آکادمی گلوفاعتماد به نفسخودشناسیعزت نفسموفقیت فردی

چرا هیچ وقت احترام دریافت نمی کنم؟

همیشه اکثر افراد در مشاوره ها اعتراف می کنن که قبل از ورود به مشاوره با من، به هر دری زدن که عزت نفس و اعتماد به نفسشون رو تقویت کنن اما تمام تلاش هاشون بی فایده بوده. درواقع یک فرد، آگاه میشه که اعتماد به نفس و عزت نفس نداره، اما به جای این که در مسیر درست گام برداره، شروع می کنه هر کاری که خودش فکر می کنه درسته رو انجام میده تا به نتیجه برسه و خب طبیعتا این روند هم نتیجه ای نداره و حتی ممکنه فرد بعد از مدتی سرخورده تر بشه.

به عنوان مثال آدم ها وقتی متوجه میشن که عزت نفس ندارن و مورد احترام اطرافیان نیستند، شروع می کنن به ایجاد تغییرات بیرونی مثل عمل های زیبایی، خرید لوازم گرون قیمت و یا کسب نتایج متفاوت تا بلکه مورد توجه و مورد احترام قرار بگیرند، و در نهایت همونطور که گفتم تمام این کارها ام نتیجه ای رو به همراه نداره و این افراد بدتر سرخورده و ناومید میشن، و در نهایت متوجه میشن که باید وارد مشاوره با من بشن و یا این که وارد دوره های آموزشی بشن تا به طور حرفه ای و اصولی عزت نفس و اعتماد به نفس خودشون رو مرتفع کنن.

چه کنیم تا دیگران به ما احترام بگذارند؟

به عنوان مثال زمانی که من مشاوره می دادم، خانمی وارد مشاوره با من شد و دقیقا قبل از مشاوره با من همین روند رو پیش گرفته بود. یعنی به خاطر عدم عزت نفس و اعتماد به نفس آسیب های زیادی رو در زندگی متحمل شده بود و بعد از این که متوجه شد اعتماد به نفسش پایینه، با این تصور کنه نتایج و عوامل بیرونی اعتماد به نفسش رو بالا می برن، اقدام به تغیر عوامل بیرونی کرده بود.

مثلا بارها اقدام به عمل زیبایی کرده بود، ماشین شاسی بلند خریده بود، گوشی چند ده میلیونی خریده بود، دکوراسیون منزلش رو گرون قیمت چیده بود، کلی طلا و جواهر خریده بود، حتی تلاش کرده بود و در حیطه کاری خودش ترفیع شغلی گرفته بود تا بلکه به همین واسطه مورد احترام قرار بگیره، اما تمام این تغییرات به گفته خودش ذره ای نتیجه بخش نبودن و متوجه شده بود که ریشه این مسئله از جای دیگه آب می خوره.

فکر کنم با همین مثال و توضیحات مقدمه، تا حدودی متوجه شدی که من دارم راجع به چی حرف میزنم. ببین دوست گلم، اگر تو در حال مطالعه این مقاله هستی به احتمال خیلی زیاد احترام کافی رو از جانب دیگران دریافت نمی کنی یا شاید هم دریافت می کنی اما دلت میخواد این احترام خیلی بیشتر گسترش پیدا کنه. به هر صورت این سوال اینجا مطرجه که چرا ما از جانب دیگران ارزشمند و محترم شمرده نمی شیم؟ خب طبق معمول اولین پاسخی که به ذهنمون میرسه اینه که حتما چون من پولدار نیستم، چون زیبایی ظاهری کافی ندارم، چون فلان جایگاه اجتماعی رو ندارم و … بنا به این دلایل مردم به من احترام نمیزارن! دقیقا مثل همین بنده خدایی که توی مشاوره با من بود و کلی آدم دیگه که در مشاوره با من همین نگرش رو داشتن و با همین نگرش هم هرررچی تلاش کردن به جایی نرسیدن.

پس اگر توام اینگونه فکر می کنی، باید خدمتت عزض کنم که سخت در اشتباهی و اصلا از این خبر ها نیست. آدم های زیادی رو من دیدم که کلا چهره خودشون رو با عمل های زیبایی تغییر دادن! همچنین با تلاش به موفقیت های چشمگیری رسیدن و پولدار شدن و صاحب جایگاه اجتماعی بالایی شدن، اما با وجود کسب بزرگترین نتایج و با وجود رقم زدن تغییرات بزرگ اینچنینی، اما باز هم مورد عزت و احترام کافی قرار نگرفتن!

من افراد ثروتمندی رو می شناسم که عزت نفس و اعتماد به نفس ندارن و روابطشون داغونه، من افرادی رو می شناسم که حتی صاحب بیزینس های بزرگ هستند اما عزت نفس و اعتماد به نفس لازمه رو در روابط ندارن، من افرادی رو می شناسم که در حد بین المللی زیبا و خوش تیپ هستند امااااااا عزت نفس و اعتماد به نفس ندارن. پس تمام این چیز هایی که تو ملاکِ عزت و احترام می دونی کاملا اشتباه هستند و عزت و احترام و ارزش رو این ها به تنهایی برای تو به ارمغان نمیارن.

حالا حتما فکر می کنی من کاملا دارم صفر و صدی به مسئله نگاه می کنم و مثلا میگم که پول و موقعیت اجتماعی و زیبایی و غیره اصصصصلا به درد نمیخوره!!! درحالی که من اصلا چنین دیدگاهی ندارم و اصلا بحث اعتبار این نتایج و دست آورد ها نیست. ارزش و اعتبار این ها که سرجاشه، بحث اینه که ارزش و عزت و احترام حقیقی رو این ها به تنهایی برای ما به ارمغان نمیارن و عزت و ارزش حقیقی ما ریشه هاش در جای دیگست. حالا متوجه منظورم شدی؟

دریافت احترام از دیگران

ریشه ارزش و احترام در کجاست؟

حالا واقعا ریشه ارزش و احترام در کجاست؟ اگر پول و زیبایی و موقعیت اجتماعی و فلان رابطه و … برای ما ارزش و احترام رو به ارمغان نمیاره، پس ما کجا باید به دنبال ارزش و احترام باشیم و چگونه اون رو به دست بیاریم؟ خب کاملا مشخصه، در وجود خودت! بزار یه مثال کاملا واضح برات بزنم، یک سیب زمینی رو هررررکار کنی باز هم سیب زمینیه! یعنی حتی اگر آرایشش کنی و دورش طلا و جواهرات بپیچی، در نهایت باز هم سیب زمینیه و حتی اگر ارزشی هم براش قائل بشن، اون ارزش برای خودش نیست و برای طلا و جواهرات دورشه که بهش اهمیت میدن! اما یک الماس حتی اگر در فاضلاب هم بیوفته باز هم الماسه و ذره ای از ارزش و اعتبارش کاسته نمیشه! این مثال یکم رک بود اما خب به نظرم لازم بود تا تو این مسئله رو درک کنی.

ببین دوست ارزشمندم، تو همون الماسی هستی که به ارزش های درونی خودت پی نبردی و فکر می کنی تکه سنگی بی ارزشی که با بزک دوزک ها و عوامل بیرونی باید به ارزش های خودت اضافه کنی، درحالی که تو خوده خوده ارزشی و اصلا معیار تعیینِ ارزش تو هستی!!! یک فردی که عزت نفس و اعتماد به نفس کافی نداره دقیقا به همین مسئله آگاه نیست و به ارزش و لیاقت و جایگاه والای خودش آگاه نشده.

وقتی تو خودت معتقدی از درون چیزی برای ارائه نداری و ارزش و اعتبار خاصی نداری و معتقدی که پول و ماشین و طلا و جواهرات و فلان رابطه و تیپ و استایل و موقعیت شغلیت برای تو ارزش میارن، فکر می کنی نتیجه این نگرش نتیجه چی میشه؟ نتیجه این میشه که همچنان مورد عزت و احترام واقع نمیشی، حتی اگر کسی هم بهت احترام بزاره کاملا کاذبه و مردم فقط به خاطر پول و جایگاهت بهت احترام میزارن نه به خودت. خب چی بدتر از این که دیگران من رو برای خودم نخوان و به پول و موقعیت و جایگاه من احترام بزارن؟!

موفقیت ضامن عزت نفس نیست! عوامل و نتایج بیرونی ضامن عزت نفس نیستند. تو باید این رو درک کنی در اعماق وجود خودت به دنبال ارزش ها باشی و این رو من در سایت آکادمی گلوف چه در آموزش های رایگان و چه در دوره ها به طور مفصل آموزش دادم و همچنان هم میدم.

تو می خواهی نهایت احترام و ارزش رو از جانب دیگران دریافت کنی؟ پس بسم الله … خودت اولین نفری باش که ارزش هات رو می بینی و خودت اولین نفری باش که به خودت احترام میزاری. سوای از این که الآن پول داری یا نه، لباس های گرون به تنت داری یا نه، موقعیت مهمی داری یا نه و سوای از تمام این عوامل و نتایج بیرونی، همین الآن در هر شرایطی که هستی همواره به ارزش های درونیت پی ببر و بفهم که چرا به تو میگن اشرف مخلوقات. تک تک ارزش های درونیت رو کشف کن و احساس لیاقت و ارزشمندی رو در وجودت تقویت کن و این رو بدون که چه اون نتایج باشن چه نباشن، تو به خودیه خود ارزشمند و مهم و لایق هستی. پس تو اولین نفری باید باشی که به خودت احترام میزاری و خودت رو جدی می گیری.

من در ابتدای مسیر خودشناسی، دقیقا همینطور بودم و نه یک ریال پول داشتم و نه جایگاه اجتماعی خاصی داشتم و نه حتی ظاهر خیلی مدلینگی داشتم و کلا هیچی. یعنی عاری از عوامل بیرونی بودم و فقط خودم بودم و یک دست لباس معمولی. اما همونجا تو همون شرایط شروع کردم پرقدرت روی خودم کار کردم و آگاه شدم که ارزش های من درونیه و من باید این ارزش های درونی رو گسترش بدم و برای خودم نهایت ارزش و احترام رو قائل شدم و خودم رو جدی گرفتم، و می گفتم اگر قراره کسی به من احترام بزاره باید همین الآن بزاره. احترامی که فقط به خاطر پول و جایگاه من باشه پس میخوام صد سال سیاه اصلا نباشه! من همین الآن ارزشمند و محترم هستم پس خودم در گام اول به خودم احترام میزارم و خودم با خودم رفیق شدم و جوری با خودم برخورد می کردم که انگار رئیس جمهوری چیزی هستم!

خب نتیجه این روند چی شد؟ همین شد که به لطف خدا حالا من به این حد از محبوبیت و عزت و احترام رسیدم و البته که تازه اول مسیرم. چه اون موقع که هیچ چیزی نداشتم و چه حالا که به لطف خدا به چنین نتایجی رسیدم، من مورد عزت و احترام قرار گرفتم و می گیرم، چوووون در گام اول خودم چنین رفتاری رو با خودم داشتم. همون زمانی که غیر از پدر و مادرم کسی منو نمی شناخت، من خودم اولین نفری بودم که برای ابراهیم شجاعی ارزش و احترام قائل شدم.

نتایج و عوامل بیرونی چقدر مهم هستند؟

خب جالا من انقدر از این صحبت کردم که نتایج و عوامل بیرونی ارزش و اعبار واقعی رو برای ما به ارمغان نمیارن، اما بهتره اینجا به جایگاه این ها ام بپردازیم و ببینیم نتایج، موفقیت ها و عوامل بیرونی چقدر تاثیر گذار هستند. ببین رفیق جان، نتایج و عوامل بیرونی ارزش و اعبار اصلی ما رو رقم نمیزنن، اما به ارزش و اعتبار ما اضافه می کنن.

بزار یک مثال برات بزنم. این مثال رو من همیشه در این باره برای افراد میزنم  و اینجا هم میخوام برای تو بنویسمش. بسیار خب، یک کامپیوتر رو در نظر بگیر. این کامپیوتر به خودی خود ارزشمنده و اعبار داره. درسته؟ حالا این کامپیوتر اگر یک جفت اسپیکر گرون قیمت هم داشته باشه طبیعتا ارزش اون کامپیوتر بالاتر میره. امااااا اگر اون اسپیکر نباشه چیزی از ارزش واقعی کامپیوتر کم نمیشه. به بیانی ساده تر، لوازم جانبی بیشتر و با کیفیت تر به ارزش های کامپیوتر اضافه می کنن اما نبود اون لوازم، کل ارزش کامپیوتر رو از بین نمیبره و کامپیوتر همچنان ارزشمنده.

این دقیقا حکایت ما و نتایج ماست، ثروت، ارزش و اعتبار بسیار بیشتری رو به ارزش تو اضافه می کنه، اما نبوده ثروت باعث نابودی کل ارزش های تو نمیشه. داشتن شغل و جایگاه بالا طبیعتا خیلی خیلی ارزش تو رو بالاتر می بره اما اگر تو جایگاه مهمی نداشته باشی این به این معنا نیست که کلا بی ارزشی! داشتن تیپ و استایل گرون قیمت هم به ارزش های تو اضافه می کنه اما نپوشیدن لباس های گرون به معنای بی ارزش بودن تو نیست.

پس ارزشِ ریشه ای و حقیقی در وجود تو نهفته و اصلا این نتایج و عوامل زمانی تو رو به سعادت و ارزش های حقیقی بیشتر می رسونن که تو در گام اول به ارزش و اعبار اصلی خودت پی ببری. چون درغیر اینصورت حتی اگر این نتایج حاصل هم بشه باز هم بی فایدست. مثل همون فردی که در مشاوره با من بود و مثالش رو زدم برات. ایشون هم شغل مهمی داشت و هم ثروتمند بود و هم تیپ و ظاهر خفنی رو برای خودش رقم زده بود، اماااااا همچنان عزت نفس و اعتماد به نفس درب و داغونی داشت و از سوی دیگران ارزش و احترام خاصی رو دریافت نمی کرد، و اگر کسی هم بهش اهمیت میداد فقط به خاطر پول و جایگاهش بود نه خودش.

احترام در روابط

چرا هیچ وقت احترام دریافت نمی کنم؟ | کلام آخر

لب کلام، عزت نفس یعنی پی بردن به ارزش های درونی و حقیقی و گسترش دادن اون ها. اگر تو در همین شرایطی که هستی بتونی به ارزش های حقیقی خودت پی ببری، در نهایت هر نتیجه یا دستاورد بیرونی که کسب می کنی هم به ارزش و اعتبار تو اضافه می کنه و درواقع این دست آورد های بیرونی مثل عوامل جانبی هستند که به ارزش اصلی تو ارزشی رو اضافه می کنن.

لذا اگر تو به ارزش های درونی خودت آگاه نشی و فقط بخواهی به تنهایی با این عوامل بیرونی برای خودت ارزش و اعتبار و احترام بخری، پس زهی خیال باطل. چرا؟ چون تو خودت هم در این حالت باور داری که دو ریال ارزش نداری و با این دارایی ها و عوامل بیرونی باید مورد توجه قرار بگیری. پس در این حالت هم اگر حتی به نتایج برسی و حتی اگر کسی هم بهت اهمیت بده و یا احترامی بزاره، پس اون داره به دارایی و جایگاهت احترام میزاره نه به حضور خودت.

یادت باشه حضور تو باید ارزشمند باشه. وقتی حضورت ارزشمند باشه مردم عاشق و شیفته خودت هستن نه نتایج و دارایی هات. حالا این که چطور عزت نفس و اعتماد به نفست رو تقویت کنی و این که چطور به ارزش های درونیت پی ببری بحثش مفصله و باید برای آموزش های سایت آکادمی گلوف وقت و انرژی بزاری و می تونی وارد دوره ها هم بشی.

احترام واقعی از سوی دیگران، حاصل احترام واقعی از جانب خودت هست. هروقت تو خودت رو محترم شمردی، متقابلا دیگران هم تو رو محترم می شمرن. هروقت تو خودت رو ارزشمند شمردی، متقابلا دیگران هم برات ارزش قائل میشن. ببین رفیق جان، تو خودت وقتی باور داری که مثلا پول برای تو ارزش و احترام میاره، پس دیگه چه انتظاری داری که دیگران تو رو به خاطر خودت بخوان؟؟؟!!! من خودم ارزشی توی خودم نمی بینم و پوچم اما چون پولدارم شما منو واسه خودم بخواین!!! این واقعا مسخرست …

خب تو با این باور حتی اگر پولدار هم بشی، دیگران به پولت احترام میزارن نه خودت. آخه نمیشه که تو خودت باور داشته باشی پولت تعیین کننده ارزش و اعتبارته بعد توقع داشته باشی دیگران تو رو به خاطر خودت بخوان. تو خودت رسما تماااااام ارزش و اعتبار و عزت و احترامت رو گره زدی به پول، خوده تو به شخصه ارزش خاصی رو درونت نمی بینی، بعد انتظارز داری مردم ببینن؟ واقعا جالبه!

پس تو به خودیه خود ارزشمند و معتبر و قابل احترامی و اگر نتیجه ای کسب کنی، اگر رشد کنی، اگر جایگاه شغلی و اجتماعی بهتری به دست بیاری، اگر تیپ و ظاهر بهتری رو برای خودت رقم بزنی، تمام این ها باید مثل همون لوازم جانبی کامپیوتر باشن که به ارزش و اعتبار تو اضافه می کنن نه این که کل ارزش تو رو رقم بزنن.

آدمی که تمام ارزش و اعتبارش رو پولش تشکیل داده، پس تا وقتی پول داره ارزش کاذب داره و پولش که نباشه اون اندازه یه سیب زمینی هم دیگه ارزش و اعتبار نداره! انصافا همون مثالی که از سیب زمینی و الماس در اواسط مقاله برات زدم خیلی حق مطلب رو ادا کرد پس جدی بگیرش.

چطوری جدی بگیری؟ اینطور که در زمینه عزت نفس و اعتماد به نفس برای آموزش های آکادمی گلوف وقت و انرژی بزاری و آگاهی کسب کنی و اگر تمرینی بهت دادم انجام بدی و ارزش هات رو ریشه ای و درونی بسازی بیاری بالا تا در هررر شرایطی ملت عاشق و شیفته ات بشن.

همونطور که من ساختمش. من گفتم که زمانی خداشاهده یک یک ریالی هم توی جیبم نبود، زمانی حتی ظاهر و تیپ الآن رو نداشتم و حتی شغل مهمی ام نداشتم، اما با شناخت ارزش های درونی و با تقویت احساس لیاقت و ارزشمندی و با تقویت عزت نفس کاری کردم که مردم عاشق و شیفته من شدن. من اینجا از خودم تعریف نمی کنم، هرچند که تعریف از خود اگر به جا و واقعی باشه خیلی ام خوبه. اما نیت من از بیان این حرف ها اینه که بفهمی یک الگو و کسی که نتیجه توی دستشه برات این مقاله رو نوشته.

دوره های بی نظیری که روی سایت در اختیارته و مقالات و آموزش های میلیونی هم که به عنوان هدیه به صورت رایگان منتشر شده و میشه. پس سفر به درون کن و ارزش و اعتبار و الماس های درونیت رو کشف کن تا به عزت و احترام و ارزش و اعتبار واقعی برسی. نه عزت و احترامی که گره خورده به عوامل بیرونی.

چه زمانی تو در گام اول به خودت احترام میزاری و خودت رو لایق و ارزشمند می دونی؟ زمانی که به ارزش های درونیت پی ببری. پس اگر الآن در به در به دنبال عوامل بیرونی هستی دلیلش همینه که تو چیزی در وجود خودت نمی بینی. آدمی که فکر می کنه عاری از ارزشه به دنبال ارزش های جانبی می گرده. ارزش های جانبی زمانی معتبر و نتیجه بخش هستند که در کنار ارزش درونی و الماس درونی قرار بگیرن. همونطور که یک ماوس به تنهایی ارزشی نداره، تنها زمانی ارزشمنده که به کامپیوتر متصل بشه! همچنین ماوس ارزش اصلی کامپیوتر رو رقم نمیزنه بلکه فقط به ارزش اون اضافه می کنه.

 

برات آرزوی بهترین ها رو دارم

ارادتمند و دوستدار تو، ابراهیم شجاعی

 

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا