آکادمی گلوفقوانین جهان آفرینشموفقیت فردیموفقیت مالی

بالا بردن و حفظ انگیزه با یک راهکار بی نظیر

بالا بردن و حفظ انگیزه با یک راهکار بی نظیر

سلام و درود بر خدای جذابیت ? درود بر نماد اراده و پشتکار ? چطوری؟ خوبی؟ ? باعث خوشحالیه که داری وقت میزاری و این مقاله ارزشمند رو مطالعه میکنی?

طبق معمول خیلی پر انرژی میخواهیم توی این مقاله از رسانه گلوف، به یک موضوع خیلی مهم بپردازیم. این موضوع چیزی نیست جز انگیزه. بله انگیزه …  بچه های زیادی بارها و بارها از ما در رابطه با حفظ انگیزه و بالا بردن انگیزه سوال های متعددی پرسیدن و همچنان میپرسن! سوالاتی نظیر اینکه چرا من اصلا انگیزه ندارم؟ چرا نمیتونم انگیزه رو بالا ببرم یا اصلا چرا نمیتونم انگیزه رو بصورت دائمی حفظ کنم و کلی سوال دیگه. خب ما دقیقا می خواهیم توی این مقاله به صورت مفصل به این مسئله و راهکارش بپردازیم.

راهکار های خیلی زیادی وجود داره برای حفظ انگیزه اما خب چیزی که مشخصه اینه که متاسفانه انگیزه رو ما شاید بتونیم بالا ببریم اما نمیتونیم بالا نگهش داریم و آخرش گاهی با بی انگیزگی رو به رو میشیم. به همین جهت من طبق تجربه شخصی اومدم تا یک راهکار فوق العاده برای بالا بردن انگیزه و حفظ انگیزه تا حد ممکن رو بهت یاد بدم و بهت قول میدم اگر بتونی به خوبی این روش رو بکار بگیری قطعا در نود درصد اوقات تو انگیزه بالایی خواهید داشت. من روش های زیادی رو برای حفظ انگیزه طی پنج سال اخیر بکار گرفتم و این راهکار بهترین روشی بود که برای من به شدت موثر بود و همچنان هست.

فکر میکنم به عنوان مقدمه به اندازه  کافی توضیح دادیم و بهتره که مستقیم بریم سر اصل مطلب.

چگونه انگیزه خود را افزایش دهیم

چگونه انگیزه خود را افزایش دهیم

تا حالا شده رویا پردازی کنی؟ منظورم اینه که مثلا یک دفعه رفته باشی تو خیالات خودت و دقیقه ها و حتی یکی دو ساعت برای خودت خیال بافی کنی و یا شرایطی که دوست داری رو تصور کنی؟ این سوال کمی مسخرست چون قطعا جوابش برای همه ما مثبته. درواقع همه ما آدما از همون دوران کودکی تا حتی بزرگسالی این شرایط رو تجربه کردیم. مثلا موقع خواب، یا اون زمان که مدرسه میرفتیم سر کلاس درس غرق در خیالات خودمون میشدیم و وقتی که معلم صدامون میکرد ناگهان از یک دنیای دیگه وارد کلاس میشدیم …

خب متاسفانه مردم عادی این کار رو خیلی بیهوده و وقت تلف کردن میدونن، و خبر ندارن که چه تکنیک طلایی ای رو دست کم گرفتن. فکر میکنم تا حدودی موضوع بحث رو گرفته باشی و فهمیده باشی من دقیقا میخوام راجع به چی صحبت کنم. من میخوام راجع به اهمیت تجسم و تصور خواسته ها و اهداف صحبت کنم. این که اصلا چطور باید این کار رو کنیم تا نتیجه بگیریم و همچنین این روش اصلا چطوری انگیزه ما رو حفظ میکنه. قرار نیست راجع به تکنیک خاصی صحبت کنیم، درواقع بحث خیلی خیلی ساده تر از این حرفاست اما به شدت، تاکید میکنم به شدت موثره.

چرا بی انگیزه می شویم

بهتره قبل از رفتن به سراغ درمان، اول دلیل بیماری رو بفهمیم! درواقع بهتره قبل از این که بریم سراغ بالا بردن انگیزه، اول ببینیم که اصلا بنا به چه دلایلی ما بی انگیزه میشیم.

یکی از مهم ترین دلایل اینه که ما تصویر روشن و شفافی از مقصد خودمون نداریم و همینطوری فقط میگیم که من دوست دارم موفق بشم! یا مثلا من دوست دارم پولدار بشم، یا دلم میخواد که توی فلان رشته ورزشی قهرمان بشم و … اما خب خودمون هم نمیدونیم دقیقا اگر موفق بشیم، اون موفقیت چه پوهن های مثبت و چیز های به درد بخور دیگه ای رو به همراه داره برامون. یا اصلا نمیدونیم که چرا میخواهیم موفق بشیم. یکی دیگه از دلایل میتونه حاشیه روی باشه. درواقع ما یک مسیر برای خودمون در نظر گرفتیم اما انقدر از مسیر اصلی خارج میشیم که کلا دیگه میگیم بابا اصلا نخواستیم بیخیالش، و در نهایت بی انگیزه میشیم.

چرا بی انگیزه می شویم

دلیل دیگه ای که وجود داره اینه که ما هنوزم اونقدر توی شرایط سخت قرار نگرفتیم یا اگر هم توی شرایط سختی هستیم باور نداریم که میشه موفق شد. کلی دلیل دیگه وجود داره که ما در اینجا میخوایم با تمرکز روی یکی از همین دلایل و حل اون، انگیزه خودمون رو به سقف بچسبونیم. این دلیل همون نداشتن تصویر روشنی از مقصد موفقیت و پیروزیه و همچنین آگاه نبودن به دستاورد های حاصل از موفقیت. درواقع ما وقتی عمیقا درک درستی از نتیجه نداشته باشیم تن به پشتکار و اراده نمیدیم و کلا انرژی لازمه در وجود ما برای ادامه دادن و تلاش شکل نمیگیره.

تجسم خلاق چگونه در ما انگیزه ایجاد می کند

خب اول بهتره بفهمیم که اصلا تجسم چطوری انگیزه رو در ما حفظ میکنه و درواقع چطور ما رو به اوووووج انگیزه میرسونه؟

در جواب این سوال میشه گفت که ما با تجسم درواقع یک تصویر کاملا با کیفیت و شفاف از مقصد و موفقیت رو می بینیم و می فهمیم اگر پشتکار و اراده به خرج بدیم قراره به کجا برسیم و در چه شرایطی قرار بگیریم. از طرفی هم کلا تجسم باید خیلی عمیق باشه که در ادامه بهتون میگم چطور باید انجامش بدی تا بتونی نتیجه واقعی رو دریافت کنی. خبر خوبی که وجود داره اینه که ضمیر ناخودآگاه ما تفاوتی بین واقعیت و خیالات قائل نیست و نمیتونه تشخیص بده که تو الآن داری در واقعیت شرایطی رو تجربه میکنی یا در ذهنت! و همین باعث میشه تا تو به خوبی بتونی با یک تیر ده نشون بزنی و از این باگ ذهنت استفاده کنی. حفظ انگیزه بالا بخشی از نتایج استثنائی تجسم خلاق هست. تجسم اگر به خوبی استفاده بشه درواقع باعث میشه اهداف تو به شدت بهت نزدیک بشن و تو خیلی خیلی زود تر به اهدافت در واقعیت برسی.  خب از بحث اصلی دور نشیم… من در آینده یک مقاله کامل رو به تجسم خلاق اختصاص میدم اما اینجا قراره نحوه بالا بردن انگیزه با تجسم خلاق رو یاد بگیریم.

تجسم خلاق چگونه در ما انگیزه ایجاد می کند

اگر مقاله های قدیمی تر آکادمی گلوف رو خونده باشی میدونی که من همیشه توضیحاتم رو با مثال ارائه میدم و برای همین طبق معمول میخوام این بخش رو هم اختصاص بدم به یک تجربه کاملا شخصی.

اوج انگیزه با خیال پردازی

یادمه چند سال پیش در اوج بی انگیزگی و بی حوصلگی بودم و کلا بخاطر تلاش زیادی که کرده بودم و نتیجه خاصی نگرفته بودم خیلی بیخیال شده بودم. ولی خب همین بی تفاوتی هم منو عذاب میداد و به شدت حالم از نداشتن انگیزه بد بود و کلا هم حرکتی نمیکردم و هم دچار خود درگیری شده بودم و پارادوکس عجیبی زندگیم رو فرا گرفته بود. طی همون دوران نمیدونم چی شد که به مبحث تجسم خلاق بر خوردم و راجع بهش اطلاعاتی دریافت کردم. بعد از مدتی یک شب که دراز کشیده بودم روی تخت توی اتاقم، به خودم گفتم تو که فعلا کار خاصی نمیکنی بیا یه بار خب این تجسمه رو انجام بده ببین چطوره و کلا چه حس و حالی داره. اولش هی گفتم بکنم نکم ? و همچنان درگیر بودم که یه دفعه گفتم بابا شاخ غول که نمیخوای بشکونی، خب اون هدفون بی صحاب رو بزار روی گوشت و یه موزیک ملایم بی کلام پلی کن و شروع کن به تجسم.? بعدش داشتم به این فکر میکردم که خب حالا چی رو تجسم کنم ? بعد به سرم زد بیام تجسم کنم که مثلا طی شش ماه آینده من صد میلیون تومن درامد خالص رو از شغلم کسب کردم و …

اوج انگیزه با خیال پردازی

خب من میتونستم توی تصورم حتی به 5 میلیارد یا ده میلیارد تومن و حتی بیشتر هم فکر کنم، اما خودم عمدا منطقی هدف رو انتخاب کردم که بتونم بهتر باهاش کنار بیام. 5 میلیارد برای یک نفر شاید پول خورد باشه اما اون زمان برای من با توجه به شرایط فکری و نگرشی که داشتم بزرگ بود و به نظرم صد میلیون تومن منطقی بود که بتونم تو شش ماه به دستش بیارم. هیچی دیگه هدفون رو گذاشتم و رفتم تو رویا.

————————————–

رویا و تجسم من اینطور شروع شد:

دو سه روز مونده به عید نوروز رفتم یک موجودی از کارت بانکیم گرفتم و دیدم که صد میلیون و خورده ای توی حسابمه، در حالی که رسید رو بوس کردم و گفتم خدایا شککککرت، ? رفتم به سمت ماشین و با ماشین رفتم سر کار و از اونجا زنگ زدم به مامانم گفتم امشب شام دعوت من هستین نمیخواد شام درست کنید. شب با خانواده رفتیم رستوران و گفتم هررررچی دلتون میخواد سفارش بدین و تا جایی که شد اون شب رو خوش گذروندیم و برگشتیم خونه. آخر شب که دور هم نشسته بودیم من به خانواده گفتم یه سورپرایز خیلی خوب براتون دارم. اونا هم گفتن خِیره! چه خبره؟ منم گفتم سر سفره هفت سین بهتون میگم … خانواده هم هی اصرار میکردن که نه الآن بگو ولی من گفتم اصصصصلا، به وقتش سر سفره. یک روز مونده به عید رفتم بانک و 4 تا کارت بانکی هدیه سفارش دادم هرکدوم به مبلغ 25 میلیون تومن! گرفتم کارت ها رو و کادو کردم و گذشت تا رسیدیم به سفره هفت سین. سر سفره که دعا کردیم و سال تحویل شد من گفتم من میخوام بهتون عیدی بدم. و اولین کارت رو دادم به بابام و دیدم اول نگاهش کرد و گفت: ممنون عزیزم دویست و پنجاه هزار تومن تو این شرایط واجب نبود بدی به من ? منم گفتم پدر جان اشتباه خوندی یک بار دیگه بخون. دوباره کارت رو خوند و عینکش رو بالا و پاین کرد گفت چیییی 25 میلیون تومننننن؟ ?? منم گفتم بععععله حالا درست شد. ? و دیدم که از شوق و ذوق فقط هی قربون صدقم میرفت و بعدش هم که کارت های هدیه بقیه خانواده رو دادم در عرض دو دقیقه کل خونه ما از خوشحالی منفجر شد! ?

————————————–

به اینجای تجسم که رسیدم نفهمیدم چی شد که اشک شوق از چشمام جاری شد!!! یعنی یک لحظه به خودم اومدم و دیدم که بیش از 40 دقیقه توی رویا و خیالاتم بودم و در نهایت این تجسم منتهی شد به اشک شوق …

یعنی ببین چقددددر من عمیق تجسم کردم که انگار دقیقا توی واقعیت برام رخ داد. وقتی چشمام رو باز کردم و هدفون رو درآوردم اولش یه حس عجیبی داشتم و با این که چشمام رو باز کرده بودم اما همچنان فکرم درگیر اون صحبه و اون حس و حال خوب بود. خب اولا باید بگم که نه تنها اون شب، بلکه تا سه شب بعدش من کلا از انگیزه و انرژی بالا نخوابیدم و بعد از اون هم نزدیک به سه ماه چسبیده بودم به سقف انگیزه و انرژی و با یک هیجان عجیبی کار میکردم.

من باز هم تاکید میکنم اون زمان، یعنی چندین سال پیش صد میلیون برای من رقم چشم گیری بود و از طرفی چون به نظرم منطقی به نظر میرسید من این مبلغ رو در نظر گرفتم. وگرنه الان که دیگه این مبالق به راحتی داره رد و بدل میشه.

خب من چون بحث موفقیت مالی برام مهم بود چنین تجسمی کردم. شاید تو هدفت رسیدن به یک عشق عاطفی باشه. خب میتونی همینطور که من تجسم کردم توام خیلی عمیق و ریز و با جزئیات تجسم کنی و غرق بشی توی رویات. دوست گلم باور کن این تجسم تنها روشی بود که تا سه ماه انگیزه رو در من شعله ور نگه داشت. تمام تکنیک های دیگه رو من تست کردم ولی کمتر از ده روز انگیزه دوام نمیاورد.

درسته که انگیزه حس دائمی نیست اما تو میتونی کاری کنی که به حداکثر اون برسی. و این تکنیک دقیقا همین کار رو برای تو میکنه، فقط کافیه جدی بگیریش. کار خاصی که قرار نیست بکنی و تازه لذت بخش هم هست.

چگونه تجسم خلاق داشته باشیم

خب تا اینجا که متوجه شدیم تجسم خلاق و خیال پردازی چطور مارو به اوج انگیزه میرسونه. در این بخش از مقاله من خیلی مختصر و مفید میخوام بهت بگم که چطور مثل من یک تجسم عمیق و خلاقانه و بی نظیر رو تجربه کنی و بتونی هروقت خواستی ازش استفاده کنی.

خیلی از بچه ها فکر میکنن باید کار خاصی کنن تا بتونن تجسم خلاق داشته باشن یا مثلا بعضی از بچه ها می پرسن ما چطور تجسم کنیم! این دیگه واقعا سوال عجیبیه … مثل اینه که بپرسی آقای شجاعی ما چطور بخوابیم؟ یا چطور حرف بزنیم یا چطور غذا بخوریم؟! درواقع تجسم یک قدرت و توانایی ذاتیه که در وجود شما هست. مگه شما توی دوران کودکی که خیال پردازی میکردی تکنیک خاصی رو بکار میگرفتی؟ یا همین الان که گاهی تجسم میکنی ناخودآگاه، مگر تکنیک یا حرکت خاصی میزنی؟ قطعا نه، و تو این توانایی رو ذاتا داری و فقط کافیه اراده کنی و ازش استفاده کنی، همین.

چگونه تجسم خلاق داشته باشیم

بهترین کار اینه که مثل من سناریو داشته باشی برای تجسم و تصور مقصد. یعنی بدونی از کجا میخوای بری به کجا و چکار میخوای بکنی و حتی انقدددر ریز و با جزئیات سناریو رو بنویسی که بتونی دمای هوا رو هم توی خیالت تصور کنی! مهم ترین نکته هم اینه که مسیر رسیدن به هدف رو تصور نکنی و تنها لحظه رسیدن به موفقیت و مقصد رو تجسم کنی.

مثلا تو یک بدنسازی که دوست داری در آینده قهرمان کشور و جهان بشی؟ خب سناریو رو اینطور بنویس که رفتی مستر المپیا و رتبه و مقام اول رو گرفتی و سه چهار میلیارد تومن پول نقد برنده شدی و بعدش اومدی تو ایران داری خدا تومن پول میگیری و برای دیگران برنامه مینویسی. یا این که مثلا به برنامه های تلویزیونی مختلف داخلی و خارجی دعوت میشی یا با آرنولد و رونی کلمن تو یه هنل همنشین شدی و خیلی صمیمی داری باهاشون وقت میگذروینی و و و کلی اتفاق بی نظیر دیگه که تو رو به وجد میارن اگر واقعا اتفاق بیوفتن. فقط دقت داشته باش که نباید با این دید تجسم کنی که هی بابا خودم میدونم که این خیال بافیه ولی خب انجامش میدم!!! اصصصلا این فایده ای نداره. اگر میخوای با این نیت تجسم رو عملی کنی اصلا وقت نزاری بهتره. همونطور که گفتیم ذهن ما مرز بین خیال و واقعیت رو تشخیص نمیده و به همین دلیل تو میتونی جوری تصور کنی که انگار واقعیت رو داری تجربه میکنی. اینطور هم به شدت نتیجه بهتری میگیری و هم خودت مثل من لذت بیشتری میبری از تجسم خلاق. ممکنه اوایل نتونی انقدر عمیق تجسم کنی اما با تمرین و به مرور قطعا به جایی میرسی که مثل من اشک شوق میریزی و کلا میچسبی به سقف انگیزه و انرژی.

ممکنه بپرسی حالا این کار رو چند وقت یک بار انجام بدم. در جواب این سوال باید بگم که هرچقدر میتونی. تجسم انننقدر مفید و موثره که هرچی بیشتر براش وقت بزاری ضرر نکردی. البته نه این که از کار بیکار بشی! مثلا میتونی هر روز روزی یک ساعت. یا هفته ای یک بار یا ماهی یک بار یا اصلا هروقت که حس کردی انگیزه نداری. کلا همه چیز به شرایط تو بستگی داره.

درضمن من پیشنهاد میکنم شرایطی رو تجسم کنی که به نظر خودت منطقی باشه. مثل من که گفتم من میتونستم مبالغ میلیاردی رو هم تصور کنم اما عمدا اومدم مبلقی رو در نظر گرفتم که برای ذهنم قابل قبول باشه که بتونم عمیقا و واقعا حسش کنم. درواقع این نکات اگر رعایت بشه من گارانتی میکنم با هر بار تجسم خلاق تو حداقل برای سه ماهت انگیزه به دست میاری! اگر فکر میکنی من دارم بیخود میگم فقط یکبار امتحانش کن، بعد نتیجش رو ببین.

کلام آخر

انگیزه اولین و مهم ترین فاکتور برای تعیین یک هدف و حرکت به سمت اونه. اما خب از اونجایی که انگیزه احساس دائمی نیست ما نمیتونیم به تنهایی به انگیزه متکی بشیم. از طرفی هم با توجه به این که یکی از فاکتور های اصلیه ما باید سعی کنیم همواره اون رو حفظ کنیم در غیر اینصورت لذتی از مسیر اهداف نمیبریم و طی کردن مسیر هدف فقط برای ما درد و رنج به همراه داره. همونطور که در ابتدای مقاله گفتم روش های زیادی برای حفظ انگیزه وجود داره که من در این مقاله از آکادمی گلوف به یکی از تجربیات شخصیم پرداختم و با تو دوست و همخانواده گلم به اشتراک گذاشتم. تجسم خلاق علاوه بر لذت بخش بودن، انگیزه زیادی رو به همراه داره و علاوه بر اون باعث میشه باور های شما به طرز فوق العاده ای به مرور اصلاح بشن و از اونجایی که باور های ما خالق زندگیمون هستن در نهایت زندگی ما با استفاده از همین تکنیک ساده دستخوش تغییرات عظیمی میشه. بزودی یک مقاله بی نظیر و مفصل رو به تنهایی به مبحث تجسم خلاق اختصاص میدیم، اما در این مقاله تنها هدف ما این بود که تاثیر این کار بر حفظ و افزایش انگیزه رو بفهمیم و یاد بگیریم.

بابت مطالعه کامل این مقاله بهت تبریک میگم. امیدوارم همینطور که هر روز به آگاهی های خودت اضافه میکنی، همواره رو به رشد و ترقی و موفقیت روز افزون باشی دوست ارزشمندم.❤️?

✍? ارادتمند تو، ابراهیم شجاعی

مقالات زیر هم میتونن برات مفید باشن:

بهترین روش برای کنترل استرس و اضطراب

علت مشکلات و سختی ها در زندگی چیست؟

چطور به احساس خوب دائمی برسیم

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا