آکادمی گلوفاعتماد به نفستلنگرعزت نفسموفقیت فردی

چرا باید از اخبار فرار کنیم؟! – پشت پرده رسانه های خبری

سلام عزیز دل. چطوری؟ تو این مقاله قراره سرک بکشیم به پشت پرده رسانه های خبری و آگاه بشیم به این که نیت و اهداف این رسانه ها واقعا چیه. آیا واقعا وظیفه رسانه خبری رسوندن اخبار به من و توئه؟ آیا واقعا رسانه ای وجود داره که بشه به صحت و درستی اخبارش اعتماد کرد یا نه؟ اصلا سوای از تمام این بحث ها، دنبال کردن اخبار سود و منفعتی برای ما داره یا نه؟ درکل اگر پیگیر اخبار هستی و از هر طریقی رسانه های خبری رو دنبال میکنی، ازت میخوام که صبورانه تا انتهای این مقاله همراه من باشی تا یک بار برای همیشه نسبت به داستان این فضا آشنا بشی. فقط توجه داشته باش که وقتی صحبت از رسانه های خبری و اخبار می کنم، منظورم تمام این رسانه هاست و اصلا راجع به یک رسانه خاص و یا جناح خاصی صحبت نمی کنم. از تلویزیون و رادیو گرفته تا فضای مجازی و روزنامه ها و و و … پس بهتره بی وقفه بریم سر اصل مطلب.

رسانه های خبری

یه چیزی وجود داره به نام عرضه و تقاضا، و رسانه خبری ناچاره برای جذب مخاطب، مطابق با خواسته و تقاضای جامعه تولید محتوا کنه. پس با کمی گشت و گذار در رسانه ها میتونی دقیقا متوجه بشی که جامعه خواهان چه محتوایی هست! رسانه چپ و راست یا به صورت اغراق آمیز در مسائل سیاسی تاخت و تاز میکنه و یا به حواشی می پردازه. در این حد که مثلا سحر قریشی توی باشگاه مختلط چی پوشیده یا محمدرضا گلزار با چه ماشینی فلان جا رفته!

ببین دوست گلم، رسانه خبری صداقت و صحت خبر براش مهم نیست! تنها چیزی که براش مهمه در قدم اول شناساییِ (تقاضا) و (سلیقه جامعه) و در قدم دوم، تولید محتوا برای جذب مخاطبه. در حدی که حتی تیم تشکیل میده برای سناریو چینی و تولید اخبار دروغ. و یا ارائه اخبار سفارشی! یعنی از جناح چپ یا از جناح راست مبلغی یا مزایایی دریافت میکنه تا به نفع اون جناح فعالیت کنه و اخبار رو منتشر کنه. دقت کن وقتی میگم رسانه منظورم همه هست. چه رسانه های تلویزیونی، چه مجازی، چه نشریات، چه داخلی و چه خارجی …

باور کن خداشاهده حتی دیدن تیتر اخبار هم به نوعی توهین به شعور و شخصیتم تلقی میشه …

این در حالیه که این محتوا دقیقا سلیقه و تقاضای جامعه ماست. اینجاست که از شدت فاجعه آدم خنده و گریه اش قاطی میشه. حتی اون رسانه هم که شما بهش میگی بی طرف و صادق، کاملا برای منافع خودش فعالیت میکنه و طوری سناریو چینی میکنه که از طریق احساساتت بهت مسلط بشه و وادارت کنه دائما بهش سر بزنی. جالبه بدونی تو از طریق احساساتت کاملا قابل کنترل و قابل هدایتی. یعنی مثلا من میتونم به طور هدفمند احساس ترس و خشم رو در وجودت ایجاد کنم و بعد به واسطه همون احساس ازت بخوام کار هایی رو بکنی یا به سمتی حرکت کنی. و این شیوه تسلط به حدی قدرتمنده که من میتونم عقایدی رو به خوردت بدم و بهت فرمان بدم که حتی خودت رو از بین ببری. و تو به واسطه همون احساس ترس و خشم به خودت آسیب میزنی!!!

بحثش مفصله و فقط می خواستم بگم که این شیوه تسلط و کنترلگری از هزاران سال پیش تا به امروز بوده و هست و ازش برای تسلط و جهت دهی بر روی عموم جامعه استفاده میشه. و جالبه بدونی که رسانه خبری دقیقا استاد و متخصص همین کاره!

بزار رک بهت بگم، اصلا نیازی نیست زور بالای سرت باشه، چون تو از طریق احساساتت کاملا قابل کنترلی!!! رسانه خبری وظیفش رسوندن اخبار به تو نیست، این رو بفههههههههم! رسانه پول میگیره و کارش برانگیخته کردن کنجکاوی، احساس ترس و خشم در وجود توئه تا جناح مورد نظر بتونه به واسطه همین احساسات بهت دستور بده فعالیتی رو انجام بدی در راستای منافعش. این جمله رو بار ها و بار ها بخون. اون ها تسلطی روی تو نداشتن و تو با پیگیری رسانه هاشون این توانایی رو بهشون دادی. تو با پیگیری اخبار و محتوای رسانه، رسما سند بردگی خودت رو امضاء کردی!

اخبار

وظایف و اهداف رسانه خبری؟

  • تولید و انتشار اخبار سفارشی برای جهت دهی به افکار عمومی و احساسات مردم
  • جذب مخاطب دائمی و بازدید به هر قیمتی برای منافعی مثل پول و …

یاد یکی از رفیقام افتادم که توی کارخونه آبلیمو سازی کار میکرد. یه روز کنار هم نشسته بودیم بهم گفت ابراهیم تنها چیزی که توی کارخونه ما پیدا نمیشه لیموئه! حتی با لبخند بهم گفت شرط می بندم اگر اومدی اونجا و یه دونه لیمو پیدا کردی حقوق یک ماهم رو بهت میدم. حالا حکایت رسانه های خبری ام دقیقا همینه …

تا یادم نرفته این رو هم بگم، در بدترین شرایط هم در همه جای دنیا اتفاقات خوب زیادی رخ میده که رسانه خبری میتونه اون اخبار رو پوشش بده و اون اتفاق خوب رو بهت بعنوان خبر منتقل کنه. اما اینکار رو نمیکنه. یعنی رسانه حتی فقط 5درصد از محتواش رو هم به اخبار اتفاقات خوب اختصاص نمیده و صد در صد تمرکزش روی اتفاقات بده بعلاوه دروغ.

چرا؟ چون تقاضای اخبار بد و حاوشی به شدت بالاست و جامعه یا به دنبال اخبار فجایع هست یا میخواد ببینه شورت محمدرضا گلزار چه رنگیه! و چون با خوب کردن احساست نمیتونن روت مسلط بشن. چیزی که تو رو قابل کنترل میکنه احساس ترس و خشمه.

مقاله زیر رو هم از دست نده!

پشت پرده رسانه های خبری | کلام آخر

یه سری از بچه ها می پرسن که پس اخبارِ درست رو از کجا دنبال کنیم؟ جواب من فقط یک چیزه: کلا بیخیال اخبار شو! این باور رو کردن تو مغزت که اگر پیگیر اخبار نباشی از دنیا عقب میوفتی و با همین باور هم بهت مسلط شدن. درحالی که اتفاقا دنبال کردن اخبار تو رو از دنیا عقب میندازه. من الان ده ساله رنگ اخبار رو به چشم ندیدم و الهی صد هزار مرتبه شکر طی این ده سال دقیقا بیشترین رشد و پیشرفت رو داشتم و به آگاهی چشمگیری هم دست پیدا کردم.. دارم بر حسب تجربه باهات صحبت می کنم نه حرف مفت. پس وقتی میگم کلا دور اخبار رو خط بکش یعنی باید وااااقعا این کار رو انجام بدی. درغیر اینصورت تو همون بازیچه و قربانی و عروسک خیمه شب بازی باقی میمونی. کافیه یک نگاه به اطرافت بندازی و حال و روز زندگی افرادی رو ببینی که دائما پیگیر اخبار هستن. همون هایی که معتقدن اگر اخبار رو دنبال نکنن از دنیا عقب میوفتن. فقط یک نگاه به زندگیشون بنداز تا متوجه بشی دنبال کردن اخبار دقیقا تو رو به چه حال و روزی میندازه.

دیگه شما رو به خیر و ما به سلامت، از قدیم گفتن صلاح مملکت خویش خسروان دانند. من اگر جای تو بودم این مقاله کوتاه رو بارها مطالعه می کردم تا به عمیق ترین درک نسبت به این بازی برسم و یک بار برای همیشه دور این چرندیات رو خط می کشیدم. تو این بازی تو نه صاحب بازی هستی و نه بازیکن، تو فقط یک بازیچه ای رفیق جان! همین …

 

دوستدار و ارادتمند تو، ابراهیم شجاعی

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا