شما به تناسخ بعد از مرگ اعتقاد دارین؟

959 بازدیدسایر موضوعات
0

سلام وقتتون بخیر. الان دارم رویه موضوع تحقیق میکنم راجع به تناسخ شما اعتقاد دارین؟ میخوام بدونم بعد مرگ به زمین برمیگردیم یا فقط یه بار میایم رو زمین. قرآنو دیدم ولی معنای تناسخ نداد برام کتاب سفر روح رو یه قسمتشو خوندم به تناسخ اعتقاد داشت ولی میخوام بدونم صحبتهای استادالهی قمشه ای هم گوش دادم اعتقاد نداشت.

فرهاد پاسخ داده 19 دی 1402
0

درود ، من بارها برایم تکرار لحظات پیش اومده ، نه یکبار و دوبار ، بلکه چندین بار ، در زمان و مکانی بودم که اولین بارم بوده که اونجا رفتم ولی برای چند ثانیه صحنه و رخدادها برایم تکراری بوده و حتی یکبار منجر به پیشگویی‌ هم شد و مسلما درست دراومد و این پیشگویی چندثانیه قبل از اتفاق ذهنم رو عجیب درگیر کرد  … حالا این مساله فکرم رو عجیب مشغول کرده ، در قرآن آیه ای هست که همان عالم ذر و …توضیح میده و میگه قالوا بلی شهدنا و …اینکه ما قبلا یکبار در این دنیا زندگی کردیم و دوباره  داره تکرار میشه؟  یا همونیه که قرآن میگه که زندگی رو از اول تا آخر نشونتون دادیم و پذیرفتید و ….؟ خواستم نظرتون رو دراین‌باره بدونم و یا اینکه پیشگویی ها و رویاهای صادقه و …از چی نشئات میگیره ؟ با سپاس و احترام

ابراهیم شجاعی تغییر وضعیت برای انتشار 19 دی 1402
1

درود بر شما. وقتتون بخیر.

توی دوره جامع عزت نفس در جلسات احساس گناه، من گفتم که ما باید یاد بگیریم پیگیر سوالات مفید و سازنده باشیم. پس همین ابتدا باید به این مسئله بپردازم و بعد هم نظر شخصیم رو راجع به تناسخ میدم.

خب اولا که پیگیر این سوال شدن کلا بی فایدست. چون همونطور که گفتم تنها یک فرضیه هست که راجع به دنیای پس از مرگه و ما حتی اگر روزها و ماه ها در این باره تحقیق و مطالعه کنیم، بازهم به پاسخ قطعی نمی رسیم. مگر این که شما پیرو یک خط فکری و عقیدتی مشخصی باشی و بیای این مسئله رو با اون تطبیق بدی ببینی نتیجش چی میشه. به عنوان مثال ما مرجع رو قرآن قرار میدیم به عنوان یک خط فکری و اعتقادی. لذا باید نظر قرآن رو راجع به تناسخ کشف کنیم.

راستش رو بخواهی اصلا نمی دونم چرا حتی حوصله پاسخ به سوالات این چنینی رو هم ندارم! چون مباحثِ کاملا بی سر و تَهی هستن که نه نتیجه ای دارن و نه مقصدی. یادمه چند وقت پیش هم یکی از دوستان توی دفتر یکی از همکارا بحث فلسفی و اینچنینی رو با من باز کرد و چهار ساعت داشت راجع به این صحبت می کرد که آیا بهشت 4 ستون داره یا 6 ستون!!! و طی کل مباحثه هم استناد میکرد به این کتاب و اون کتاب و در نهایت، انقدر مسئله تو در تو و بی سر و ته و بیخود شد که خودشم هنگ کرد و اصلا نفهمید چطور حرف رو تمام کرد. طی اون مدت هم من فقط به جهت احترام شنونده بودم و گاهی جمله ای کوتاه میگفتم. همین.

حقیقت اینه که پیگیر این مسائل شدن در ابتدا لذت بخشه. مثل خیلی از آدما که عاشق فیلم های تخیلی هستن، یا داستان های تخیلی رو دوست دارن. بسیاری از افراد کلا با استایل فانتزی حال می کنن. پس این طبیعیه که پیگیر این دسته سوالات شدن هم برای عده ای جالب و جذاب باشه. همونطور که برای شما جذاب شده و مدتیه پروژه تحقیق و بررسی رو روی تناسخ باز کردی. اما باید آگاه باشید که تمام انرژی و تمرکز و وقت شما صرف این مسائل نشه. یعنی فقط در حد همون تفریح و لذت بردن براش وقت بزارید. هرچند که گفتنش راحته و هرکسی رو من دیدم وارد این بازی شده در نهایت کلا غرق در این داستان ها شده. مثل همون بنده خدا که تمام دغدغش این بود که بهشت چندتا ستون داره  …!

پس اگر نظر من رو راجع به این دسته سوالات و مسائل بخواهی، من که میگم بی نهایت مسیر برای لذت بردن و کنجکاوی وجود داره که هم از تحقیق و بررسی در اون حیطه ها لذت می برید و هم تکامل خودتون رو طی میکنید و رشد می کنید. اما اگر این نظر من رو نمیخواهی جدی بگیری، پس تاکید میکنم حواست باشه کلا توی این فاز و این مسیر حل نشی!

و اما بحث تناسخ. همونطور که گفتم این مسائل نه تنها فرضیه هستن، بلکه بی سر و ته هم هستن. چون فرضیه ای که به ماورا و جهان بعدی مربوط باشه، بدون شک هر نویسنده، استاد، فیلسوف یا سخنران یا درکل هر آدمی میاد یه ایده ای رو مطرح میکنه و تراوشات ذهن خودش رو ارائه میده.

پس تحقیق و بررسی به صورت گسترده بی فایده هست و باید بررسی چهارچوب محور و در مسیر خاصی باشه. لذا با توجه به این که قرآن مرجع و منبع اصلی بنده در رابطه با این مسائل هست، به همین جهت تناسخ رو از دریچه قرآن برات بررسی میکنم.

خب حالا این تناسخ میگه چی؟ راستش رو بخواهی، من به طور دقیق راجع به این داستان چیزی نمی دونم و تمام اطلاعاتم درباره تناسخ محدوده به شنیده هام. خب تا جایی که می دونم تناسخ یعنی تکرار زندگی بعد از مرگ که حالا باز این خودش به چند شیوه توضیح داده شده. یعنی یک عده میگن تناسخ یعنی تولد دوباره بعد از مرگ در جسم یک انسان جدید. اما عده دیگری میگن که تولد دوباره محدود به انسان نیست و ممکنه حتی شما بعد از مرگ بعنوان یک درخت یا حیوان هم متولد بشی و یک دوره هم زندگی در این کالبد ها رو تجربه کنی. این وسط یه عده هم میگن تناسخ بی نهایته و تا ابد تو هی برمیگردی به زندگی دنیوی، حالا یا در کالبد انسان یا حیوان یا هرچیز دیگری. یه عده هم میگن نه بابا کلا هفت بار بیشتر تناسخ برای هر نفر رخ نمیده. و الی ماشاالله …

شما ببین فقط شنیده های من در همین حد ضد و نقیض و متفاوت بوده. شنیده های منم از طرف دوستانی بوده که علاقه مند به همین مباحث هستن و سفت و سخت پیگیر مطالعه و بررسی این چیز ها هستن. یعنی اون بنده های خدا هم حاصل مطالعاتشون رو با اشتیاق برای من بازگو کردن.

پس همین اول بسم الله فهمیدیم حتی یک تعریف مشخصی هم برای این فرضیه وجود نداره. چه برسه به بطن ماجرا.

از این حرف ها که بگذریم. حالا ببینیم دیدگاه قرآن چی هست: چون قرار بود از دریچه قرآن و مسیر اعتقادی خودمون بررسیش کنیم. بلاخره یا شما قرآن رو به عنوان کلام خداوند قبول داری و تمام آیاتش برات پذیرفته شده هست. یا این که قبولش نداری. پس اگر قبولش داری، خب باید تناسخ و هر مسئله اینچنینی رو از دریچه قرآن بررسی کنی. درواقع نمیشه من بگم خالق رو قبول دارم و قرآن رو هم به عنوان کتابش قبول دارم، اما نظرش راجع به تناسخ رو قبول ندارم! این حرف ها یعنی چی؟ یعنی اگر قرآن رو پذیرفتی و بهش باور داری، پس بعد از بررسی تناسخ در قرآن باید به جواب مشخصی برسی و پرونده این مسئله برات بسته شه. اما اگر از دریچه قرآن به پاسخ رسیدی اما باز هم به تحقیق و بررسی ادامه دادی، پس دیگه حرفی نیست.

برگردیم سر اصل مطلب.

خب اساسِ آیات قرآن این پیغام رو میده که تنها یک بار به شما فرصت زندگی دنیوی داده شده و اگر این فرصت رو خراب کنید، به هیچ وجه راه بازگشت و جبران برای شما نیست! یعنی به طور کلی بخواهی نگاه کنی، می فهمی که اصلا آیات قرآن متضادِ تناسخ هست …

همچنین در قرآن به شدت به تفاوت بین مرتبه آدم و مرتبه دیگر موجودات پرداخته شده و طبیعتا انسان آفریده شد تا اشرف مخلوقات باشه و آدم باشه. پس این نظریه که بعد از مرگ ما حیوان بودن یا گل و گیاه بودن رو تجربه می کنیم هم کلا توسط قرآن رد میشه.

تناسخ میگه کل مسیر تکامل شما همینجاست، به همین جهت انقدر متولد میشی و می میری تا تکاملت تکمیل بشه! این درحالیه که قرآن میگه زندگی دنیوی تنها بخشی محدود از مسیر تکامل شماست و پس از طی کردن این بخش شما هرگز به عقب بر نمی گردید. پس اینم از این …

فکر می کنم در همین حد کافیه و واقعا اصلا جای بحثی نیست و مسئله انقدر شفافه که لزومی نداره کاملا مستند بهش بپردازیم.

لب کلام، از دریچه منطق شخصی هم که بخواهیم بهش بپردازیم،  تناسخ میگه عدالت اینه که هر روح، زندگی در جایگاه انسان های مختلف رو تجربه کنه! مثلا ممکنه من در زندگی اولم ثروتمند باشم اما در تولد دوم فقر رو نجربه کنم. یا مثلا ممکنه من در تولد سومم آدم بسیار ارزشمند و مفیدی باشم اما در تولد چهارمم در جایگاه یک انسان جنایتکار زندگی کنم. پس یکی از مسائلی که تناسخ براش مطرح شده، عدالت به این شیوه هست.

درحالی که قرآن عدالتی کاملا برخلاف این رو ارائه کرده. قرآن به شدت بر فردگرایی تاکید کرده و میگه حتی حساب فرزند از والد جداست. همچنین میگه تنها یک بار فرصت زندگی دنیوی هست و در همین یک بار، اگر در مسیر درست و سازنده زندگی کنی، هم در این دنیا و هم در آخرت پاسخ داده میشه. یعنی اگر بد پیش بری، همینجا تنبیه میشی آخرت هم تنبیه میشی. خوب پیش بری، هم در دنیا و هم در آخرت پاداشت رو دریافت میکنی.  همچنین آیات قرآن بر فانی بودن این دنیا تاکید بسیار کرده و دائما گفته وابسته و دلبسته به اینجا نشید. پس خدایی که در آیاتش این گونه ما رو هدایت کرده، چطور میشه اساس رو طوری بچینه که ما دائما برگردیم به زندگی دنیوی؟!

خب دیگه، من همچنان قاطعانه سر حرفم هستم. حقیقتا حتی ذره ای برای من اهمیت نداره که شرایط توی بهشت چطوره و قراره چطور بهمون خوش بگذره، بحث تناسخ و امثالهم که جای خود… خداروشکر هرگز هم این چیز ها برام جذابیتی نداشته و نداره و تمام وقت و انرژیم تنها صرف سوالات و مسائلی شده که به رشد و تکامل من کمک کرده.

اماااااااا. من به هیچ وجه نمیگم چون برای من جذاب نیست پس برای شما هم نباید باشه. من فقط میگم محدود به همون تفریح به این مسائل بپردازید و انرژی و زمانتون که مهمترین سرمایه شماست رو صرف رشد و تکاملتون کنید.

زنده باشی و پایدار

ابراهیم شجاعی پاسخ داده 15 اسفند 1401
دکمه بازگشت به بالا