابراهیم شجاعی

 

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا