آکادمی گلوفاعتماد به نفسعزت نفسموفقیت در روابطموفقیت فردی

افزایش اعتماد به نفس با یک راهکار بی نظیر

افزایش اعتماد به نفس راه و روش های متعددی داره که بدون شک با کمی جست و جو میتونی حتی به صورت رایگان به آموزش های زیادی در این رابطه دست پیدا کنی. دقیقا مثل همین مقاله که با یک جست و جوی ساده در گوگل بهش دسترسی پیدا کردی. اما خبر خوبی که من اینجا برات دارم اینه که در این مقاله قراره به راهکاری متفاوت تر برای افزایش اعتماد به نفس بپردازیم. پس صبورانه و مشتاقانه تا انتهای این مقاله از آکادمی گلوف همراه من باش.

افزایش اعتماد به نفس

در بخش اعظمی از آموزش های مربوط به اعتماد به نفس و عزت نفس، همواره بر روی تغییر ذهنیت تاکید شده و درواقع بخش قابل توجی از راهکار ها ام دقیقا برای اصلاح ذهنیت ماست. خب این کاملا درست و اصولی هم هست، چون شخصیت ما حاصل پارادایم ها و مجموعه باور های درون ناخودآگاه ماست. پس طبیعتا اگر ما باورهایی هم جهت با اعتماد به نفس رو در ذهنمون نهادینه کنیم، خب در نهایت یک شخصیت با اعتماد به نفس خواهیم داشت. اصلا حتی در 90 درصد آموزش های سایت گِلوف هم به اصلاح باورهای ناخودآگاه  پرداخته شده.

اما برای افزایش اعتماد به نفس یک فاکتور معکوسی هم وجود داره که خیلی کمتر بهش اشاره شده! تا اینجا ما به تاثیر ذهن بر رفتار می پرداختیم، اما حالا می خواهیم به تاثیر رفتار بر ذهن بپردازیم! و این همون راهکار بی نظیری هست که در این مقاله قراره با هم اون رو یاد بگیریم.

راهکار برای افزایش اعتماد به نفس

برای شروع تو باید بدونی که این یک مسئله کاملا دو طرفه هست، یعنی همونطور که افکار و باورهای ما، رفتار و اعمال ما رو تعیین میکنن، در مقابل، رفتار و اعمال ما هم افکار و باورهای ما رو رقم میزنن. پس این آگاهی که الآن ما به دست آوردیم، بهمون یک فرصت بی نظیر میده برای افزایش اعتماد به نفس. یعنی چی؟ یعنی این که من حالا فهمیدم حتی می تونم با رفتارم هم اعتماد به نفس رو در وجودم تقویت کنم.

بسیار خب، ببین دوست گلم، برای افزایش اعتماد به نفس با رفتار، فقط کافیه که از این لحظه به بعد مثل یک فرد با اعتماد به نفس رفتار کنی و عمل کنی. برای این که بهتر متوجه این راهکار بشی در ادامه یک مثال برات میزنم تا به درک کاملی برسی و بتونی برای افزایش اعتماد به نفس از این روش بی نظیر بهره مند بشی.

افزایش اعتماد به نفس

با اعتماد به نفس صحبت کن

اگر تو در حال حاضر اعتماد به نفس پایینی داری، پس قطعا فن بیانت ضعیفه و اصلا پرقدرت و رسا صحبت نمی کنی. درواقع لحن بیانت ضعیفه، تن صدات خیلی پایینه و یا حتی موقع صحبت با آدم ها همه جا رو نگاه می کنی غیر از فرد مقابل! به هر حال وقتی صحبت از فن بیان ضعیف می کنم دیگه خودت بهتر میدونی دارم راجع به چه شرایطی حرف میزنم. چون همونطور که گفتم، اگر تو اعتماد به نفست پایینه پس قطعا خودت داری این شرایط رو تجربه می کنی.

تنها کاری که تو باید انجام بدی اینه که از این لحظه به بعد از ابزار آگاهانه زیستن استفاده کنی برای این که مثل یک فرد با اعتماد به نفس صحبت کنی. یعنی تو تا به امروز ناخودآگاه با این استایل ضعیف حرف می زدی، اما از الآن به بعد دیگه باید آگاهانه سعی کنی مثل یک فرد با اعتماد به نفس صحبت کنی. یعنی وقتی می خواهی با کسی حرف بزنی، به صورت آگاهانه با تن صدای رسا و لحنی قدرتمند کلمات رو شمرده و واضح بیان کنی و در حین صحبت کردن هم به چهره طرف مقابل نگاه کنی. می تونیم به این راهکار بگیم رفتار درمانی! یعنی ما به صورت آگاهانه رفتارها رو به کار می گیریم برای ساختن ذهنیت و شخصیتی با اعتماد به نفس.

به احتمال زیاد الآن داری میگی خب این که میشه ادا درآودن و نقش بازی کردن! این روش چطور می تونه به افزایش اعتماد به نفس من کمک کنه؟ یعنی منی که یک عمره اعتماد به نفسم ضعیف بوده، حالا بیام ادای یک آدم با اعتماد به نفس رو دربیارم و آگاهانه مثل اون رفتار کنم؟ خب در جوابت باید بگم دقیییییقا درسته. اصلا من هم دارم همین رو میگم رفیق جان. منم دارم ازت درخواست می کنم که ادای یک آدم با اعتماد به نفس رو در بیار و آگاهانه مثل اون رفتار کن و حرف بزن. این ادا درآوردن و این نقش بازی کردن به مرور ذهنیت و شخصیت تو رو خلق میکنه. همونطور که تغییر ذهنیت، رفتار ها رو رقم میزنه، در برابرش رفتارها ام ذهنیت رو تعیین میکنه. حتی اگر رفتار ها چیزی مثل ادا درآوردن باشه.

تو باید این رو بدونی که ذهن به شدت از نوع رفتار تو تاثیر میگیره. یعنی فقط کافیه یکی دو روز ادای یک آدم بی حوصله رو در بیاری. مثلا شونه هات رو بندازی پایین و سرت رو کج کنی و عمدا بی حوصله حرف بزنی و کلا رفتار های اینچنینی رو انجام بدی، اونوقت می بینی که جدی جدی این شرایط به ذهنت هم القا میشه و کم کم تو صاحب شخصیتی بی حوصله و ضعیف و کرخت میشی! پس در این حد رفتارها بر ذهن تاثیرگذار هستن. در حدی که حتی اگر تو نقش رفتاری رو بازی کنی، خیلی زود شخصیتت و ذهنیتت هم با اون رفتار آمیخته میشه.

پس به عنوان مثال در این بخش، آگاهانه با تن صدای رسا و لحنی قدرتمند کلمات رو شمرده و واضح بیان کن، و در حین صحبت کردن هم به چهره طرف مقابل نگاه کن و همچنین با ایمان صحبت کن طوری که قدرت و اقتدار پشت کلامت حس بشه.

مسئله ای که وجود داره اینه که ما تصور می کنیم این  نقش بازی کردن و آگاهانه رفتار کردن قراره تا آخر عمر باشه، درحالی که این نگرش کاملا غلطه. شما زمانی که شروع به یادگیری رانندگی می کنی، در روز های اول و ابتدای مسیر طبیعتا همه کار ها رو آگاهانه انجام میدی، یعنی مثلا آگاهانه دنده عوض می کنی، آگاهانه گاز میدی، آگاهانه ترمز میگیری و … اماااااا بعد از مدت کوتاهی با تمرین و تکرار دیگه رانندگی میشه بخشی از وجودت و تو به صورت ناخودآگاه انجامش میدی. داستان افزایش اعتماد به نفس یا آگاهانه رفتار کردن هم دقیقا همینه. قطعا شاید اوایل ادا در آوردن باشه، نقش بازی کردن باشه، اما با استمرار این سبک گفتاری و فن بیان رخنه میکنه در ناخودآگاهت و میشه بخشی از وجودت. یعنی در نهایت تو به جایی میرسی که صحبت کردن مثل افراد با اعتماد به نفس میشه بخشی از وجود تو.

افزایش اعتماد به نفس با یک راهکار بی نظیر | کلام آخر

برای ختم کلام، تو باید رفتار های یک فرد با اعتماد به نفس رو یاد بگیری و آگاهانه به همون صورت رفتار کنی، عمل کنی و حرف بزنی. خوده من در گذشته دقیقا همین کار رو می کردم. مثلا حتی من دقت می کردم ببینم یک فرد با اعتماد به نفس چگونه راه میره، با دیگران معاشرت میکنه و حتی چطور می نشینه! با دقت الگو برداری می کردم و در نهایت همون سبک رفتاری رو شروع می کردم به پیاده کردن به صورت اگاهانه. به جرعت میگم که تاثیر رفتار بر ذهنیت، یکی از بهترین روش هاست برای تقویت اعتماد به نفس، اما خب نیاز به تمرین داره و اگر جایی اشتباه کردی هم باید باهاش کنار بیای و مقتدر تر و مصمم تر پیش بری تا رفتارهای با اعتماد به نفس از تو یک شخصیت با اعتماد به نفس رو بسازه.

 

دوستدار و ارادتمند تو، ابراهیم شجاعس

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا