آکادمی گلوفخودشناسیعزت نفسموفقیت فردیموفقیت مالی

راهکار عالی برای تقویت عزت نفس و احساس ارزشمندی

راهکار عالی برای تقویت عزت نفس و احساس ارزشمندی

احساس ارزشمندی و احساس لیاقت یکی از رکن های مهم و اصلیه عزت نفس هست که باید به شدت روش کار بشه. درواقع کمبود احساس ارزشمندی و احساس لیاقت ما رو در تمااااام جنبه های زندگی دچار مشکلات و ضعف های بزرگی میکنه که توضیح دادن راجع به این مسئله خودش بحث کاملا مفصلیه. از طرفی هم موضوع این مقاله نیست. درواقع در این مقاله از آکادمی گلوف ما قراره یک روش و راهکاری رو یاد بگیریم برای تقویت احساس ارزشمندی و احساس لیاقت در وجودمون.

تقویت احساس ارزشمندی و احساس لیاقت

خب قبل از این که بریم سراغ آموزش راهکار، قبلش من باید به یک رفتار غلط بپردازم. درواقع این رفتار غلط حاصل کمبود احساس لیاقت و حس ارزشمندی در وجود افراد هست. ببین دوست گلم یکی از رفتار های غلط و مخربی که ما توی زندگی پیش می گیریم اینه که بدترین و بی کیفیت ترین و بی ارزش ترین و ارزون ترین ها رو برای خودمون انتخاب میکنیم! یعنی چی؟ خب بزار یک مثال بزنم که بهتر متوجه بشی. فرض کن مثلا تو به یک خودکار نیاز داری و میری در یک فروشگاه لوازم تحریر و قیمت خودکار ها رو میپرسی. فروشنده هم مثلا میگه این خودکار رو داریم 5 تومن این یکی هم هست 12 تومن یه مدل بهتر هم هست 16 تومن و یه مدل خیلی عالی هم هست 25 تومن و بالا تر از اونم که دیگه حرفه ای هستن و بالای 50 الی 100 تومن هستن! خب وقتی تو با این تنوع های کیفیت و قیمت مواجه میشی. کمی با خودت کلنجار میری و تو ذهنت کلی با خودت درگیر میشی و در نهایت میگی خب بدین یکی از همون 5 تومنیا رو! طرف هم میگه اینا خوب نیست لاقل 12 تومنی ها رو ببرین کمی بهتره، بعد تو هم میگی نه ممنون همینم کارم رو راه میندازه!

خب این دقیقا رفتار یک فردی هست که به شدت دچار کمبود احساس ارزشمندی شده و باور لیاقت در ذهنش وجود نداره. من یادمه زمانی که توی بازار بودم و فروشگاه لوازم جانبی کامپیوتر داشتم مشتری میومد مثلا میگفت سلام این کابل ها چنده؟ بعد منم میگفتم خب این هست 15 یه مدل بهترم هست 25 و یه مدل درجه یک هم هست که پک داره 50 تومن. بعد طرف کلی به در و دیوار و دکور ها نگاه میکرد و میرفت تو فکر و در نهایت میگفت خب بده یکی از همون 15 تومنی ها بده. منم میگفتم این کابل های 15 تومنی هیچ تضمینی نداره و صرفا تجاری و تولید به مصرف هستن. خب لااقل یه 25 تومنی بردارین که چند ماهی بهتون کار بده. بعد طرف میگفت نه نه همون 15 هم از سر ما زیاده کارمون رو راه میندازه!!! و میدونی چی جالبه تو این داستان؟ این جالبه که من طرف رو میشناختم و این بنده خدا اوضاع مالیش عااالی بود و کلی درآمد داشت و درواقع صرفا بحث پولش نبود. بحث چی بود؟ بحث چیزی نبود جز نداشتن باور لیاقت و نداشتن احساس ارزشمندی. یعنی رسما گفت همینم از سر ما زیاده …

تقویت عزت نفس و احساس ارزشمندی

چیزی که من میخوام بگم اینه که درواقع نداشتن پول و مشکلات مالی بهانه ذهن ماست برای این که بدترین ها و بی ارزش ترین ها رو برای خودمون انتخاب کنیم. من توی تمام مشاوره هام وقتی به طرف میگم باید یاد بگیری که قانع نباشی و بهترین چیز ها رو برای خودت تهیه کنی، چون تو ارزشمندی و اشرف مخلوقاتی و خداوند اینهمه ثروت و نعمت بی نظیر رو برای تو خلق کرده. بعد طرف میگه آقای شجاعی دلت خوشه ها پول کجا بود! اخه من چطور برم واسه خودم لامبورگینی بخرم یا جت شخصی بخرم؟ یه آب باریکه ای هست که میاد تو این جیب و فرداش از اون جیبمون میزنه بیرون! و اینجاست که دقیقا من به کج فهمی بچه ها پی می برم.

ببین دوست گلم، وقتی ما میگیم بهترین ها رو برای خودت انتخاب کن به این معنی نیست که همین الآن لامبورگینی یا جت شخصی بخر. منظور اینه که در حد توانایی ای که الآن داری سعی کن بهترین ها رو برای خودت تهیه کنی. مثلا حکایت همون خرید خودکاره دیگه. تو شاید الآن نتونی یک خودکار 100 هزار تومانی رو تهیه کنی، خب اوکی 25 تومنیش رو تهیه کن، نمیتونی؟ خب اوووووکی 15 تومنیش رو تهیه کن، ولی نرو دست بزار روی آشغال ترین چیز ممکن. بزار یه مثال دیگه بزنم، ببین مثلا من الآن نمیتونم ادکلن 50 میلیونی تهیه کنم، اما در حال حاضر توانایی خرید ادکلن 2 میلیون تومنی رو دارم. پس میخرمش! درواقع منی که توانایی خرید ادکلن 2 میلیونی رو دارم نمیرم بگم خب یکی از همون عطر 10 تومنی هاتون رو بده همینم از سر ما زیاده !!!

تمااااام این ها مثالی بود برای درک بهتر مسئله که تو بدونی منظور من از این که بهترین ها رو تهیه کن چیه. خب حالا بریم سراغ تمرین برای رفع این عادت بد و تغییر روند رفتاریمون. وقتی ما ذهن رو کنترل کنیم و رفتار رو تغییر بدیم به مرور باورهای ما هم اصلاح میشه و عزت نفسمون هم تقویت میشه.

روش بی نظیر برای تقویت احساس ارزشمندی

همین باور بی ارزشی و عدم لیاقت یکی از پاشنه های آشیل من بود که دقیقا با همین تمرین من بهش غلبه کردم و احساس ارزشمندی و باور لیاقت رو در ذهنم نهادینه کردم و همچنان هم در تلاشم که تقویتش کنم. من یادمه 8 سال پیش زمانی که میرفتم در یه سوپر مارکت وقتی یک کیک بر میداشتم سه ساعت به این فکر میکردم که آیا میصرفه نوشابه ام بردارم یا نه؟! آخرشم بر نمیداشتم یا اگر هم بر میداشتم با کلی استرس و نگرانی میخوردمش و زهر مارم میشد. برای چی؟ برای این که من لیاقت خودم رو حتی در حد خوردن یه نوشابه با کیک نمیدیدم، وگرنه خرید یه نوشابه منو ورشکست نمیکرد. دیگه ببین اوضاع من تو این مسئله چقدددر داغون بود.

تقویت عزت نفس و احساس ارزشمندی

خب همونطور که گفتیم تو باید شروع کنی و این رفتار رو برعکس کنی دوست گلم. یعنی چی؟ یعنی وارد پروسه لج بازی با ذهنت بشی.  هرجایی که تو توان خرید یه محصول با کیفیت رو در حد توانت داشتی اما ذهنت فرمان داد که نه بابا همون ارزونه رو بخر کارت رو راه میندازه، همونجا باید سریع مقابل ذهنت بایستی و بهش ثابت کنی که تو رهبر و فرمانده هستی و تو تصمیم گیرنده ای. و اون محصول رو تهیه کنی. اوایل شروع این تمرین کمی استرس همراهت هست اما طبیعیه و به مرور و استمرار رفع میشه. مثلا تو بین اون نمونه خودکار ها بین 5، 15، 25، 50 تومنی، توانایی خرید 25 تومنیه رو داری ومیدونی که خریدش واقعا باعث مشکل مالی نمیشه خب سریعا تهیه اش کن! نزار ذهنت بگه نه نه بابا همون 5 تومنیه هم زیاد بووود. به محض این که ذهنت چنین نجوایی کرد تو باید با رفتار درست در مقابلش بایستی. مثلا من خودم بعد از این که فهمیدم باید برای تقویت عزت نفس شروع کنم به خودم برسم و برای خودم ارزش قائل باشم دیگه افتادم سر لج بازی با ذهنم و هرجایی که واقعا خرید چیزی بهم فشار مالی وارد نمیکرد ولی ذهنم میخواست مانع بشه من همونجا بهش میگفتم خفه شو! و من بااااید این رو برای خودم تهیه کنم چون لیاقتش رو دارم. انقدر باهاش لجبازی کردم که تا امروز دیگه وااااقعا به باور لیاقت و ارزشمندی رسیدم و همچنان در تلاشم بیشتر روش کار کنم.

کلام آخر و جمع بندی

بعنوان ختم کلام باید بهت بگم که دوست گلم تو تا زمانی که احساس ارزشمندی رو در خودت تقویت نکنی و به احساس لیاقت نرسی، جهان، کائنات و خداوند و بقیه مردم هم ارزشی برات قائل نمیشن. وقتی تو جوری رفتار میکنی که هیچ ارزشی برای خودت قائل نمیشی و وقتی که اصلا احساس لیاقت زندگی خوب و ثروت و نعمت های زیاد رو نداری خب داری به جهان این پیغام رو ارسال میکنی که تو اصلا هیچ نعمت و ثروتی نمیخواهی و رسما بی ارزشی! درواقع یکی از دلایلی که ثروت و نعمت به سختی وارد زندگیمون میشه یا اصلا وارد زندگیمون نمیشه همینه که ما ذره ای احساس لیاقت نداریم و احساس ارزشمندی نمیکنیم و این ها رو کاملا در رفتارمون نشون میدیم. باید بعنوان اشرف مخلوقات بدونی که اینهمه ثروت و نعمت های خداوند برای تو خلق شده و تو حق داری در بهترین شرایط زندگی کنی و بهترین ها رو داشته باشی. وقتی این دیدگاه رو در ذهنت نهادینه کنی و همینطور هم رفتار کنی اونوقت جهان و خداوند هم این پیغام رو دریافت میکنن که پس تو نعمات و ثروت های بیشتری رو میخوای و وارد زندگیت میکنن. علاوه بر این ها باید بدونی که یکی از ارکان اصلی عزت نفس همین احساس ارزشمندیه، و وقتی تو به این رکن نرسی مثل اینه که یکی از ستون های اصلی عزت نفس خودت رو پایه گذاری نکرده باشی. یاااااادت باشه محدودیت در ذهن توست و با توجه به شرایطی که در گذشته پشت سر گذاشتی و باور های غلطی که بهت القا شده تو به این جایگاه رسیدی اما خبر خوب اینه که تو میتونی تغییرش بدی و وارد مسیر خوشبختی و سعادت و ثروت بشی.

ارادتمند تو، ابراهیم شجاعی

مقالات زیر رو هم از دست نده:

8 گام طلایی تا قله عزت نفس! چگونه عاشق خود شویم

بهترین روش برای کنترل استرس و اضطراب

چطور به احساس خوب دائمی برسیم

 

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا