آکادمی گلوفاعتماد به نفسعزت نفسموفقیت در روابط

چگونه از دیگران تعریف کنیم؟ چاپلوسی ممنوع!

تعریف از دیگران یکی از روش های بی نظیر برای تقویت عزت نفس و کاریزماتیک شدن هست. درواقع شما با تعریف از دیگران هم عزت نفس و اعتماد به نفس بالاتری رو به دست میاری و هم جذاب تر میشی. برای همین در این مقاله می خواهیم با هم اصول حرفه ای تعریف از دیگران رو یاد بگیریم. گاهی بچه ها از من می پرسن که چطور باید از دیگران تعریف کنیم که تاثیر مثبت داشته باشه و اصلا تفاوت تعریف واقعی و چاپلوسی چیه؟ پس در ادامه این مقاله از آکادمی گلوف همراه من باش تا با اصول حرفه ای تعریف از دیگران آشنا بشیم.

تعریف از دیگران کار درستی است یا خیر؟

خب در قدم اول ما باید ببینیم که اصلا تعریف از دیگران کار درستیه یا خیر. در جواب این سوال باید بگم که اگر تعریف و تمجید اصولی باشه، پس بله کاملا کار درستیه و علاوه بر این، حتی بسیار نتایج مثبتی رو هم در روابط برای ما به ارمغان میاره. اما خب همونطور که گفتم به شرط این که تعریف اصولی باشه، در غیر اینصورت تعریف از دیگران حتی می تونه تاثیر منفی در روابط ما بزاره. خب حالا دغدغه ای که پیش میاد اینه که این اصولِ تعریف و تمجید چیا هستن و وقتی ما میگیم باید اصولی از دیگران تعریف کنیم دقیقا منظور چیه؟

در بخش دوم مقاله به همین اصول می پردازیم، اما اینجا من میخوام به نتایج و دستاورد های تعریف از دیگران بپردازم تا ببینیم اگر ما به طور حرفه ای از دیگران تعریف کنیم، چه نتایجی برای ما به دست میاد. خب من فکر می کنم اولین و بهترین دستاورد برای ما، جذابیت یا همون کاریزما هست. درواقع اگر تو تعریف از دیگران رو واقعا درست انجام بدی، به شدت به فردی جذاب تبدیل میشی. چرا؟ خب برای این که یک فرد کاریزماتیک کسیه که آدما کنار اون حالشون خوبه. درواقع زمانی که من کنار تو، حالم نسبت به خودم خوبه و راحتم، این یعنی تو کاریزماتیک هستی! پس خیلی ها فکر می کنن که جذابیت یعنی این که فقط خودت عالی باشی و آدم ها جذب خودت بشن، اما حقیقت اینه که یک فرد کاریزماتیک کسیه، که تو در کنارش احساس خوبی نسبت به خودت داری! چون وجود اون باعث میشه که تو با خودت راحت باشی و همچنین وجود اون باعث میشه تا تو نقاط قوت و نکات مثبت خودت رو ببینی و ارزش های خودت رو بشناسی.

خب دیگه، پس اگر من دوست دارم کاریزماتیک بشم، باید حتما تعریف از دیگران رو یاد بگیرم. برای این که قراره آدم ها کنار من به احساس خوبی نسبت به خودشون برسن. اگر من قراره در مقابل تو کاریزماتیک باشم، پس باید بلد باشم از تو تعریف کنم و نقاط قوت و ارزش هات رو بهت نشون بدم. پس اولین دستاورد تعریف از دیگران برای ما همین جذابیت هست. تو با تعریف از دیگران به فردی کاریزماتیک تبدیل میشی، و من فکر می کنم این یکی از بزرگترین دستاورد ها برای ما می تونه باشه.

و اما دستاورد دوم برای ما، افزایش اعتماد به نفس خواهد بود. بسیاری از مردم فکر می کنن تعریف از دیگران کار درستی نیست و یا زشته و کلا هزار جور افکار منفی نسبت به تعریف از دیگران دارن. درحالی که تمام این افکار حاصل اعتماد به نفس پایینه! آدمی که اعتماد به نفس بالایی داره، به راحتی نکات مثبت افراد رو استخراج می کنه و به اون ها بازگو می کنه. منتهی با فن بیان و لحنی اصولی! اما آدمی که عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی داره، طبیعتا نه توانایی دیدنِ نکات مثبت افراد رو داره و نه توانایی بازگو کردن اون ها رو. آدمی که اعتماد به نفسش پایینه، کلا تعریف و تمجید رو چاپلوسی می دونه، چون فرد مقابل رو خیلی از خودش بالاتر می بینه و تصور می کنه اگر ذره ای از طرف مقابل تعریف کنه، چاپلوسی به حساب میاد.

پس دومین دستاورد تعریف از دیگران برای ما همین افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس خواهد بود. در این دنیا که همه بر روی نقاط ضعف همدیگه تمرکز کردن، اگر تو بلد باشی نقاط قوت افراد رو شناسایی کنی و بهشون یادآوری کنی، اونوقت هم به اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی میرسی و هم به فردی کاریزماتیک و متفاوت تبدیل میشی.

گفتگو

بهترین شیوه برای تعریف از دیگران

در این بخش میخوام به قدم های لازمه و اصول حرفه ای تعریف از دیگران بپردازم. راستش رو بخواهی، این مسئله خیلی ساده تر از چیزیه که فکرش رو می کنی. پس بعد از مطالعه این مقاله تو با بکار گیری همین اصول، به خدای جذابیت تبدیل میشی! و اعتماد به نفس و عزت نفست هم تقویت میشه. پس بریم که ببینیم باید چطور به بهترین و موثر ترین شکل ممکن از دیگران تعریف کنیم …

به جزئیات در ویژگی مثبت بپرداز

خب اولین اصل برای تعریف از دیگران اینه که فقط به نقطه قوت فرد مقابل اشاره نکنی! یعنی باید با جزئیات و دلیل راجع به نکته مثبتش تعریف کنی. اشاره کردن به نکته مثبت هم خوبه، اما تاثیر مثبت اصلی رو نمیزاره و نیت واقعی تو رو مشخص نمی کنه. علاوه بر این تو به قلب طرف نفوذ نمی کنی و در نهایت جذابیتی هم درکار نخواهد بود. پس باید با جزئیات به نقطه قوت فرد مقابل بپردازی.

مثلا: حشمت جان تو واقعا کاریزماتیک هستی و من همیشه این رو گفتم و میگم، چون شوخطبعی، و علاوه بر این آدم کنارت احساس آرامش و امنیت می کنه و باور کن من دو روز تو رو نمی بینم دلم برات تنگ میشه. یا بعنوان مثال دوم: سمانه جان تو واقعا آدم قدرتمند و الهام بخشی هستی چون چالش هایی رو پشت سر گذاشتی که هر آدم دیگه ای رو می تونست از پا در بیاره.

دیدی رفیق جان؟ تعریف از دیگران باید اینطور و با جزئیات باشه. البته که نباید شورش در بیاد، اما به یک اشاره هم نباید بسنده کرد و باید برای نکته مثبت فرد مقابل جزئیات و دلیل بیاری تا ناخودآگاهش تعریفِ تو رو بخشی از حقیقت وجودش بپذیره و باور کنه که واقعا همینطوره. میدونی چرا این رو میگم؟ چون متاسفانه اکثر افراد از عزت نفس پایینی برخوردارن و به همین جهت تعریف و تمجید دیگران رو تنها لطف و محبت تلقی می کنن و باور ندارن که اون تعریف واقعا برازندشونه. برای مثال مثلا تو به من میگی که ابراهیم تو واقعا خوش پوش هستی و هر لباسی بهت میاد، اما خب با توجه به این که من خودم این باور رو ندارم و عزت نفسم پایینه، پس این تعریف رو جدی نمی گیرم و تنها میزارم پای لطف و محبتت.

پس به همین جهت باید با جزئیات و دلیل کافی به نکته مثبت فرد مقابل اشاره کنی تا هم احساس خوب رو دریافت کنه، هم بپذیره که واقعا اون نکته مثبت رو داره و هم این که حسن نیت تو رو بفهمه.

نیت و هدف از تعریف بسیار مهمه!

اصل دوم برای تعریف از دیگران اینه که واقعا هدف تو از تعریف و تمجید چیه؟! باور کن نیازی نیست که تو شفاهی بگی من قصدم چاپلوسی کردنه! چون نوع کلام و رفتار تو این نیت رو داد میزنه. پس خیلی خیلی مهمه که هدف ما برای تعریف از دیگران واقعا چیه؟ آیا چاپلوسی کردنه؟ آیا می خواهیم هندونه بزاریم زیر بغلش؟! یا چی؟ پس خیلی مهمه که نیت ما چیه. مثلا ممکنه بعد از مطالعه این مقاله، نیت تو این بشه که برای جذابیت خودت هی دم به دقیقه از دیگران تعریف کنی. خب باید خدمتت عرض کنم این هم کاملا غلطه و اتفاقا این روند از تو یک آدم نچسب و تفلون میسازه!

لب کلام، حسن نیت یکی از اصول تعریف از دیگران هست که باید ما در وجود خودمون داشته باشیم. حالا حسن نیت یعنی چی؟ حسن نیت یعنی این که هدف تو برای تعریف از طرف مقابل فقط و فقط این باشه که به تقویت عزت نفس طرف کمک کنی و باعث بشی حالش خوب بشه و حس خوبی نسبت به خودش پیدا کنه. این یعنی بالاترین حد حسن نیت و این دقییییقا همون هدفیه که از تو خدای جذابیت میسازه. پس باور کن حتی اگر به یک نقطه قوت واقعی در وجود من اشاره کنی اما خب پشت این تعریف نیتت این باشه که خودت جذاب بشی، بدون شک داری غلط پیش میری و نتیجه ای نمی گیری. لذا ما باید از تمام وجود هدفمون این باشه که فرد مقابل به احساس بهتری نسبت به خودش برسه و عزت نفسش مرتفع تر بشه. نه این که فقط به فکر خودمون باشیم!

واقع گرا و صادق باش

اصل بعدی برای تعریف از دیگران صداقته. ببین دوست گلم، قرار نیست تو بی خود و بی جهت به طرف مقابل برچسب های مثبت بزنی. اگر یک نفر واقعا از دید من کاریزماتیک نیست، پس قرار نیست من الکی بهش بگم کامبیز جان تو واقعا جذابی! یا اگر یک نفر فن بیانی قوی نداره، پس قرار نیست من الکی بهش بگم مریم جان تو واقعا فن بیان قوی ای داری! پس مد نظر داشته باش که ما باید با عینک واقع گرایی به دنبال نکات مثبت در افراد بگردیم. اصلا همین که تو الکی برچسب مثبتِ تقلبی به افراد میزنی مشخص می کنه که تو حسن نیت نداری و فقط می خواهی خودت رو آدم خوبه و جذابه جلوه بدی. لذا ما باید کاااااملا حقیقی و واقع گرایانه نقاط قوت افراد رو از وجودشون استخراج کنیم.

ویژگی های متمایز را پیدا کن

و اما آخرین اصل برای تعریف از دیگران همینه که ریزبینانه به دنبال نکات مثبتی در وجود افراد بگردی که منحصر به فرد هستن. هر آدمی ویژگی های مختص به خودش رو داره و هر آدمی نکات مثبتی داره که تنها خاص خودش هستن. پس اگر تو بتونی نکته مثبتی خاص رو از وجود طرف مقابل استخراج کنی و بهش بگی، اونوقت دیگه تو به حرفه ای ترین شکل ممکن به تعریف از طرف مقابل پرداختی.

برای مثال چند وقت پیش یکی از همکارها به من گفت: ابراهیم، یکی از نقاط قوتی که من تنها در وجود تو دیدم اینه که به طرز عجیبی می تونی ذهن رو جراحی کنی و من تا به حال بین هیچکدوم از همکار ها ندیدم کسی بتونه در این حد دقیق و موشکافانه ذهن دیگران رو بشکافه و بررسی کنه. این مثال رو از تعریف همکارم زدم که وقتی صحبت از وجه تمایز می کنم، دقیقا متوجه منظورم بشی. پس علاوه بر رعایت اصول قبل، حتما سعی کن به طور موشکافانه به دنبال نقاط قوتی در افراد بگردی که منحصر به فرده.

چگونه از دیگران تعریف کنیم؟ چاپلوسی ممنوع! | کلام آخر

بسیار خب، رسیدیم به انتهای این مقاله و همونطور که دیدی، تعریف از دیگران به شیوه اصولی خیلی راحت تر از چیزی بود که فکر می کردی و همچنین یاد گرفتیم که همین کار به تنهایی چقدر برای ما دستاورد های بی نظیری داره و چگونه به تقویت روابط ما کمک می کنه. دیگه همه گفتنی ها رو در خوده مقاله گفتیم و حرفی برای کلام آخر باقی نمونده. فقط امیدوارم که این آموزش ها رو جدی بگیری و به طور آگاهانه در مسیر زندگی پیادشون کنی تا به طور تصاعدی در مسیر رشد گام برداری.

 

برات آرزوی بهترین ها رو دارم،

ارادتمند و دوستدار تو، ابراهیم شجاعی

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا