آکادمی گلوفعزت نفسموفقیت فردیموفقیت مالی

چرا به اهدافمان نمی رسیم؟ یک دلیل خیلی مهم!

چرا به اهدافمان نمی رسیم؟ گاهی با این که تصور می کنیم تمام اصلول و قواعد هدف گذاری رو رعایت کردیم و به نظر خودمون داریم درست پیش میریم، اما در نهایت تمام تلاش هامون بی نتیجه می مونه و به هدف مد نظر نمیرسیم. خب در نهایت این سوال پیش میاد که واقعا چرا به هدفم نمی رسم؟ به قول معروف انگار یک جای کار میلنگه! خب دلایل متعددی وجود داره برای این که ما به هدف نمی رسیم، اما در بین تمام دلایل، یک دلیل بسیار مهم و ریشه ای وجود داره که بدون شک اگر ما بهش پی ببریم و اون رو در مسیر هدف گذاری لحاظ کنیم، اونوقت رسیدن به اهداف برای ما محقق میشه. در ادامه این مقاله از آکادمی گلوف، به این نکته طلایی می پردازیم. پس بدون اتلاف وقت بریم سروقت توضیحات.

بنا به چه دلایلی می خواهی به هدف برسی؟

ما همیشه اهدافی رو تعیین می کنیم و براش دقیق برنامه ریزی می کنیم و حتی برنامه رو می نویسیم، حتی تعهد کتبی رو هم می نویسیم و کلا به طور کاملا رسمی و جدی مراحل هدف گذاری رو انجام میدیم. اما ریشه هدف گذاری رو کلا فراموش می کنیم. حالا سوالی که پیش میاد اینه که خب ریشه هدف گذاری چیه که با وجود اهمیت خیلی زیاد، اما ما کلا از اون غافل میشیم؟

با این که هدف گذاری اصولی رو انجام میدم، حتی هدف گذاری رو مکتوب می کنم و حتی بابتش تعهد هم میدم، اما چرا من به اهدافم نمی رسم؟ یا اصلا چرا من در اواسط مسیر کلا رها می کنم و حتی یادم میره که هدفی وجود داشته؟! خیلی جالبه که ما گاهی هدف گذاری می کنیم و حتی اون رو مکتوب هم می کنیم اما بعد از چند روز اصلا انگار نه انگار هدفی وجود داشته! و حتی کاغذ هدف گذاری و تعهدنامه رو هم کلا گم می کنیم!

خب یک دلیل بسیار کلیدی وجود داره. اونم اینه که ما دائما میگیم فلان هدف رو می خواهیم و حتی می نویسیم، اما هرگز به این فکر نکردیم که این هدف رو برای چی می خواهیم؟ بنا به چه دلایلی من میخوام به این هدف برسم؟ اصلا این هدف رو برای چی میخوام؟ چرا رسیدن به این هدف برای من مهمه. تو می خواهی به صد میلیون تومان درآمد برسی و این هدف توست. اما تا به حال به این فکر کردی که صد میلیون رو برای چی میخوای؟ تا حالا به این فکر کردی اگر همین الآن صد میلیون تومان توی حسابت باشه، اصلا چه برنامه ای براش داری و چطور میخوای خرجش کنی؟ به احتمال خیلی زیاد حتی برای هزارتومنش هم برنامه خاصی نداری و فقط همین رو میدونی که خواسته ات صد میلیون تومنه. همین!

پس با کمی تفکر متوجه میشی که تو خواسته ها و اهداف زیادی داری اما هیوقت به طور دقیق دلایل اون خواسته رو تعیین نکردی و هیچ وقت خودت هم متوجه نشدی که واقعا اون هدف رو برای چی و بنا به چه دلایلی می خواهی. اون فاکتور کلیدی که در این مقاله بهش می پرداریم دقیقا همینه.

اگر هدف گذاری به صورت اصولی و حرفه ای رو بلد نیستی که کاملا بحثش جداست و در آموزش های سایت گِلوف می تونی هدف گذاری اصولی رو یاد بگیری. اما اگر هدف گذاری حرفه ای رو بلدی و بارها ام طبق سیستم اصولی هدف گذاری کردی ولی به هدف نرسیدی، پس وقتشه که این فاکتور کلیدی رو هم در هدف گذاری جدیدت لحاظ کنی تا اونوقت شاهد نتیجه بی نظیرش باشی.

دلیل نرسیدن به هدف/ چرا به اهدافمان نمی رسیم؟

بسیار خب، حالا برای لحاظ کردن این فاکتور مهم در هدف گذاری جدید چه کاری باید انجام بدیم؟ کاری که باید انجام بدی اینه که در قدم اول دقیقا هدف مد نظر رو تعیین کنی. در قدم دوم باید به طور مکتوب دقیقا بنویسی اون هدف رو برای چه چیزی میخوای. مثلا با در نظر گرفتن شرایط کاری، من الآن هدف گذاری می کنم که در اسفند ماه، به 50 میلیون تومن درآمد برسم. این شد قدم اول. یعنی در قدم اول من دقیقا مقصد مورد نظر رو تعیین کردم و تعهدشم نوشتم و برنامه کاری لازمه رو هم براش تنظیم کردم.

حالا در قدم دوم دقیقا باید بنویسم که این 50 میلیون تومن رو برای چه مخارجی میخوام و قراره که چطور خرج بشه.

خب به عنوان مثال در دفترم اینطور می نویسم:

  • 5 میلیون تومان برای خرید لباس
  • 5 میلیون تومان برای مسافرت شمال
  • 10 میلیون تومان برای تعمیر و رسیدگی به ماشین
  • 8 میلیون تومان برای حقوق کارمندان
  • 6 میلیون تومان برای امور خیریه
  • 2 میلیون تومان برای خرید سه پایه دوربین
  • 3 میلیون تومان برای اجاره دفتر
  • 3 میلیون تومان برای ضبط و تنظیم آهنگ جدیدم
  • 4 میلیون تومان برای برگزاری سمینار اصفهان
  • 500 هزار تومان برای خرید کتاب های لازمه
  • 2 میلیون تومان برای سفارش طراحی بنر های جشنواره عید
  • و …

یا به عنوان یک مثال دیگه، مثلا من میخوام در سال جدید به سلامتی جسمانی برسم و این هدف منه و برنامه کاری لازمه رو هم براش تنظیم کردم. خب حالا من برای چی سلامت جسمانی رو میخوام؟ اگر همین الآن به سلامتی کامل برسم، میخوام با این سلامتی چکار کنم؟!

  • همیشه پر انرژی باشم
  • بتونم راحت روی پای خودم راه برم
  • اندامی زیبا داشته باشم
  • لباس ها خوش فرم، شیک و فیت تنم بشه
  • از رنج بیماری خلاص بشم!
  • بتونم به راحتی هر خوراکی که دلم میخواد بخورم
  • اعتماد به نفسم بره بالاتر
  • و …

حالا متوجه شدی دارم چی می گم؟ در رابطه با هدف گذاری مالی، شاید پیش خودت بگی یعنی هیچ چیزی از درآمد نباید توی حسابمون بمونه و حتما باید دائما خرج بشه؟! قطعا خیر دوست گلم. قرار نیست تا ابد تو برای پول هات خرج تراشی کنی. مثلا در آینده انشاالله اگر به درآمد های میلیاردی رسیدی که قرار نیست همش خرج بشه. اما در ابتدای مسیر تو باید ذهنت رو پرورش بدی و این تنها راهیه که ذهنت در مسیرِ اهداف، تو رو تمام و کمال همراهی کنه. یعنی صادقانه بخوام بگم، در مسیر اهداف اولیه تو باید این طور پیش بری تا به اهداف برسی و وقتی بارها و بارها به اهداف مختلف رسیدی و مدام رکورد خودت رو زدی دیگه از یک جایی به بعد ذهنت تربیت شده و تو رو همراهی می کنه.

اصلا بحث پرورش و تربیت ذهن هم که جای خود، بهتره کلا در زندگی ما دقیقا بدونیم که اهداف رو برای چی می خواهیم. اگر این مقدار پول رو میخوام، پس دقیقا قراره با این پول چکار کنم؟ اگر میخوام به روابط اجتماعی عالی برسم، خب با این قدرت ارتباطی قراره چکار کنم؟ اگر سلامتی رو میخوام، قراره با این سلامتی چه کنم؟ لب کلام، ما باید بدونیم برای چی می خواهیم به مقصد برسیم. هر خواسته ای که داری و قراره هدف تو باشه، در گام اول تصور کن همین الآن بهش رسیدی،؛ خب حالا ببین با وجود اون، قراره چه اتفاقات و تغییراتی در زندگیت رقم بخوره؟

به نظرم تا همین جای مقاله حالا خیلی خوب متوجه شدی که ما چرا به اهدافمان نمی رسیم. اگر یادت باشه من گفتم که ما هدف گذاری می کنیم و حتی هدف رو می نویسیم، اما در 90درصد مواقع در اواسط مسیر کلا بیخیال میشیم و اصلا یادمون میره که هدفی وجود داشته. خب چرا؟ برای این که ذهن ما اصلا هدف رو جدی نگرفت و ارزش و اهمیتی براش قائل نشد. وگرنه ما به جایی نمی رسیدیم که حتی اهداف خودمون رو فراموش کنیم. حالا چرا ذهن هدف رو جدی و در اولویت در نظر نمیگیره؟ خب برای این که تو دائما هدف رو بهش تحمیل می کنی، اما حتی یک دلیل هم براش نیاوردی و دلیل اهمیت رسیدن به اون خواسته رو براش روشن نکردی.

تو میگی من صد میلیون تومن پول میخوام، ذهنت میگه خب خیلی خواسته های دیگه هم وجود داره، چرا من فقط باید برای رسیدن به این هدف همراهیت کنم؟! اما وقتی طبق روش این مقاله، موشکافانه دلایل رو براش مکتوب کنی، اونوقت می بینی که ذهنت چطور قدم به قدم در مسیر هدف همراهیت می کنه. یعنی حالا دیگه نه تنها فراموش نمی کنه، بلکه حتی در مسیر هدف،  پرقدرت همراهیت میکنه.

پس بعد از تعیین مقصد، تمام دلایل لازمه رو هم به خودت و ذهنت بده تا در مسیر کاملا همراهیت کنه. در غیر اینصورت نه تنها تا انتهای مسیر باهات راه نمیاد، بلکه کلا به باد فراموسی هم میسپره. نمیدونم چقدر این توضیحات رو قراره جدی بگیری، اما تک تک کلمات این مقاله تجربه شخصی من بوده و هست و من حتی با این که ذهنم مدت هاست تربیت شده، اما همچنان طبق همین سیستم هدف گذاری می کنم.

چرا به اهدافمان نمی رسیم؟ | کلام آخر

با رعایت این فاکتور کلیدی در هدف گذاری جدید، ذهنت کاملا هدف رو جدی میگیره و به رسمیت می شناسه و پرونده این هدف رو در راس کار قرار میده و تو رو در مسیر تا انتها همراهی میکنه. به این صورت که دائما انگیزه و انرژی لازمه رو برات تامین می کنه، ایده هایی که لازمه رو بهت ارائه میده، به انجام برنامه کاری پایبند می مونه و اراده، خلاقیت، انگیزه و اشتیاق رو برات به ارمغان میاره. همچنین سیستم آر ای اس مغز رو هم معطوف میکنه روی این هدف و تمام اطلاعات لازمه رو از دنیای اطراف برای تو جذب میکنه.

 

امیدوارم به تمام خواسته ها و اهدافت برسی دوست گلم

برات آرزوی بهترین ها رو دارم،

دوستدار و ارادتمند تو، ابراهیم شجاعی

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا