آکادمی گلوفاعتماد به نفسخودشناسیعزت نفس

خودت باش یعنی چه؟

خودت باش! این توصیه بارها به گوشمون خورده اما آخرش هم متوجه نشدیم که خودت باش دقیقا یعنی چی؟! این توصیه ظاهرا به این معنیه که ادا در نیار و خود واقعیت رو بروز بده، اما خب بهتره که به درک عمیق تری نسبت به “خودت باش” برسیم، تا ببینیم آیا اصلا این توصیه درسته یا نه. چند وقت پیش یکی از بچه های خانواده گِلوف به من پیام داد و گفت آقای شجاعی خودت باش واقعا یعنی چی؟ من کمی در این باره گیج شدم و اصلا متوجه این حرف نمیشم. اگر من دارم تغییر می کنم پس یعنی خودم نیستم؟

خب من توضیحات مختصری رو به ایشون ارائه دادم اما بهش قول دادم که در یک مقاله کامل به این مسئله بپردازم. و اون مقاله هم دقیقا همین مقاله ای هست که تو در حال مطالعه اون هستی! ببین دوست گلم، خودت باش به این معنا نیست که تو تغییر نکنی و تا آخر عمرت همینی که هستی باقی بمون!

عده ای از افراد که به درک درستی نسبت به “خودت باش” نرسیدن،  معتقد هستن که این توصیه کاملا اشتباهه. چون ممکنه آدم یک رفتار نامناسب داشته باشه و اگر قرار باشه خود واقعیش رو بروز بده، پس دائما باید اون رفتار ناشایست رو تکرار کنه. خب همونطور که گفتیم، وقتی به درک درست و عمیقی نسبت به این توصیه نرسیده باشیم، طبیعتا چنین برداشت هایی رو می کنیم. برای درک بهتر معنا و مفهومِ خودت باش، در ادامه توضیحات لازمه رو بهت ارائه میدم.

خودت باش

همونطور که گفتیم، خودت باش به این معنا نیست که تو تغییر نکنی، بلکه به این معناست که تو احساسات، ارزش ها، نگرش و عقاید فعلیت رو از دیگران مخفی نمیکنی. وقتی صحبت از اصالت و خودت بودن میشه، درواقع داریم به عزت نفس اشاره می کنیم! به این اشاره می کنیم که تو شهامت ابراز وجوده خود حقیقیت رو داشته باشی.عزت نفس نمیگه تغییر نکن. اتفاقا میگه یک فرد با عزت نفس همواره در تلاشه تا نسخه بهتری از خودش رو بسازه و در مسیر رشد تغییر کنه. اما همین عزت نفس هم میگه که تو باید توانایی بروز احساسات رو داشته باشی، باید شهامت بیان عقایدت رو داشته باشی، باید با اعتماد به نفس از نگرش و عقایدت حرف بزنی. باید رفتاری که فکر می کنی درسته رو داشته باشی.

یک فرد اصیل و کسی که خودش هست، فردیه که عزت نفس و اعتماد به نفس داره. آدمی که خودش هست، ترس از قضاوت دیگران نداره و با خیالی آسوده خوده واقعیش رو بروز میده. به نظرم به ای اینهمه توضیح، بزار یکی دوتا مثال برات بزنم. به قول آقای انیشتین، مثال زدن بهترین راه آموزش نیست، مثال زدن تنها راه آموزشه! پس در ادامه دوتا مثال برات میزنم تا بهتر متوجه بشی که خودت باش یعنی چه.

بسیار خب، ببین فرض کن تو یک فرد مذهبی هستی که کاملا به احکام شرعی پایبند هستی و نماز و روزه و .. رو همیشه به جا میاری. حالا یک شب در یک مهمانی دوستانه بین افرادی قرار میگیری که این دوستان اصلا مذهبی نیستن و حتی شاید مذهب ستیز هم باشن! حالا وقت نماز مغرب و عشاء رسیده و تو طبق معمول باید نمازت رو بخونی. در این شرایط دو رفتار متفاوت می تونی داشته باشی.

رفتار اول اینه که نمازت رو نخونی! یعنی بنا به ترس از قضاوت دیگران و بنا به هر دلیل دیگری، ترجیح میدی امشب که مهمانی و در بین این جمع غیرمذهبی هستی، اصلا نمازت رو نخونی. برای این رفتارت هم توجیهاتی رو میاری که احساس گناه و اعتماد به نفس پایینت رو کمرنگ تر کنی. مثلا پیش خودت میگی همین یه امشبه دیگه درست نیست جمع رو ترک کنم و کنارشون بمونم بهتره. و یا هر توجیه دیگه که باهاش ماله بکشی روی اعتماد به نفس و عزت نفس پایین خودت.

نگاه به آینه

و اما رفتار دوم، رفتار دوم اینه که به افراد در جمع بگی بچه ها میرم نمازم رو می خونم و میام. بعد هم با اعتماد به نفس بلند شی و بری نمازت رو سر حوصله ادا کنی و مجددا برگردی به جمع. حالا تو بگو کدوم زیباتر و اصیل تره؟ قطعا رفتار دوم. چون با این رفتاره که فرد ارزش هاش رو زیر پا نمیزاره و طبق ارزش های خودش زندگی میکنه نه دیگران. این یعنی خودت بودن و اصالت داشتن. البته که به این معنا نیست ما نگرش و عقاید خودمون رو اصلا تغییر ندیم. قطعا اگر جایی به اگاهی رسیدیم و متوجه شدیم که عقاید و باور هامون نیاز به اصلاح داره، پس باید در راستای اصلاح نگرش های خود اقدام کنیم. اما خب وقتی در حال حاظر و در این لحظه من یک تفکر، یک نگرش و باور یا عقیده ای رو انتخاب کردم و اون بخشی از وجود من شده، پس دیگه باید این ها رو قایم نکنم و خودم باشم.

مثال بعدی رو می تونم در رابطه با ابراز احساسات بزنم. ابراز احساسات هم در رابطه با مسئله خودت باش کاملا صدق می کنه. مثلا در یک رابطه تو از دست کسی ناراحت و رنجیده شدی. اینجا دو رفتار می تونی داشته باشی. رفتار اول اینه که احساست رو سرکوب کنی و با طرف مقابل به اشتراک نزاری، و سرکوب احساساتت رو هم با دلایل بی خود توجیه کنی. رفتار دوم هم اینه که بری با فن بیان و لحنی مناسب احساست رو باهاش درمیون بزاری و بهش بگی که مصلا فلان رفتارت باعث ناراحتی من شد و …

اینجا کدوم رفتار زیبا تر و اصیل تره؟ طبیعتا رفتار دوم. پس کسی که خودشه، کاملا ابراز احساسات رو بلده و به هیچ وحه احساساتش رو مخفی نمیکنه. لب کلام باید بگم وقتی که تو خودت رو فیلتر می کنی، سانسور می کنی، پنهان می کنی و جوری خودت رو بروز میدی که نیستی، این یعنی تو از اصالت خودت دور شدی و خودت نیستی!

خودت باش یعنی چه؟ | کلام آخر

پس وقتی که تو روی صدات کار میکنی تا صدای بهتری داشته باشی، با این کار تو عوض نمیشی، تو خودتی اما داری سعی می کنی بهترین نسخه رو از خودت بسازی. اگر بین اینهمه آدم افسرده، تو لبخند میزنی، با این کار تو از خود واقعیت دور نمیشی، اتفاقا تو خودتی و فقط داری تلاش میکنی نسخه ای بهتر از خودت رو رقم بزنی. پس خودت باش یعنی تو در مسیر تکامل هیچوقت ارزش ها، نگرش، عقاید و احساساتت رو پنهان نمیکنی، اما همواره نگرش ها، رفتار و مهارت هات رو بهبود می بخشی و رشد می کنی.

پس خودت باش رفیق جان!

 

دوستدار و ارادتمند تو، ابراهیم شجاعی

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا