آکادمی گلوفاعتماد به نفسخودشناسیعزت نفسموفقیت فردی

چرا تغییر و تحول سخت است؟ – 1 دلیل مهم

زمانی که در اویل مسیر رشد و تکامل بودم، این سوال برام پیش اومد که چرا انقدر تغییر سخته؟ وقتی که یک ویژگی نامناسب رو در وجودم کشف می کردم و تلاش می کردم که اون رو رفع کنم، این سوال دقیقا برام ایجاد می شد که چرا تغییر دادن یک ویژگی درونی انقدر باید سخت باشه. این مقاومت ناشی از چیه و اصلا چرا من یک قدم به سمت جلو حرکت می کنم اما در نهایت سه قدم بر می گردم به عقب؟!

چرا تغییر سخت است؟

اگر توام مثل بقیه بچه های خانواده گِلوف در مسیر رشد و تکامل باشی، من می دونم که قطعا این سوال برات پیش اومده. میدونی چیه دوست گلم؟ قطعا تغییر نیاز به همت و اراده و ثبات داره، اما گاهی واقعا تغییر برای ما به حدی سخت میشه که اصلا از رسیدن به نتیجه ناومید میشیم. یعنی از جایی به بعد تصور می کنیم که اصلا فایده ای نداره و بهتره بیخیال بشیم. مثل آدمی که بارها و بارها تلاش کرده سیگار رو ترک کنه، اما چون نتونسته در نهایت اعتیادش به سیگار رو قبول کرده و دیگه در راستای حذف این عادت تلاشی نمی کنه. پس من دارم راجع به این حد از سختی صحبت می کنم. همون سختی ای که باور غیرممکن رو برای ما به ارمغان میاره.

خب همونطور که گفتم من در این رابطه بر حسب تجربیات شخصی تحقیق و بررسی هایی رو انجام دادم و به یک مسئله خیلی مهم بر خوردم که وقتی اون رو رفع کردم. تغییرات با سرعت خیلی بیشتری در من رقم خورد. برای همین در این مقاله کوتاه از آکادمی گِلوف میخوام این آگاهی بی نظیر رو با تو دوست گلم هم به اشتراک بزارم.

نگاه به آینه

به خودت برچسب نزن

در این رابطه، تحقیقات به صورت علمی و مستند ثابت کرده که وقتی ما مدام برچسب یک ویژگی رو به خودمون می زنیم، تا 40 درصد جداکردن اون ویژگی از خودمون رو سخت تر می کنیم! یعنی چی؟ یعنی همون چیزی که من از تجربیات خودم گفتم. حکایت یک قدم به جلو و سه قدم به عقب! اما حالا سوالی که پیش میاد اینه که اصلا برچسب زدن یعنی چی؟ برای این که بهتر درکش کنی یک نگاه به جملات زیر بنداز:

  • من تنبل هستم
  • من ولخرج هستم
  • من اراده ندارم
  • من زودرنج هستم
  • من شلخته هستم
  • من اهمالکار هستم
  • من کامل گرا هستم
  • من همیشه بدهکار هستم
  • من بی انگیزه هستم
  • و …

این جملات برات آشنا نیست؟ تو ام در جایگاه خودت و در شرایط خودت حتما از این دسته جملات رو بیان می کنی. اما میدونی مسئله چیه؟ مسئله اینه که یک بار دو بار هم نیست. درواقع ما در طول شبانه روز دائما داریم این جملات رو تکرار می کنیم! این یعنی همون برچسب زدن. وقتی که تو میگی “من …. هستم” یعنی داری برچسب اون ویژگی رو به خودت میزنی. هربار که اون جمله رو تکرار کنی مثل اینه که یک بار اون برچسب رو به خودت میزنی. خب همونطور که گفتیم، تا زمانی که ما دائما برچسب اون خصلت رو به خودمون می زنیم، حداقل تا 40 درصد جداکردن اون خصلت از خودمون رو سخت تر می کنیم و به نوعی ما همش درجا میزنیم.

یعنی از تمام وجود تلاش می کنیم که اون ویژگی نامناسب رو از وجودمون حذف کنیم، اما از این طرف دائما برچسبش رو به خودمون میزنیم. بنا به همین دلیل انگار دقیقا روی تردمیل در حال دویدنیم و بعد هم تعجب می کنیم که چرا به جایی نمی رسیم. وقتی که به این مسئله آگاه میشی و وقتی دیگه این چرخه هرز رو از بین می بری، اونوقت می بینی که حتی کوچکترین تلاش هات برای تغییر هم نتایج رو به ارمغان میاره.

لب کلام، از این لحظه به بعد دیگه اکیدا برچسب ویژگی های نامناسب رو به خودت نزن. اگر در حال تلاش برای حذف یک ویژگی نامناسب هستی، پس دیگه تحت هیچ شرایط نگو من ….. هستم! من تلاش می کنم که اراده و پشتکارم رو تقویت کنم، اما از این طرف مدام میگم ای بابا من که اراده ندارم و تنبلم! واقعا خنده دار نیست؟ ما چطور انتظار تغییر داریم با این روند بی خود؟ پس باید آگاهانه مانع از بیان این جملات بشی. دیگه نباید به خودت اجازه بدی که باز هم برچسب اون ویژگی رو به خودت بزنی.

ما در بحث تغییر باور ها هم حتی این مسئله رو داریم. یعنی یکی از مراحل تغییر باور ها ام همینه که فرد تحت هیچ شرایطی دیگه نباید باور قبلی رو به زبون بیاره. اگر تو تلاش می کنی باوری رو تغییر بدی اما هنوزم باور قبلی رو بیان می کنی، پس داری درجا میزنی و روی تردمیل میدوی. مسئله اینجاست که ما به شدت اهمیت کلام خودمون آگاه نیستیم. هنوز متوجه نشدیم که چه قدرتی داره کلام و گفتار ما. کلام تو عصای معجزه گر توست رفیق جان! پس هر کلامی که بر زبانت جاری میشه با این عنوان که “من …. هستم”، شک نکن برچسب اون ویژگی به شخصیت تو زده میشه.

چرا تغییر و تحول سخت است؟ – 1 دلیل مهم | کلام آخر

ختم کلام، شاید جالب باشه برات اگر بدونی قدرت نفوذ کلام تو بر روی خودت، 17 مرتبه از قدرت کلام دیگران قویتره. یعنی اگر یک بار به خودت بگی “من نمی تونم”، دیگران باید 17 بار بگن “تو می تونی” تا اثرش خنثی بشه. و همینطور برعکس! پس از تمام وجودت آگاه باش که چه برچسب هایی رو داری به خودت میزنی، من بهت قول شرف میدم اگر تو واقعا این نکته مهم رو رعایت کنی، سرعت تغییرات در شخصیت و زندگیت به طرز شگفت انگیزی سریع تر میشه. این برچسب هایی که مدام به خودت میزدی، دقیقا مثل یک ترمز دستی عمل می کردن. پس وقتی این ترمز رو رها کنی، ناگهان به سمت جلو پرتاب میشی. به همین راحتی.

 

ارادتمند تو، ابراهیم شجاعی

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا