آکادمی گلوفاعتماد به نفسخودشناسیعزت نفسقوانین جهان آفرینشموفقیت فردی

ایمان واقعی چیست؟ چگونه ایمان خود را تقویت کنیم؟

ایمان واقعی چیست؟ چگونه ایمان خود را تقویت کنیم؟

معنی و مفهوم ایمان چیه و اصلا چه کسی واقعا ایمان داره؟ توی این مقاله از آکادمی گلوف دقیقا میخواهیم به همین مسئله بپردازیم. فقط همین اول بگم منظور من از ایمان، یعنی هم ایمان به خداوند و هم ایمان به خود هست. معنی دیگه ایمان به خود، اعتماد به نفس هم میشه! خب، همونطور که گفتم در ادامه میخواییم به همین موضوع بپردازیم که ببینیم اصلا ایمان یعنی چه؟ و همچنین متوجه بشیم که آیا واقعا ما ایمان داریم یا فقط اداش رو در میاریم؟!

سعی کردم این مقاله رو خیلی راحت نگارش کنم و کلا وارد فاز تئوری و فلسفی و این جور مسائل نشم که تو دوست گلم بتونی یک بار برای همیشه به درک درستی از این مسئله برسی.

ایمان چیست؟ چه کسی واقعا ایمان دارد؟

ایمان چیست؟ معنا و مفهوم ایمان

معنی لغوی کلمه ایمان میشه اعتماد، اطمینان و باور داشتن. مثلا وقتی یکی میگه من به خداوند ایمان کامل دارم، درواقع داره میگه که من به خداوند باور و از اون مهم تر اعتماد کامل دارم. باور و ایمان تقریبا یک معنی رو دارن اما اگر ریزبینانه تر بخواهیم بهش نگاه کنیم باید گفت که ایمان قدرت بیشتری داره و جایگاه بالا تری داره. باور فکری هست که بارها و بارها طی سالیان در ذهن ما تکرار شده، اما ایمان حاصل باورهای قدرتمنده. وقتی یک نفر میگه من به خداوند ایمان دارم درواقع داره میگه من نسبت به خداوند باورهای مثبت قدرتمندی دارم. یا وقتی یه نفر میگه من به خودم ایمان دارم یعنی میگه من نسبت به خودم و توانایی هام باور های مثبت و سازنده زیادی دارم.

پس تکرار یک فکر باور رو میسازه و باورها هم ایمان رو خلق می کنند. مثلا وقتی یک هندی به گاو ایمان میاره دلیلش این نیست که دیوانه هست! دلیلش اینه که از بچگی از طریق پدر مادر دوست رسانه ها و مدارس و جامعه افکاری در ذهنش فرو رفته و براش تکرار شده که باید گاو رو بپرسته و برای گاو احترام قائل شه و اونقدر اون افکار تکرار شده براش که در نهایت، احترام به گاو و گاو پرستی به یک باور قوی براش تبدیل شده. در نهایت هم از گاو پرستی و باور به گاور ها چند تا نتیجه مثبت میگیره و ایمان میاره که گاور ها واقعا لیاقت پرستش رو دارن و خیلی قدرتمندن !!!  درصورتی که گاو که کاری واسش نکرده و اون نتایج فقط حاصل باور های خودش بوده.

این یک مثال بود برای این که روند تشکیل افکار و باور ها و در نهایت رسیدن به ایمان رو متوجه بشی. پس تا اینجا فهمیدیم که ایمان بالاترین جایگاه رو داره و از قدرت بی نظیری بهره منده. باورها ایمان رو میسازن و نتایج هم ایمان رو تقویت میکنن. هرچی از ایمانی که داری نتیجه بیشتری بگیری ایمانت تقویت میشه. باورهای محکم ذهنی ما باعث میشه ما اعتماد کنیم و اطمینان داشته باشیم. خب همونطور هم که گفتیم معنی کلمه ایمان هم اطمینان و اعتماد هست.

ایمان چیست؟ چه کسی واقعا ایمان دارد؟

نشانه ایمان واقعی چیست؟ چه کسی واقعا با ایمان است؟

تا این بخش از مقاله متوجه شدیم که معنی ایمان چیه و اصلا چه جایگاهی داره. از اینجا به بعد میخواهیم به این بپردازیم که نشانه ایمان واقعی چیه و چه کسی واقعا ایمان داره.

اگر یادت باشه گفتیم که ایمان یعنی اعتماد و اطمینان. خب دوست گلم چه کسی نشون میده که واقعا اعتماد داره؟ چه کسی واقعا نشون میده و ثابت میکنه که اعتماد داره هم به خودش و هم به خداوند؟ خب معلومه، با عملکردش و اقدام کردنش. با حرف زدن که چیزی ثابت نمیشه! این که من و تو هی بگیم آررررره من به توانایی خودم ایمان دارم به هدایت الهی ایمان دارم اما بحث حرکت و اقدام که میشه کوچکترین اقدامی نمی کنیم.

نمونه بارز و بی همتای ایمان رو حضرت ابراهیم ثابت کرد. حضرت ابراهیم از نظر خداوند نماد و سمبل ایمانه! خب تو فکر کن زمانی که بهش دستور داده شد که فرزندش رو قربانی کنه، اون اقدامی نمیکرد و میگفت نخیر هم کی گفته من باید با بچه خودم چنین کاری کنم؟ من گفتم بارها هم گفتم که ایمان دارم دیگه این چه کاریه؟! درصورتی که بی وقفه اقدام کرد و حرکت کرد و تصمیم گرفت که بی چون و چرا به دستور الهی عمل کنه. درواقع حضرت ابراهیم در عمل ایمان رو نشون داد. این یک مثال بود برای این که درک کنی مطلب رو…

ببین دوست گلم، اگر دوست داری میزان ایمان خودت رو بسنجی، یه نگاه کن ببین چقدر عملگرا هستی و چقدر دست به اقدام میزنی؟ چقدر به ترس هات غلبه میکنی و چقدر توی زندگیت ریسک میکنی؟ آیا دائم در حال حرکت و تغییر و پیشرفتی یا فقط یه جا راکد موندی و دم از ایمان میزنی؟

توی مشاوره ها من زیاد به افراد بر میخورم که طرف خیلی محکم دم از ایمان میزنه و میگه من به خدا ایمان کامل دارم، اما سر تا پای زندگیش مشکله و زندگیش در حال نابودیه. چون حاضر نیست دو قدم مثبت بر داره و از ترس یک جا مونده. خب این چه ایمانیه؟ اصلا مگه میشه ترس و ایمان یک جا باشن؟ خود خدا گفته توی قلب شما یا جای ترسه یا جای ایمان. ترس و ایمان همزمان نمیتونن در قلب شما باشن. پس اگر که تو کل وجودت رو ترس و استرس و نگرانی گرفته و هییییچ اقدامی نمیکنی و تغییری رو در زندگیت ایجاد نمیکنی، من رک و قاطع بهت میگم که تو ذره ای ایمان نداری!

In God We Trust یعنی ما به خداوند اعتماد داریم. این شعار کشور آمریکاست!!! این شعار رو حتی روی دلار های آمریکایی هم شما میتونی ببینی. و برای من خیلی جالبه که انگار اونها واقعا مومن تر هستند تا ما. دیگه چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. نتایجی که اون ملت گرفته کجا و نتایجی که ملت ما گرفتن کجا…

شما یک نگاه به جامعه ما بنداز، نود و پنج درصد افراد در تلاشن فقط یه طوری یه منطقه امنی برای خودشون دست و پا کنن و خودشون رو توی اون حبس کنن. منطقه امنی که فقط اسمش منطقه امنه و هیچ تضمینی پشتش نیست. کمتر از 5 درصد افراد همه جوره تلاش میکنن که به ترس هاشون غلبه کنن و اقدام کنن و بدون این که تضمینی وجود داشته باشه یا کسی حامیشون باشه فقط با ایمان به هدایت خداوند و با ایمان به توانایی خودشون شروع به حرکت در دل ناشناخته ها میکنن و تجربه کسب میکنن و رشد میکنن. و در نهایت هم همین افراد 5 درصد افراد موفق و بزرگ جهان رو تشکیل میدن. اون موفقیت ها و جایگاه های بزرگ دقییییقا حاصل ایمان اون افراده.

ایمان چیست؟ چه کسی واقعا ایمان دارد؟

کلام آخر

ختم کلام ایمان یعنی اعتماد داشتن به خودم و خداوند و همونطور هم که گفتیم ما زمانی نشون میدیم که واقعا اعتماد داریم که اقدام کنیم و حرکت کنیم. میزان ایمان ما دقیقا برابره با میزان عملگرایی ما. درواقع همونقدر که عملگرا هستی و اقدام میکنی همونقدر هم ایمان داری. پس یادت باشه که فرد با ایمان کسیه که شهامت داشته باشه و به ترس هاش غلبه کنه، کسیه که با وجود این که نقشه کل راه دستش نیست و هیبچ احدی هم تضمینی بهش نداده اما قدم اول رو بر میداره، برای این که به هدایت خداوند اعتماد داره و به توانایی خودش هم اعتماد داره. کل داستان ایمان و افراد مومن همینه که در این مقاله بهش پرداختیم.

ارادتمند و دوستدار تو، ابراهیم شجاعی

مقالات زیر رو هم از دست نده!

چگونه اراده قوی داشته باشیم؟ – از صفر تا صد تقویت پشتکار

بهترین روش برای کنترل استرس و اضطراب

قانون رهایی چیست؟ نحوه استفاده از قانون رهایی

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا