آکادمی گلوفاعتماد به نفسخودشناسیعزت نفس

کشف نقاط قوت و نکات مثبت فردی

کشف نقاط قوت فردی یکی از کارهایی هست که ما برای خودشناسی و افزایش عزت نفس باید انجام بدیم. افرادی که عزت نفس و اعتماد به نفس ضعیفی دارن، دائما تمام توجه و تمرکزشون بر روی نقاط ضعفشون هست، در حدی که اصلا نکات مثبت و نقاط قوت خودشون رو نمی بینن و یا اگر ببینن هم تصور میکنن چیز مهمی نیست! خودشناسی یعنی ما نقاط قوت و نقاط قابل رشد رو در وجودمون کشف کنیم و نسبت به اون ها به پذیرش برسیم، و از اون ها برای رشد استفاده کنیم. اما فردی که عزت نفس پایین داره، تنها نقاط ضعف خودش رو می بینه، اون هم به طور غیرمنصفانه و اغراق آمیز. خب طبیعتا وقتی که ما از این دریچه دائما به خودمون نگاه کنیم، دیگه بعد از مدتی اعتماد به نفس و عزت نفس ما کلا نابود میشه.

عدم احساس لیاقت و ارزشمندی، از جمله دستاورد های این روند هستند. یعنی کسی که تنها نقاط ضعف خودش رو می بینه و به شدت هم اون ها رو بزرگنمایی میکنه و حتی به طور اغراق آمیز به ضعف های خودش دامن میزنه، در نهایت احساس ارزشمندی و احساس لیاقت در وجودش نابود میشه. خب کسی که خودش رو یک ضعف خالص، بدون ذره ای نقطه قوت می بینه دیگه عزت نفس براش چه معنایی داره؟!

یک فرد با عزت نفس بالا، دیدی واقع گرایانه و منصفانه نسبت به خودش داره. یعنی اولا نقاط ضعف خودش رو بعنوان نقاط قابل رشد می بینه. دوما در کنار نقاط قابل رشد، همواره به کشف نقاط قوت فردی هم می پردازه. خب احتمالا تا اینجا توام این رو متوجه شدی که وقتشه نکات مثبت و نقاط قوت فردیت رو کشف کنی تا احساس ارزشمندی، احساس لیاقت و اعتماد به نفس رو در وجودت پرورش بدی و در نهایت به عزت نفس بالایی هم دست پیدا کنی.

کشف نقاط قوت فردی

میدونی چیه دوست گلم؟ راستش رو بخواهی، کشف نقاط قوت فردی برای آدمی که سالها خودتخریبی کرده و فقط ضعف هاش رو دیده، طبیعتا سخته. یعنی وقتی من توی مشاوره ها از بچه ها میخوام که فقط 5 تا از نقاط قوت خودشون رو بنویسن، بعد از کمی تفکر میگن که چیزی به ذهنشون نمیرسه و فکر می کنن واقعا نقطه قوت خاصی ندارن که ارزش نوشتن داشته باشه! یا مثلا یک عده هم نکات عمومی و سطحی رو می نویسن. مثلا من خیلی مهربونم و …

من خودم در گذشته وقتی در اوج افسردگی به سر می بردم و عزت نفس درب و داغونی داشتم، رسما فکر می کردم به هیییییچ دردی نمیخورم و اصلا یک موجود اضافی برای این دنیا هستم! یعنی در حدی غرق در نقاط ضعفم شده بودم که اصلا فکر می کردم تکه ای ضعف خالص هستم که اگر هرچه سریع تر از بین برم بهتره! شاید تو به اندازه من انقدر فاجعه بار به خودت نگاه نکنی. اما قطعا توام دیدگاهی غیرمنصفانه و بی رحمانه نسبت به خودت داری و انقدر نقاط ضعف خودت رو چوب زدی که حالا اصلا نمیدونی چه نقاط قوتی داری. اصلا حتی شک داری که نقطه قوتی هم در تو وجود داشته باشه.

اما جای نگرانی نیست. چون من اینجا میخوام درِ حقیقت رو به روت باز کنم. همونطور که گفتم یک فرد با عزت نفس، به جای دیدگاه صفر و صدی، دیدی واقع گرایانه به خودش و زندگی داره، اون خیلی خوب میدونه که حقیقتِ وجودش و زندگیش چیه. و من میخوام اینجا تو رو با یکی از حقایق وجودت آشنا کنم. حقیقتی که اگر نسبت بهش آگاه بشی، دیگه انقدر صفر و صدی به خودت نگاه نمی کنی، انقدر بی رحمانه و غیرمنصفانه خودت رو چوب نمیزنی و همچنین این حقیقت تو رو وارد مسیر اصلی خودشناسی میکنه. مسیری که همواره به تقویت عزت نفس تو کمک خواهد کرد.

بسیار خب رفیق جان، حقیقت اینه که تمام افراد در دنیا، چه اون هایی که از دنیا رفتند، و چه اون هایی که الآن در قید حیات هستند و حتی اون هایی که در آینده پا به این دنیا میزارن، همشون نقاط قوت و نقاط ضعفی داشتند. تو هیچوقت و در هیچ کجا نمی تونی فردی رو پیدا کنی که کامل و بی نقص بوده باشه، و یا این که عاری از نقطه قوت باشه. پس حقیقت اینه که هر فردی نقاط قوت و نقاط ضعفی داره. وقتی تو این رو متوجه بشی، دیگه چهارچشمی زل نمیزنی به ضعف های درونیت! بلکه دوتا از چشم هات رو هم به کشف نقاط قوت فردی اختصاص میدی. اصلا چه زمانی من به کشف نقاط قوت فردی نمی پردازم؟ یا چه زمانی من نقاط قوت خودم رو بی اعتبار تلقی می کنم؟ خب زمانی که اصلا باور ندارم که من هم نقاط قوتی دارم و تصور می کنم ضعف خالص هستم. پس تو عاری از نقطه قوت نیستی، تو ضعف خالص نیستی! توام مثل بقیه مردم دنیا، هم نقاط قوت و هم نقاط ضعفی داری. این همون حقیقتی بود که باید اینجا تو رو نسبت بهش آگاه می کردم.

کشف نکات مثبت فردی

ما در دوره عزت نفس یاد گرفتیم فردی که عزت نفس پایین داره، نقاط ضعف خودش رو بی فایده تلقی میکنه و فکر میکنه این نقاط ضعف نه تنها سودی نداره بلکه حتی عامل محدودیت ها هم هست. همچنین فردی که عزت نفس پایینی داره فکر میکنه کل ارزش و اعتبارش رو همین ضعف های درونی رقم میزنن و با توجه به این که انبوهی از ضعف ها رو در خودش می بینه، پس به این نتیجه میرسه که کلا بی ارزش و بی اعتباره.

اما یک فرد با عزت نفس بالا اصلا چنین دیدگاه مسخره ای نداره! اون واقع گرا و پیرو حقیقته. یعنی اون معتقده که نقاط قوت و نقاط ضعف هر دو به یک اندازه لازم و سازنده هستند. درواقع همونطور که در ابتدای مقاله گفتیم، یک فرد با عزت نفس بالا، نقاط ضعف خودش رو نقاط قابل رشد می بینه و همچنین اون معتقده که تمام ارزش ها و اعتبارش رو نقاط ضعفش رقم نمیزنه.

یک فرد بی عزت نفس نه تنها نقاط قوت خودش رو نمی بینه، بلکه تمام و کمال خودش رو در بین ضعف ها غرق میکنه، اما فرد با عزت نفس علاوه بر این که دائما به کشف نقاط قوت فردی می پردازه، همچنین نقاط ضعفش رو هم به رسمیت می شناسه و در راستای سازندگی از اون ها هم بهره مند میشه!

بسیار خب، اگر یادت باشه گفتم کنکاشِ درون و کشف نقاط قوت فردی، برای کسی که عزت نفس خیلی پایینی داره واقعا سخته. لذا در این بخش از مقاله میخوام یک تمرین بی نظیر بهت بدم که به راحتی به کشف نقاط قوت فردی بپردازی و لیستی بالا بلند از نقاط قوت و نکات مثبت خودت رو تهیه کنی! ناگفته نماند که این تمرین، علاوه بر این که به خودشناسی و شناسایی نکات مثبت خود کمک می کنه، بلکه اعتماد به نفس تو رو هم افزایش میده. پس مشتاقانه و صبورانه در ادامه همراه من باش …

آینه

چگونه نقاط قوت خود را بشناسیم؟

این تمرین که می خوام بهت یاد بدم رو در دوره عبور از وابستگی برای دانشجو ها ارائه دادم. اما تصمیم گرفتم در این مقاله به تو دوست گلم هم یاد بدم. چون اگر وقت گذاشتی برای مطالعه این مقاله ارزشمند و تا این بخش از مقاله هم اومدی، پس لایق این هستی که یک آگاهی و راهکار فوق العاده رو دریافت کنی.

بسیار خب، برای کشف نقاط قوت فردی تو باید از دوستان و اطرافیانت که باهات ارتباط نزدیک دارن، یک درخواست بکنی. باید از هرکدومشون درخواست کنی که حداقل 5 نقطه قوت و نکته مثبت و توانایی رو که واقعا در وجودت می بینن رو بهت بازگو کنن یا برات بنویسن. مثلا از دوستت که باهاش در ارتباطی بپرس اگر بخواهی چند نقطه قوت، نکته مثبت و توانایی در وجود من رو نام ببری، به کدوم ها اشاره می کنی؟ و ازشون هم بخواه صادقانه نکات مثبت و نقاط قوتی که می بینن رو بهت بگن.

آدمی که اعتماد به نفس پایین داره، حتی از انجام همین تمرین ساده و لذت بخش هم میگذره! برای این که پیش خودش میگه یعنی چی، آخه رشته این کار، یعنی من برم به رفیقم بگم نکات مثبت من رو بگو؟! خب پیش خودش چی فکر می کنه؟ ممکنه من رو قضاوت کنه و … . به هر صورت من برای همین بهت گفتم انجام این تمرین حتی به افزایش اعتماد به نفس توام کمک می کنه.

اولا که تو باید بدونی اتفاقا این درخواست احساس خیلی مثبتی رو به طرف مقابل منتقل می کنه. برای این که تو داری یادش میدی که زیبایی ها و نقاط قوت رو در وجود یک نفر کشف کنه. دوما بهتره ترس از قضاوت دیگران رو کنار بزاری و اگر واقعا افزایش اعتماد به نفس و کشف نقاط قوت فردی برات مهمه، پس باید به این تمرین جامه عمل بپوشونی. برای غلبه بر ترس از قضاوت دیگران هم مقالات بی نظیری بر روی سایت آکادمی گلوف موجوده که می تونی با یک جستجوی ساده در سایت، از اون مقالات ارزشمند هم بهره مند بشی.

این تمرین رو میتونی برای شروع با خانوادت انجام بدی. یا اگر فکر می کنی ممکنه خانوادت جدی نگیرن، پس میتونی از فردی که باهات ارتباط نزدیک داره، مثل یک دوست، رفیق، فامیل یا همکلاسی این درخواست رو داشته باشی. بهت قول میدم انقدر بازخورد مثبتی بگیری که خودت مشتاقانه این تمرین رو بارها و روزها تکرار کنی.

شناسایی نقاط قوت خودمان

مثلا فرض کن من دوست صمیمیت هستم. از من بپرس اگر تو بخواهی چندتا از نکات مثبت، نقاط قوت و توانایی های من رو نام ببری، به کدوم ها اشاره میکنی؟ لطفا هرچیزی که می بینی و به ذهنت میرسه رو بهم بگو. هم از نظر ظاهری و هم ازنظر شخصیتی برام بنویس. همچنین ممنون میشم ریزبینانه و صادقانه هم بهم بگی.

خب منم اینطور برات می نویسم:

  • چشم های درشت و زیبایی داری
  • خیلی خوش پوش هستی و کلا هر تیپی بزنی بهت میاد
  • دستخط خیلی زیبایی داری
  • صدات بی نظیره و استعداد گویندگی داری
  • وجودت آرامش بخشه و هروقت میام پیشت حس خوبی میگیرم
  • خیلی خوش سلیقه هستی
  • با توجه به شناختی که ازت دارم خیلی با گذشت و بخشنده ای
  • موی کوتاه خیلی بهت میاد
  • دست فرمون خیلی خوبی داری
  • آدم کنارت احساس امنیت میکنه
  • قابل اعتماد هستی
  • تپل هستی و اتفاقا همین تپل بودن جذابت کرده
  • و …

این یک مثال بود برای این که متوجه بشی دقیقا چطور از دوستانت این درخواست رو داشته باشی. پس از تک تکشون بخواه که نقاط قوت ظاهری و شخصیتی رو از وجودت استخراج کنن و کاملا صادقانه هم نظر بدن. مثلا اگر من بهت میگم موی کوتاه خیلی بهت میاد، خب واقعا نظرم همینه و به نظرم تو با موی کوتاه خیلی زیبا میشی. درواقع صرفا به جهت دلخوشیت بهت نمیگم و واقعا دارم حقیقت رو بیان می کنم. پس از دوستان و اطرافیان بخواه که کاملا صادقانه و بدون اغراق به نکات مثبت و نقاط قوتت اشاره کنن که دیگه تو ذره ای از این بابت شک نداشته باشی.

کشف نقاط قوت و نکات مثبت فردی | کلام آخر

همونطور که گفتم این تمرین رو توی دوره عبور از وابستگی به بچه ها یاد دادم، پس از صمیم قلبم امیدوارم این تمرین ارزشمند رو که به عنوان هدیه در اختیارت قرار دادم رو جدی بگیری و در راستای کشف نقاط قوت فردی گام برداری. من که در این سایت با انتشار آگاهی به رسالت خودم می پردازم، لذا باور کن اصلا برام اهمیتی نداره اگر کسی به سادگی از این آموزش های ارزشمند بگذره. من ایمان دارم کسی که واقعا به دنبال تغییر باشه توسط خداوند به سمت خانواده گِلوف  هدایت میشه، و از کلمه کلمه این مقالات بهره مند میشه و به این آموزش ها عمل میکنه.

 

با این که ندیدمت، اما خیلی دوستت دارم! فقط چون که برای خودت ارزش قائلی و به کسب آگاهی و خودشناسی می پردازی. همین کافیه تا تو حداقل برای من دوست داشتنی باشی. پس برات ارزوی بهترین ها رو دارم و توی بخش نظرات منتظر پیام های بی نظیرت هستم.

دوستدار و ارادتمند تو، ابراهیم شجاعی

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام
    خیلی عالی بود و من همیشه خودم رو قضاوت میکردم یا میگفتم خوبم یا بدم ولی نمیفهمیدم که دارم خودم رو قضاوت میکنم ولی با خوندن این مقاله فهمیدم که دیدم اشتباه و صفر و صدی نگاه نکنم، باید بگم من خوبم ولی نقاط قابل رشدی دارم
    واقعا خسته نباشید ❤️❤️❤️

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا