آکادمی گلوفاعتماد به نفسخودشناسیعزت نفسموفقیت فردی

یک روش عالی برای درمان استرس و اضطراب

یک روش عالی برای درمان استرس و اضطراب

استرس و اضطراب یک مسئله ایست که باید کاملا جدی گرفته بشه و فردی که دچار استرس و اضطراب شده باید هرچه سریع تر اقدام به رفع استرس کنه. چرا که وجود استرس نه تنها زندگی در لحظه رو خراب میکنه و حال ما رو به شدت نگران و بد میکنه، بلکه در طولانی مدت به جایی میرسه که حتی فرد دچار عوارض و بیماری های جسمانی و روحی شدیدی هم میشه. پس استرس و اضطراب باید جدی گرفته بشه و ما باید یاد بگیریم که چطور هر زمانی که درگیر استرس شدیم اون رو رفع کنیم و نزاریم ادامه پیدا کنه. روش ها و تکنیک های متعددی برای درمان استرس وجود داره که من تصمیم گرفتم یکی از بهترین هاش رو در این مقاله به تو دوست گلم آموزش بدم.

راهکار برای رفع استرس و اضطراب

در ادامه این مقاله از آکادمی گلوف تو متوجه میشی که اصلا ریشه استرس و اضطراب از کجاست و چطور باید اون رو پیدا کنی و در نهایت چطور به صورت ریشه ای رفعش کنی.

علت استرس و اضطراب چیست

خب دوست گلم، همونطور که گفتیم ابتدا باید ببینیم اصلا دلیل این که ما درگیر استرس میشیم چیه و چطور استرس به وجود میاد. یکی از اصلی ترین و ریشه ای ترین دلایل به وجود اومدن استرس و اضطراب ترس هست. درواقع یک اتفاقی یا یک ورودی ذهنی باعث میشه که ما دچار ترس و نگرانی بشیم و حاصل اون در نهایت میشه استرس و اضطراب. حالا باز همون ترس رو هم که ریشه یابی کنیم می بینیم که اون ترس هم حاصل بها دادن به یک سری افکار و تصورات ذهنیه ماست. درواقع ما طبق ورودی که دریافت کردیم و یا اتفاقی که برامون رخ داده افکاری در ذهنمون ایجاد میشه که ترس و نگرانی رو به همراه داره، و وقتی که ما خودمون با پر و بال دادن به اون افکار مخرب ترس رو در وجودمون شعله ور تر میکنیم که بعد از مدت کوتاهی حاصل این روند استرس و اضطراب شدید میشه. پس همین که تا اینجا متوجه شدیم که اصلا چرا ما درگیر استرس میشیم و دلیل اضطراب چیه و درواقع وقتی ریشه مشکل رو پیدا کردیم، حالا به راحتی میتونی اقدام به رفع و درمان استرس و اضطراب کنیم.

راهکار برای رفع استرس و اضطراب

یک راهکار بی نظیر برای درمان استرس و اضطراب

خب حالا رسیدیم به بخش اصلی آموزش. در این بخش از مقاله میخوام به روش بی نظیر کنترل و مهار کردن استرس و اضطراب بپردازم. ببین دوست گلم، کاری که تو باید بکنی اینه که یک کاغذ و قلم تهیه کنی و در اون کاغذ یا حالا دفتر، شروع کنی به نوشتن تمام ترس هات! از خودت بپرس چرا استرس دارم و اصلا این استرس و اضطراب از کجا شروع شد. بعد به این جواب میرسی که بخاطر فلان مسئله ترسیدم و دچار ترس و نگرانی شدم. خب دقیقا تو باید تمام اون دلایل نگرانی و ترس هات رو بنویسی و ازشون لیستی رو تهیه کنی. مثلا من همین الان یکی از ریشه ای ترین هاش رو بهت میگم که بنویسی حتما. یکی از ترس ها و نگرانی هات میتونه همین باشه که نکنه من نتونم استرسم رو رفع کنم و اصلا چرا بقیه آرامش دارن ولی من ندارم و اگه نتونم به استرس و اضطرابم غلبه کنم چی؟! اگر دقت کنی یکی از ترس هات دقییییقا همینه. پس شروع کن به نوشتن اون ها. مثلا میترسم از این که از پس اقساط وام بر نیام و نتونم پرداختشون کنم، میترسم اگه از فلانی درخواستی کنم اون رد کنه، میترسم از این که کسی رو کنارم ندارم، میترسم از تنهایی، میترسم از این که نتونم از پس فلان مشکل بر بیام، میترسم از حرف مردم بخاطر فلان مسئله و و و …

این ها یک سری نمونه مثال بود برای این که تو متوجه بشی چطور باید توی اون دفتر لیستی از ترس هات رو تهیه کنی. فقط یادت باشه نوشتن این ترس ها نباید بدتر حالت رو بد کنه! قرار نیست این ها رو بنویسی و بنشینی پاشون بدتر زار زار گریه کنی و بدتر از استرس تپش قلب بگیری!!!!  درواقع قرااااااره که با نوشتن به تمام دلایل بروز ترس و استرس خودت پی ببری و بعد اون ها رو کنترل و مهار کنی. به همین راحتی.

خب وقتی تمام ترس ها رو نوشتی حالا در مرحله دوم بیا برای تک تک اون ترس ها راهکار هایی رو بنویس. مثلا تو به یه نفر برای یک هفته پولی رو قرض دادی و بعد از اون نگرانی و ترس تمام وجودت رو گرفته که نکنه پول رو پس نده، اگه نتونه سر موقع پولم رو برگردونه چی؟ نکنه بدقول بشه و از این جور افکار. درواقع همین افکار توی ذهنت به وجود میاد و بعد تو با پر و بال دادن به اون  افکار منفی و بد بینانه باعث میشی ترس و نگرانی ایجاد بشه. و در مرحله بعد هم که با تکرار اون ترس سر و کله استرس پیدا میشه. خالا از بحث اصلی دور نشیم…

یک راهکار بی نظیر برای درمان استرس و اضطراب

پس در این مسئله تو میترسی که طرف سر موقع پولت رو پس نده. حالا توی دفتر باید زیرش راهکارش رو بنویسی. مثلا میتونی بنویسی که اولا فلانی آدم بدی نیست و خوش قوله و سر موعد پول رو بر میگردونه، دوما احیانا اگه نتونست برگردونه هم طوری نیست من یه طوری کار خودم رو راه میندازم و بهش چندروز بیشتر فرصت میدم برای برگشت پول. سوما کوووو تا یک هفته دیگه! من که نمیتونم کل بازه زمانی یک هفته ای خودم رو غرق در ترس و نگرانی کنم و از کار و زندگی بیوفتم و آرامش رو از خودم سلب کنم. چهارما اصلا توی بدترین شرایط فرض میکنیم پول رو نده! خب یا از طریق قانون پیگیر میشم یا کلا تجربه ای میشه برام که از این به بعد با دقت بیشتری پول قرض بدم یا اصلا تا زمانی که خودم به پولم نیاز مبرم دارم اون رو قرض ندم و زمانی به دیگران قرض بدم که پولی رو یه کنار دارم و لازمم نیست. و ختم کلام چیزی که مشخصه اینه که ترس و استرس فقط و فقط کار رو بدتر میکنه و زندگی من رو نابود میکنه و باعث میشه من فرکانس های منفی به جهان بفرستم و در نهایت از چیزی که میترسم دقیقا سرم میاد. پس بهترین کار اینه که فعلا کلا رها کنم تا یک هفته دیگه که موعدش هست و اونموقع هم باز اگر پول رو برگردوند که چقدر عالی، اگر نه هم باز در کمال آرامش چاره ای برای مشکل پیدا میکنم.

این راهکار ها و توضیحاتی که من در این مثال گفتم دقیقا مثال هایی هست که تو به راحتی میتونی طبق همین سبک، تک تک ترس هات رو از بین ببری و آروم آروم با روند و تکرار از شر ترس ها خلاص بشی و وقتی ترس ها رفع بشه کم کم استرس هم به مرور کاهش پیدا میکنه و رفع میشه.  علاوه بر نوشتن ترس ها و راهکار هاشون، حتما هم مابقی داستان رو واگذار کن به خداوند و توکل کن به خالق هستی که هدایتگر همه ماست. باید سعی کنی ایمانت به خداوند رو هم تقویت کنی. یادت باشه ترس بخاطر نبود ایمانه. هرررچقدر ایمان تو قوی تر بشه ترس هات کمتر میشه و به آرامش بیشتری میرسی.

و در نهایت هم باید کانون توجه و تمرکزت رو کنترل کنی و جهت بدی به سمت چیز هایی که میخوای. یادت باشه دوست گلم این تو هستی که انتخاب میکنی به چی فکر کنی و به چی فکر نکنی، به چی توجه نکنی و به چی توجه نکنی. ترس حاصل اینه که تو تمام تمرکزت رو  گذاشتی یا میزاری روی افکار منفی و مخرب و استرس هم دقیقا حاصل تمرکز تو روی ترس هات هست. یادت بااااااشه که تو چند پله بالا تر از افکارت هستی و تو هستی که اونها رو مدیریت و رهبری میکنی. وقتی این رو درک کنی و همچنین بدونی که فقط تو این مشکل رو نداری و خیلی ها این مشکل رو دارن دیگه به راحتی میتونی شروع کنی به تغییر شرایط و تغییر مسیر به سمت آرامش و آسایش فکری.

یک مقاله دیگه هم در رابطه با کنترل استرس و اضطراب در سایت گلوف منتشر شده که با کلیک روی لینک زیر میتونی اون رو مطالعه کنی:

بهترین روش برای کنترل استرس و اضطراب

یک راهکار بی نظیر برای درمان استرس و اضطراب

کلام آخر و جمع بندی

کنترل استرس و اضطراب نیازمند یک قدرت کنترل ذهن هست که همین کنترل ذهن هم نیاز داره به روند و تکرار. درواقع مثلا همین تمرینی که من تو این مقاله بهت یاد دادم رو نباید یکی دو بار انجام بدی و بعد رها کنی. باید بنویسی مدام روز ها و ساعت ها بخونیشون و با خودت راجع بهشون صحبت کنی و اصلا حتی ازشون فایل صوتی تهیه کنی و بزاری توی گوشت زمزمه بشه و درواقع باید ذهنت رو ببندی به افکار مثبتی که آرامش رو به همراه دارن. اگر ذهنت درگیر ده تا فکر منفیه تو باید بیست تا فکر مثبت و درست رو بهش مدام تزریق کنی و انقدر تکرار کنی تا اون افکار منفی حذف بشن. و یادت باشه قرار نیست تا آخر عمرت تو همینننقدر وقت و انرژی بزاری. اصلا اینطور نیست و این فقط لازمه ی اول مسیره که تو میخوای خودت رو از باتلاق استرس و اضطراب خارج کنی. وقتی با تعهد و پشتکار تونستی تمام ترس ها و نگرانی ها و افکار منفی رو مهار و خنثی کنی دیگه در اون مرحله خیییییلی کارت راحت تره و تو هم به قدرت بی نظیری در مبحث کنترل ذهن و احساس رسیدی که میتونی با تسلط خییییل بالایی پیش بری. ختم کلام استرس و اضطراب و مشکلات اینچنینی رو باید ریشه ای رفع کنی و اگر واقعا متعهد باشی به ثابت قدم بودن در مسیر نیاز به هیچ گونه دارو یا عامل بیرونی نیست برای درمان. بازم میگم که یادت نره تو رهبری و تو فرمانده هستی و تو قدرت مطلقی که ذهنت ابزاریه در دستان تو.

با آرزوی کلی حال خوب و سلامتی، دوستدار تو ابراهیم شجاعی

مقالات زیر رو از دست نده:

علت مشکلات و سختی ها در زندگی چیست؟

2 راهکار طلایی برای لذت بردن از تمام لحظات زندگی

چطور به احساس خوب دائمی برسیم

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا