آکادمی گلوفخود شناسیموفقیت فردی

2 روش بی نظیر برای درمان بی خوابی

2 روش بی نظیر برای درمان بی خوابی

بی خوابی یا کم خوابی و تنظیم نبودن خواب واقعا معضل بدیه که باعث میشه ما قدر نعمت خواب عمیق و با آرامش رو بدونیم! تو این مقاله از آکادمی گلوف قراره با هم دلایل بی خوابی رو ریشه یابی کنیم و در نهایت دو راهکار عالی بدیم برای رفع و درمان بی خوابی.

بی خوابی هم مثل خیلی از مشکلات دیگه دلایل ریشه ای خودش رو داره اما خب تو این مقاله من به مهم ترین ها و اصلی ترین هاش می پردازم که هم بدونیم اصلا چرا ما بی خواب میشیم و هم راه حل رفع بی خوابی رو یاد بگیریم.

دلایل اصلی بی خوابی و کلافگی

بی خوابی و به هم ریختن تنظیم خواب عمدتا دو دلیل داره:

  1. هیجان و شور و اشتیاق زیاد
  2. ترس، استرس و اضطراب زیاد + ترافیک فکری

در ادامه به این دو علت می پردازیم.

درمان بی خوابی

بی خوابی به خاطر هیجان و شور و اشتیاق

در این شرایط وقتی یک خبر خوبی بهت داده شده یا یک اتفاق خوبی برات افتاده و یا قراره که یک اتفاق خوبی برات رخ بده تو دچار هیجان و شور و اشتیاق میشی و کلا تنظیم خواب و خوراکت به هم میریزه. خب تو این شرایط من فکر نمیکنم نیاز به اقدام خاصی باشه چون مشکلی نداره و طبیعیه و بعد از یکی دو روز یا نهایتا سه چهار روز مجددا تو بر میگردی به حالت و روال طبیعی خودت. از طرفی این نوع بی خوابی هم فکر نمیکنم مشکل ساز باشه که حالا ما بخوایم سعی کنیم رفعش کنیم. یعنی حداقل تجربه من که اینطور میگه.

بی خوابی به خاطر استرس و اضطراب

خب رسیدیم به دلیل اصلی که خیلی خیلی باید جدی بگیریمش. تو این شرایط تو به خاطر استرس و اضطراب شدید و تشویش فکری خیلی زیاد، نمیتونی بخوابی و حتی ممکنه خیلی هم خسته باشی اما به خاطر شرایط موجود نمیتونی به خواب بری. وقتی ما به خاطر استرس و اضطراب دچار بی خوابی میشیم باید هرچه سریع تر رفعش کنیم، درغیر اینصورت ما رو در همون شرایط دائم الاسترس نگه میداره و در نهایت به جایی میرسیم که معتاد به قرص خواب میشیم و کلا غرق در یک شرایط نا به سامان میشیم که کلی عوارض جسمانی و روحی رو برای ما به همراه داره و اونوقت دیگه حل کردن مشکل و رفع این شرایط هم برای ما خیلی سخت تر میشه. پس یادت باشه همیشه پیشگیری بهتر از درمانه.

پس اگر تو به تازگی درگیر بی خوابی بخاطر استرس و اضطراب شدی خیلی راحت تر میتونی این مشکل رو رفع کنی نسبت به کسی که مدت هاست غرق در این شرایط شده. درواقع اگر خیلی وقته دائم الاسترس هستی و دچار بی خوابی شدی باید بدونی که به تلاش و استمرار و طی کردن روند نیازه تا بتونی به مرور شرایط رو تغییر بدی و تغییرات یک شبه رخ نمیدن.

برای رفع استرس و اضطراب تا به حال دو مقاله بی نظیر در وبسایت گلوف منتشر شده لینک هاشون رو برات پایین میزارم که با کلیک روی هرکدوم میتونی بهشون دسترسی پیدا کنی و اون ها رو مطالعه کنی. پس برو هر دو مقاله رو بخون و بهشون جامعه عمل بپوشون تا استرس و اضطراب به مرور از وجودت خارج شه.

راستی یک مقاله دیگه برای رفع استرس و اضطراب در سایت گلوف منتشر شده که میتونی از طریق لینک زیر بهش دسترسی پیدا کنی و اون رو هم مطالعه کنی

بهترین روش برای کنترل استرس و اضطراب

بعد از این که تونستی استرس و اضطراب رو رفع کنی دیگه خیییییلی راحت تر میتونی بخوابی. الان در این مرحله باید یه کاری کنی و اونم اینه که موقع خواب سعی کنی به چیزایی که دوست داری فکر کنی یا شرایطی که دوست داری تجربه کنی رو تصور کنی یا کلا ذهنت رو خالی کنی. درواقع موقع خواب باید سعی کنی ذهنت و افکارت رو رهبری کنی به سمت چیز هایی که بهت آرامش و حال خوب میده.

درمان بی خوابی

ببین دوست گلم خوابِ خوب و عمیق حاصل خستگی جسمانی و ذهنی همراه با چاشنی آرامشه. این دوتا باید در کنار هم باشن تا تو بتونی یک خواب عالی رو تجربه کنی. یعنی اگر یکی از این ها نباشه خواب تو دچار مشکل میشه. یعنی اگر آرامش داشته باشی ولی خسته نباشی خب طبیعتا نمیخوابی و برعکس اگر خسته باشی اما آرامش نداشته باشی نمیتونی بخوابی، که این مورد دوم خیلی بدتره از نظر من. یعنی فکر کن تو به شدت خسته و کوفته ای اما به خاطر نبود آرامش ذهنی نمیتونی بخوابی و واقعا این خییییلی اذیت کننده هست. خب من تا اینجا که راجع به رسیدن به آرامش صحبت کردم  ولی به بحث خستگی نپرداختم. اگر یادت باشه گفتیم خستگی هم برای خوابِ عالی لازمه.

یکی از دلایلی که ما خواب کافی نداریم یا کلا تنظیم خوابمون ریخته به هم اینه که بلاتکلیف هستیم و هدفی نداریم و کاری نداریم که انجام بدیم و از صبح تا شب بیکار و علافیم و بعد هم انتظار داریم هم آرامش داشته باشیم و هم خوابمون تنظیم باشه. خب این واقعا منطقی نیست!

تو باید بدونی که هدفمندی یکی از فاکتور های اصلی برای رسیدن به حال خوب و آرامش و حتی داشتن خواب عالی هست. تو باید هدفی داشته باشی که وادار بشی به فعالیت در طول روز. یعنی در طول روز انقدر کار جسمانی و ذهنی انجام بدی که شب دیگه کاملا آماده باشی برای تجربه یک خواب بی نظیر. اصلا خواب بدون خستگی معنایی نداره! ما میخوابیم چون خسته ایم. پس اگر بلاتکلیف و بی هدف و بی کاری باید بدونی که یکی از اصلی ترین دلایل  بی خوابی همین مسئله هست.

درمان بی خوابی

کلام آخر

مشکل بی خوابی ای که بر اثر هیجان و یا ترس و استرس ایجاد شده، برای درمان هیچ نیازی به دارو و قرص و … نداره و تنها کافیه فرد مورد نظر کمی اراده و تعهد به خرج بده برای کنترل ذهن و تغییر شرایط فکری و احساسی. همونطور هم که گفتیم اگر فرد تازه دچار این شرایط شده خب خیلی راحت تر میتونه مهارش کنه تا کسی که مدت ها و حتی سال هاست درگیر بی خوابی بخاطر ترس و استرس شده. در هر دو صورت غیرممکنی وجود نداره و فقط نیاز به تلاش و اراده و تعهد فرده که این مسئله رو جدی بگیره و حلش کنه. درضمن یادت باشه خواب خوب و عالی حاصل آرامش و خستگیه نه اثرات قرص و دارو! پنج دقیقه خوابی که حاصل آرامشه ارزشش از صد ها ساعت خواب حاصل قرص و دارو بیشتره. پس بجای فرار از مشکل یا پاک کردن صورت مسئله، طبق آموزش های همین مقاله تصمیم جدی بگیر و از ریشه مشکلت رو بر طرف کن.

ارادتمند تو، ابراهیم شجاعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا