آکادمی گلوفاعتماد به نفسموفقیت در روابطموفقیت فردی

چطوری هنگام صحبت کردن تپق نزنیم؟

چطوری هنگام صحبت کردن تپق نزنیم؟

ترس از تپق زدن و سوتی دادن هنگام حرف زدن یکی از مسائلی هست که باعث میشه افراد از صحبت کردن جلوی دیگران یا در جمع امتناع کنن. درواقع افراد بخاطر این که نگرانن نکنه حین صحبت کردن سوتی بدن یا تپق بزنن، کلا ترجیح میدن در جمع همیشه سکوت کنن! اگر تو دوست گلم در حال مطالعه این مقاله هستی یعنی به احتمال خیلی زیاد این مسئله و مشکل دغدغه تو هم هست و دوست داری رفعش کنی و بتونی به خوبی و به راحتی جلوی دیگران صحبت کنی. توی این مقاله من خیلی مختصر ولی به شد مفید به همین بحث تپق زدن و سوتی دادن هنگام حرف زدن می پردازم که یک بار برای همیشه براحتی آب خوردن این مشکلت رو رفع کنی. درواقع بعد از مطالعه این مقاله نه تنها ترس از تپق زدن رو رها میکنی بلکه کاملا روی کلامت و صحبت هات مسلط میشی. پس برو که بریم …

جلوگیری از سوتی دادن و تپق زدن

اگر از بچه های قدیمیه خانواده آکادمی گلوف باشی قطعا این رو یاد گرفتیه که برای حل هر مشکل ابتدا باید اون رو ریشه یابی کنیم. یعنی چی؟ یعنی این که خب اصلا چرا من میترسم از تپق زدن؟ اصلا چرا میترسم از صحبت کردن جلوی جمع؟ وقتی این سوال رو می پرسی جواب های متعددی به ذهنت خطور میکنه که من به دو تا از اصلی ترین ها در این مقاله می پردازم. کلا دو دلیل ریشه ای وجود داره که ما از تپق زدن میترسیم یا اگر هم حرف میزنیم خیلی سوتی میدیم و تپق می زنیم! اولین دلیل عدم پذیرش تپق زدن هست و دومین دلیل هم نداشتن آگاهی کافی در زمینه مسئله ای که قراره راجع بهش صحبت کنی. در ادامه به این دو تا دلیل اصلی و ریشه ای می پردازیم.

تپق زدن و سوتی دادن موقع حرف زدن

عدم پذیرش تپق زدن و سوتی دادن

خب، ببین دوست گلم، یکی از دلایل اصلی ای که تو موقع حرف زدن خیلی تپق میزنی یا اصلا انقدر میترسی که نکنه یه وقت سوتی بدی، همین عدم پذیرشه. یعنی درواقع اصلا همین که تو میگی من نمیخوام تپق بزنم نمیخوام سوتی بدم و از این اتفاق می ترسی، به شدت کار رو خراب میکنی. دیگه خودت بهتر از من میدونی که ما از هرررر چیزی که بترسیم سرمون میاد. اگر دقت کرده باشی ما مثلا یه کاری رو توی خلوت خودمون عالی انجام میدیم ولی جلوی دیگران همون کار رو به بدترین شکل ممکن انجام میدیم! یعنی مثلا تو میری کلاس آواز و خوانندگی و توی خلوت خودت خییییلی مسلط و عالی و حرفه ای میخونی و کاملا روی تن صدات و … مسلط هستی، اما به محض این که یه نفر میگه بیا یه دهن برامون بخون ترس تمام وجودت رو میگیره که نکنه بد بخونم نکنه فالش بخونم نکنه شعر یادم بره. و جالبه که دقیییییقا هم همین بلا سرت میاد و تو وسط جمع یا جلوی اون فرد کلا فالش میخونی و شعر یادت میره و هیچ تسلطی روی تن صدات هم نداری. دیگه این مثالی که زدم رو قطعا همه ما تجربه کردیم و تجربه های مشابه زیادی داریم.

پس تا اینجا فهمیدی که اولین قدم اینه که تپق زدن رو امری طبیعی بدونی و بپذیریش و ترسش رو رها کنی. درواقع به خودت بگو از این لحظه به بعد من هیچ مشکلی با سوتی دادن هنگام حرف زدن ندارم و هرجایی هم که تپق زدم خودم اصلاحش میکنم و با لبخند به ادامه کلام می پردازم.

نداشتن آگاهی کافی در زمینه ای که صحبت می کنید

دلیل دوم اینه که تو در زمینه ای که میخوای صحبت کنی اصلا آگاهی و دانش کافی رو نداری. بزار اصلا این مسئله رو بهتر توضیحش بدم:

وقتی که تو آگاهی و تجربه کافی و لازمه رو در مسئله ای نداشته باشی قطعا هنگام صحبت کردن در اون زمینه دچار مشکل میشی. مثلا اگر من الآن توی ویدیو های پیج گلوف انقدر راحت میام و راجع به عزت نفس صحبت می کنم دلیلش اینه که این ها حاصل بیش از 8 سال مطالعه و تجربه هست! درواقع من اونقدر آگاهی در این زمینه کسب کردم و اونقدر به درک درستی رسیدم و تجربه کسب کردم که دیگه به راحتی آب خوردن راجع به عزت نفس صحبت میکنم. اما مثلا همین الآن من هیچ حرفی ندارم که در زمینه مکانیکی بزنم و طبیعتا اگر در جمعی بخوام راجع به مکانیکی صحبت کنم دچار مشکل میشم! چون هییییییچ تجربه ای در زمینه مکانیکی ندارم و حتی یک خط مطالعه هم در این زمینه ندارم. خب برای همین هم حرفی برای ارائه ندارم و حتی اگر بخوام بزور هم چیزی بگم حاصلش میشه تپق زدن و سوتی دادن و پرت و پلا گفتن. برای همین هم در جمعی که مثلا افرادی راجع به مکانیکی و مسائل فنی ماشین ها صحبت میکنن من سکوت اختیار میکنم. حتی اگر ازم نظری هم بخوان خیلی محترمانه و با اعتماد به نفس میگم من در این زمینه هیچ اطلاعات و تجربه ای ندارم و برای همین تو این بحث شرکت نمیکنم.

پس باید بدونی که برای تسلط هنگام صحبت کردن داشتن آگاهی و تجربه خیلی خیلی مهمه و یکی از اصلی ترین دلیل تپق زدن و سوتی دادن یا استرس داشتن هنگام حرف زدن در جمع، همین نداشتن آگاهی و تجربه کافی هست.

تپق زدن و سوتی دادن

بهترین واکنش هنگام تپق زدن

تا اینجای مقاله به این پرداختیم که چطور از تپق زدن جلوگیری کنیم یا اون رو به حداقل برسونیم. اما در این بخش از مقاله میخوام به زمانی بپردازم که ما دچار تپق زدن و سوتی دادن میشیم. همونطور که گفتم تپق زدن امری طبیعیه و حتی بزرگترین سخنران ها و گوینده ها که سال ها تجربه هم دارن به هر صورت گاهی تپق میزنن و هنگام صحبت کردن سوتی میدن. نمونه اش آقای حیاتی گوینده خبر که چندتا از سوتی هاش هم معروف شد!

حالا بحث ما اینه که اگر احیانا موقع صحبت کردن تپق زدیم چطوری جمعش کنیم؟ خب خیلی راحته، بهترین کار اینه که با لبخند اصلاحش کنیم و به ادامه بحث بپردازیم. بزرگنرین اشتباه موقع سوتی دادن اینه که ما اون رو اصلاح نکنیم و خودمون نشون ندیم که به اشتباهمون پی بردیم. درواقع وقتی تپق میزنی و اصلاحش نمیکنی و میخواهی که مثلا طبیعی از کنارش بگذری بدتر ذهن مخاطبت درگیر اون سوتی میشه و کلا دیگه به ادامه کلامت توجهی نمیکنه. اما وقتی خودت لبخند میزنی و اصلاحش میکنی دیگه مخاطب یا مخاطبین هم براحتی از کنارش میگذرن و با دقت به ادامه حرف هات گوش میدن. از طرفی هم با این کار لحظه ای یخ فظا شکسته میشه و تا حدودی فضا از حالت خشک و جدی خارج میشه که خیلی هم خوبه. حتی توی بعضی از جمع ها که خییییلی محیط جدی نیست و راحت تره هم میتونی خودت با تپقی که زدی یه شوخی به جا هم بکنی!

پس ختم کلام بهترین کار حین تپق زدن اینه که با لبخند زدن و اصلاح کردن کلام به مخاطب بفهمونیم که خودمون به اشتباه پی بردیم. با این واکنش ما مخاطب دیگه ذهنش درگیر سوتی ما نمیمونه و به راحتی به ادامه کلام ما توجه میکنه.

کلام آخر

گاهی ما از مسائل غول بی شاخ و دم برای خودمون میسازیم و همین باعث میشه فکر کنیم حل کردنش خییییلی سخت باشه. درصورتی که در واقعیت اون مسئله خیلی خیلی راحت قابل حله و اصلا مشکل بزرگی نیست. بحث تپق زدن و سوتی دادن هنگام صحبت کردن هم دقیقا به همین صورته و اونقدر که خیلی از ما فکر میکنیم مسئله بزرگی نیست و با رعایت اصولی که در همین مقاله گفته شد به راحتی میشه رفعش کرد و بهش مسلط شد.

دوست دار تو ابراهیم شجاعی

مقالات زیر رو هم از دست نده:

5 دلیل برای اهمیت ندادن به حرف و قضاوت مردم

8 گام طلایی تا قله عزت نفس! چگونه عاشق خود شویم

بهترین روش برای کنترل استرس و اضطراب

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا