آکادمی گلوفخودشناسیعزت نفسقوانین جهان آفرینش

چرا باید شکرگزاری کنیم؟

شکرگزاری یکی از مسائلی بود که من به شخصه یک زمانی خیلی در برابرش گارد می گرفتم. با توجه به این که درک درستی از زندگی و مسائل نداشتم به شدت از این تمرین فرار می کردم. خب دلیلش هم این بود که من با یک بیماری نادر پوستی متولد شدم و از زمانی که چشم باز کردم غرق در درد و رنج های جسمی و روحی بودم. برای همین وقتی صحبت از سپاسگزاری می شد یا کسی بهم می گفت باید شکرگزار باشی، من خشم تمام وجودم رو می گرفت و حتی شروع به ناسزا گفتن و کفر ورزیدن هم می کردم! می گفتم آخه خدایی که من رو اینطور آفریده چرا من باید ازش تشکر کنم؟! از طرفی اصلا چه چیزی برای شکرگزاری توی زندگیم وجود داره؟ تا جایی که چشم کار می کنه من فقط دارم درد و رنج و کم و کاستی رو می بینم، پس هیچ دلیلی وجود نداره که شکرگزار باشم و اصلا حتی من از خدا شاکی ام هستم.

به هر صورت شاید خیلی ها این تمرین رو جدی نگیرن و بی تفاوت از کنارش رد بشن، اما من نه تنها بی تفاوت بودم بلکه در برابرش گارد شدیدی هم می گرفتم، طوری که خانواده اصلا جرعت نمی کردن از سپاسگزاری جلوی من حرفی بزنن. در رابطه با داستان زندگیم در بخش بیوگرافی توضیحات کامل رو ارائه دادم و می تونی اونجا کامل با سرگذشت من آشنا بشی.

اهمیت شکرگزاری

خب از زمانی که مسیر زندگیم تغییر کرد و در مسیر آگاهی و خودشناسی افتادم، کم کم آگاه تر و پخته تر شدم، البته همچنان هم بی اعتناع بودم نسبت به مبحث شکرگزاری چون فکر می کردم نتیجه خاصی رو به همراه نداره و صرفا انگار یک وظیفه دینی محسوب میشه. خب با توجه به این که منم اون زمان آدم دینی و مذهبی نبودم، کلا نسبت به این کار بی خیال بودم. اما کمی جلو تر که رفتم و با عزت نفس معنوی آشنا شدم و با اصول روانشناسی و توسعه فردی آشنا شدم، اونجا متوجه شدم شکرگزاری ام داستانش کاملا با ذهنیت من فرق داره.

به بیانی ساده تر متوجه شدم که سپاسگزاری یک وظیفه نیست، صرفا یک حکم دینی نیست، بلکه اگر عمیق تر بخواهیم بهش نگاه کنیم، شکرگزاری یک ابزار بسیار قدرتمنده برای این که ما به واسطه اون در مسیر درست گام برداریم، به تمام خواسته هامون برسیم و همیشه ذهنیتی مثبت و آروم داشته باشیم. تمام دغدغه بشر همینه که به خواسته هاش برسه و مهم تر از این، به آرامش، حال خوب و احساس رضایت برسه. پس در مسیر تکامل و کشف آگاهی، این رو فهمیدم که شکرگزاری یک ابزاره برای رفتن به سمت تمام این خواسته ها. و همچنین با دیدی وسیع تر آگاه شدم که نه تنها در دین اسلام بلکه در تمامی ادیان روی این عمل به شدت تاکید شده. حتی در آیین سرخپوستان!

به هر حال همواره سعی ام بر این بود که تعصب رو کنار بزارم و به عنوان یک انسان دانش پذیر در مسیر تکامل پیش برم، و به همین جهت حتی دین و مذهب رو هم به طور ریشه ای تحلیل و بررسی کردم که داستانش مفصله و درکتاب “قرآن از دریچه حقیقت” در دوره عزت نفس کامل به این مسئله پرداختم. اما در این مقاله می خواهیم به مبحث اصلی، یعنی شکرگزاری بپردازیم. پس در ادامه با هم بررسی می کنیم و آگاه میشیم که اصلا بنا به چه دلایلی باید سپاسگزاری کنیم و واقعا این تمرین چه نتایجی رو برای ما به ارمغان میاره.

چرا باید شکرگزاری کنیم؟

خب در همین ابتدا باید بهت بگم اگر دیدگاهی مثل گذشته من نسبت به شکرگزاری داری، پس باید از همین لحظه این نگرش رو بزاری کنار. راستش رو بخواهی اصلا خدا به تشکر من و تو نیازی نداره و خودمونی اگر بخوام بگم، باید بگم که خدا کمبودی نداره که از ما بخواد دم به دقیقه ازش تشکر کنیم! درسته که ما با سپاسگزاری ایمان حقیقی خودمون به خدا رو اثبات می کنیم، اما داستان فراتر از این هاست. همونطور که گفتم شکرگزاری یک تکنیک یا ابزار بی نظیره که خدا به ما یاد داده برای رسیدن به هرچیزی که می خواهیم. البته که شاید توام این آگاهی رو داشته باشی، اما احتمالا به طور موشکافانه نمیدونی که این تمرین چطور ما رو به خواسته هامون و شرایط عالی می رسونه.

شکرگزاری در اصل ما رو به دو فاکتور مهم می رسونه و اون دو فاکتور هم ما رو به تمام خواسته هامون. در ادامه با این دو فاکتور آشنا میشیم.

شکرگزاری کردن

کنترل کانون توجه

بسیار خب، اولین دستاورد شکرگزاری برای ما، کنترل کانون توجه هست. من در مقاله “رفع افکار منفی با دو راهکار ساده!” گفتم که یکی از مهم ترین فاکتور ها برای رسیدن به ذهنیتی مثبت، اینه که کنترل کانون توجهمون رو به دست بگیریم و توجه رو بر روی خواسته هامون معطوف کنیم. در این باره در دوره عزت نفس هم که به طور مفصل آموزش ها رو ارائه دادم. اگر بخوام درباره اهمیت کنترل کانون توجه چیزی بگم، می تونم بگم مثل اینه که تو به شدت گرسنه باشی و دو بشقاب غذا رو به روت باشه. یکی بهترین و خوشمزه ترین و تازه ترین غذاست، اما اون یکی غذای مونده و فاسد و مسمومه. اما تو به جای برداشتن غذای سالم، غذای فاسد رو بر میداری و حتی میل میکنی. حالا ببین این انتخاب تبعاتش چیه دیگه. درواقع تو غذای فاسد و مونده رو نمیخوای، اما توجهت رو گذاشتی روی اون و اون رو برداشتی …

پس داشتن ذهنی مثبت و آروم، از دستاورد های کنترل کانون توجه. همچنین در بین قوانین جهان هستی، این قانون اثبات شده که ما بر روی هرچیزی توجه کنیم، در نهایت اون چیز در زندگیمون گسترش پیدا خواهد کرد. این یک قانون کاملا اثبات شده هست و اصلا هم جای بحثی نداره. اما خب بهتره رجوع کنی به مردم در جامعه و ببینی که توجه و تمرکز خودشون رو بر روی چی و کجا معطوف کردن؟! با کمی دقت به عمق فاجعه پی میبری و می فهمی که چرا رنج و فلاکت زندگی مردم رو احاطه کرده …

خب حالا که ما فهمیدیم که کانون توجه بر روی هر چیزی باشه اون در زندگی ما گسترش پیدا می کنه و همچنین متوجه شدیم که کانون توجه ما تعیین کننده وضعیت ذهنی و احساسات ما هم هست. پس یاد گرفتیم که واقعا کنترل کانون توجه رو باید در دستان خودمون بگیریم و این یک اشتباه نابود کننده هست اگر که ما کانون توجهمون رو به حال خودش رها کنیم. برای این که ذهن طبعی منفی داره و ناخودآگاه به سمت شرایط سمی پیش میره.

کنترل کانون توجه به صورت آگاهانه امکان پذیره اما همونطور که گفتم یک ابزار بی نظیر هم وجود داره که این کار رو برای ما خیلی خیلی راحت تر می کنه. اسم اون ابزار شکرگزاریه! بله دوست گلم، سپاسگزاری دقیقا مثل یک ذره بین هست که تو در دست می گیری و روی تمام داشته ها زوم میکنی. خب چه چیزی بهتر از این؟ تو می خواهی تلاش کنی کنترل کانون توجهت رو در دست بگیری، پس بسم الله … از ابزار شکرگزاری استفاده کن.

من بیشنهاد می کنم که همون مقاله “رفع افکار منفی با 2 راهکار ساده” رو حتما مطالعه کنی. چون اونجا به طور کامل به این مسئله پرداختم. پس اولین دستاورد شکرگزاری برای تو، کنترل کانون توجه هست.

و حالا در ادامه بریم سراغ دومین دستاورد …

احساس خوب و احساس رضایت

یکی دیگه از قوانین بدون تغییر جهان هستی، احساس خوب = اتفاق خوب هست. یعنی هرچقدر احساس ما خوب تر و عمیقا شادتر، رها تر و آرام تر باشیم، بدون شک اتفاقات خوب بیشتری برای ما رقم خواهد خورد. علاوه بر این حتی زندگی برای ما راحت تر پیش میره. به نوعی میشه گفت چرخ زندگیمون روغن کاری میشه. در دوره عزت نفس ما حتی به طور کاملا علمی یاد گرفتیم که چرا احساس خوب، شرایط عالی و اتفاقات خوب رو برای ما رقم میزنه. اما اینجا در همین حد که بدونی احساس خوب تو رو به خواسته هات می رسونه کافیه.

میدونی مشکل چیه؟ مشکل اینه که آدما فکر می کنن با رسیدن به خواسته هاشون به احساس خوب و احساس رضایت میرسن. درحالی که ما با احساس خوب به تمام خواسته هامون می رسیم و این نکته ریز اما طلایی رو کمتر کسی میدونه. پس اگر من فهمیدم با احساس خوب و آرامش به خواسته هام می رسم، خب حالا باید یاد بگیرم که هرطور شده به احساس خوب و آرامش درونی برسم. و برای این کار چه ابزاری بهتر از شکرگزاری؟!

سپاسگزاری به تو این فرصت رو میده تا از ریز تا درشت نعمات و ثروت هات رو ببینی و همچنین بهت یاد میده از کوچکترین اتفاق خوب هم به احساس خوب و رضایت برسی و این ابزار به تو قدرت شاد زیستن در لحظه رو میده. خیلی ها فکر می کنن فقط باید یک زمان خاصی از روز رو برای نوشتن شکرگزاری اختصاص بدن و بقیه روز رو بیخیال سپری کنن. اما این کاملا اشتباهه و شکرگزاری حرفه ای به این صورته که ما در لحظه داشته ها، اتفاقات خوب، دستاوردها و … رو ببینیم و در همون لحظه هم بابتش سپاسگزاری کنیم.

از ناشکران گرفته می شود و به شکرگزاران داده می شود! این قانون طبیعته و هرگز هم تغییر نخواهد کرد. پس اگر تو به اهمیتِ داشتن حال خوب پی بردی و حالا می خواهی به احساس خوب برسی، بدون شک حرفه ای ترین و قوی ترین ابزار، شکرگزاریه. من توی مقالات مربوط به رهایی از افکار منفی هم گفتم که یکی از دلایل این که ما غرق در افکار منفی می شیم همینه که داشته ها و اتفاقات خوب زندگی رو به طور شفاف نمی بینیم. یا می بینیم اما اون ها رو لمس نمی کنیم و جدی نمی گیریم!

چرا باید شکرگزاری کنیم؟ | کلام آخر

ببین دوست گلم، اصلا نه بحث دین و مذهب وسطه و نه مسئله انجام وظیفه هست. مثل تمام تکنیک هایی که تو برای رشد خودت استفاه می کنی، شکرگزاری هم یک تکنیک بی نظیر و استثنایی هست برای رسیدن به حال خوب و احساس رضایت و برای کنترل کانون توجه. این سه فاکتور مهم ترین ها در مبحث کنترل ذهن هستن. کنترل ذهن یعنی کنترل زندگی. ما تمام کتب روانشناسی رو زیر و رو می کنیم و حاظریم تمام تکنیک های عجیب و غریب رو انجام بدیم تا به نتیجه ای اندک برسیم. اما تکنیک شکرگزاری که از هزاران سال پیش تا به امروز وجود داشته و قوی ترین تکنیک هم محسوب میشه رو جدی نمی گیریم. لذا اگر به دنبال کنترل ذهنت هستی، اگر می خواهی به احساس خوب و آرامش برسی، اگر می خواهی به تمام خواسته هات برسی، پس شکرگزاری باید بشه روتین زندگیت. اما یادت باشه که این عمل تو رو به خواسته هات نمیرسونه! درواقع سپاسگزاری تو رو به احساس خوب و کنترل کانون توجه و ایمان میرسونه و این سه فاکتور در نهایت خواسته هات رو به تو تقدیم میکنن. والسلام

 

دوستدار و ارادتمند تو، ابراهیم شجاعی

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا