آکادمی گلوفاعتماد به نفسموفقیت فردی

افزایش اعتماد به نفس با ترک عادت های بد

افزایش اعتماد به نفس با ترک عادت های بد، مبحث این مقاله از آکادمی گلوف هست که در ادامه به طور مختصر اما مفید بهش می پردازیم. برای افزایش اعتماد به نفس در ابتدا کسب آگاهی و در گام دوم هم عملگرایی و تمرین لازمه. خب برای کسب آگاهی که می تونی به آموزش های سایت گلوف رجوع کنی. چرا که همواره تمام سعی من و تیم آکادمی گلوف بر این بوده تا از سایت گلوف به صورت تخصصی و حرفه ای یک گنجینه گرانبهای آگاهی ایجاد کنیم و خداروشکر تا به امروز هم به رسالت خودمون عالی عمل کردیم. لذا به جرعت می تونم بگم حتی ساده ترین آموزش های این سایت هم میلیونی ارزش داره. پس اگر به دنبال منبع تخصصی آگاهی در زمینه عزت نفس و اعتماد به نفس میگردی، بدون شک سایت گلوف بهترین انتخابه. حالا از این حرف ها که بگذریم، در ادامه میخوام به مسئله ای متفاوت تر بپردازم برای افزایش اعتماد به نفس. و همونطور که در جریانی، اون هم رابطه بین ترک عادت های مخرب و تقویت اعتماد به نفسه.

راهکار برای تقویت اعتماد به نفس

ما تصور می کنیم که برای افزایش اعتماد به نفس فقط باید کارهایی رو انجام بدیم. درواقع فقط به انجام دادن و تمرین کردن فکر می کنیم، اما کمتر کسی به انجام ندادن یک سری کار ها فکر می کنه! بله دوست گلم، باید خدمتت عزض کنم که انجام ندادن یک سری کارها هم باعث افزایش اعتماد به نفس در وجود ما میشه. حتی به جرعت می تونم بگم انجام ندادن یک کار میتونه صدبرابر انجام دادن یک کار نتیجه بخش تر باشه. خب وقتی که صحبت از انجام ندادن کاری می کنم درواقع منظورم همون ترک عادت هست.

به بیانی ساده تر ما کارهایی رو می کنیم، تصمیماتی رو می گیریم و اقداماتی رو به صورت روتین انجام میدیم که به شدت به اعتماد به نفس ما آسیب وارد می کنن. اما خب نه به این مسئله آگاهیم و نه اصلا باور داریم که می تونیم این رفتار ها رو کنار بزاریم. لذا وقتی یک نفر توانایی ترک یک عادت منفی رو در وجودش نمی بینه و همچنین متوجه نیست که اون عادت چه بلایی بر سر اعتماد به نفسش میاره، طبیعتا با اون عادتِ غلط خو میگیره و دیگه بعنوان بخشی از وجودش اون رو می پذیره. مثل پدر من که میگه: حتی تصور ترک سیگار هم برای من سخته!!!

خب قبل از این که به رابطه بین ترک عادت های مخرب و افزایش اعتماد به نفس بپردازیم، بهتره اول با تعریف اعتماد به نفس آشنا بشیم و اصلا ببینیم اعتماد به نفس یعنی چی. بعد در گام دوم می فهمیم که چطور ترک یک عادت منفی باعث افزایش اعتماد به نفس ما میشه.

تو باید این رو بدونی که عزت نفس و اعتماد به نفس تعاریف مختلفی دارن و برای این دو، تعاریف معینی تعیین نشده. درواقع هر محقق و متخصصی در این زمینه، تعریف خودش رو با توجه به درک خودش ارائه داده. البته توجه داشته باش که بِیس و اساس یکیه اما زاویه دید ها متفاوته. پس بهتره من اینجا از زاویه ای به تعریف اعتماد به نفس بپردازم که مرتبط با مبحث این مقاله باشه.

ببین دوست گلم، یک تعریف مشترک بین اعتماد به نفس و عزت نفس وجود داره که میگه: من تسلط کاملی بر روی شخصیتم دارم و قدرت اصلی من خویشتن داری هست. حالا شخصیت یعنی چی؟ به مجموعه افکار، باورها، احساسات، تصمیمات، عادت ها و اعمال ما میگن شخصیت. یعنی مجموعه تمام این ها شخصیت ما رو تشکیل داده. پس وقتی که میگم من به عنوان یک فرد با اعتماد به نفس و عزت نفس بالا، بر روی شخصیتم تسلط دارم، درواقع به این معنیه که من بر روی افکارم، باورهام، احساساتم و رفتارم، تصمیمات و اعمالم تسلط دارم. تا اینجا گرفتی چی شد؟

قدرت اصلی ما آدم ها در سه چیزه: 1.عزت نفس و اعتماد به نفس، 2. خودشناسی، 3. خویشتن داری. این سه تا برای ما قدرت مطلق رو به ارمغان میارن. پس اگر یکی از این فاکتور ها نباشه، طبیعتا یک ضعف بزرگ در وجود ما شکل میگیره. مثلا تو می خواهی اعتماد به نفس بالایی داشته باشی اما بر شخصیتت مسلط نیستی! خب با این وضع اصلا افزایش اعتماد به نفس غیرممکنه. اصلا امکان نداره که من بر شخصیتم تسلط نداشته باشم اما بخوام اعتماد به نفس رو افزایش بدم. فکر کنم تا همینجا هم تا حدودی به رابطه بین ترک عادت های بد و افزایش اعتماد به نفس پی بردی. اما از اینجا به بعد به طور ریشه ای تر بهش می پردازیم.

قدرت ترک عادت های بد

خب ما گفتیم که تنها انجام دادن مهم نیست، بلکه انجام ندادن یک سری کار ها ام به افزایش اعتماد به نفس ما خیلی کمک می کنه. یک سری کارها هست که ما به صورت روتین انجام نمیدیم اما هروفت هم انجام میدیم درواقع با اون کار یک تیشه به ریشه اعتماد به نفس خودمون می زنیم. اما یک سری کار ها هست که نه تنها برای اعتماد به نفس ما مضر هست، بلکه ما اون رو به طور روتین و عادت هم انجام میدیم، و این یعنی ما هر روز داریم اون تیشه رو محکم و بارها و بارها به ریشه اعتماد به نفسمون میزنیم.

این سوال رو همواره بچه ها از من میپرسن: آقای شجاعی چرا من هرچی تلاش می کنم، آگاهی کسب می کنم و هر روز هم تمرین ها رو انجام میدم، اما هنوز هم بعد از این همه مدت اوطور که دلم میخواد اعتماد به نفسم تقویت نشده؟ من که تمام تمرین ها رو انجام میدم و هر روز هم دارم در زمینه افزایش اعتماد به نفس آموزش می بینم. پس چرا انگار دارم درجا میزنم؟

در جواب این سوال من فقط یک چیز میگم: در کنار انجام دادن تمرین ها، دست از انجام یک سری کار ها هم بردار! نمیشه که تو هم گاز رو فشار بدی و هم ترمز رو و بعد هم انتظار حرکت داشته باشی، وقتی گاز و ترمز رو همزمان فشار میدی طبیعتا درجا میزنی. تو کلی تمرین های افزایش اعتماد به نفس رو انجام میدی، اما از اون طرف یک سری رفتار ها و کارهایی رو انجام میدی که گند میزنه به تمام این زحماتت. یعنی نه تنها تلاش هات رو بی هوده می کنه، بلکه اعتماد به نفست رو هم خدشه دار میکنه. پس همونطور که دغدغه انجام تمرین ها و کسب آگاهی رو داری، در کنارش به شناسایی رفتار ها و عادته های بد هم بپرداز و اون ها رو هم از بین ببر. با این کار ترمز ها رو رها می کنی و اونوقت دیگه با ذره ای گاز دادن در مسیر افزایش اعتماد به نفس حرکت می کنی.

عادت های علط و افزایش اعتماد به نفس

وقتی یک رفتار، بد و مضر هست و ما این عادت رو کنار میزاریم، در ناخودآگاه ما چند تغییرات مثبت و سازنده رقم میخوره. بعد از ترک یک عادت بد، احساس لیاقت و ارزشمندی در وجود تو تقویت میشه. و این احساس یکی از لازمه های اعتماد به نفسه. برای این که تو با ترک یک عادت مخرب به خودت ثابت کردی که برای خودت ارزش قائلی و به خودت احترام میزاری. و این یعنی عزت نفس! همچنین با کنار گذاشتن عادتی که ماه ها و سال ها همراه تو بوده، به خودت ثابت می کنی که توانایی تسلط بر شخصیتت رو داری. و این فاکتور که دیگه رسما در افزایش اعتماد به نفس تو انقلاب میکنه. هیچ چیز به این اندازه بهت اعتماد به نفس نمیده که تو در عمل به خودت ثابت کنی کاملا بر شخصیتت مسلط هستی. خویشتن داری یعنی نهایتِ اعتماد به نفس …

چند وقت پیش متوجه شدم یکی از دوستانم بعد از 15 سال سیگار رو کنار گذاشته. ازش پرسیدم چطور بعد از اینهمه مدت تونستی این عادت رو کنار بزاری. در جواب گفت: از اونجایی که فهمیدم من انقدر ضعیف و ناتوانم که زور یک نخ سیگار از من یشتره!!! همونجا بهم بر خورد و یک بار برای همیشه گذاشتمش کنار. در ادامه گفت: باور کن بحث مضرات و پولی که بابت خرید سیگار هزینه میشد هم برام مطرح نبود و این ها چیزی نبود که باعث بشه من سیگار رو رها کنم. چیزی که من رو مصمم کرد برای ترک سیگار، همین مسئله بود و وقتی از این زاویه به مسئله نگاه کردم، به شدت بهم بر خورد و رهاش کردم.

سیگار کشیدن

میدونی چیه دوست گلم؟ این دوست من اعتماد به نفس خیلی بالایی داره و توی کسب و کارش و زندگیش هم خیلی موفقه. و جالبه که ترس از مضرات سیگار و … باعث نشد سیگار رو کنار بزاره، اما به محض این که فهمید زورِ یک سیگار از اون بیشتره، بهش برخورد و سیگار رو رها کرد. به بیانی ساده تر، این زاویه دید باعث شد به اعتماد به نفسش ضربه وارد شه. خب اعتماد به نفس یعنی من توانا هستم و بر خودم کاملا مسلط هستم. وقتی ایشون متوجه شد که یک نخ سیگار قدرت رو ازش گرفته، به شدت بهش بر خورد و گذاشتش کنار.

این مثال رو هم زدم تا بهتر متوجه رابطه بین ترک عادت های مخرب و افزایش اعتماد به نفس بشی.

افزایش اعتماد به نفس با ترک عادت های بد | کلام آخر

در این مقاله تو یاد گرفتی که در کنار فشردن پدال گاز، همزمان ترمز ها رو هم رها کنی. و این ترمز ها همون کارها و رفتار های مخربی هستن که برای ما تبدیل به عادت شدن. پس از همین لحظه برای شروع، یک عادت مخرب که خودت هم ازش خسته شدی رو انتخاب کن و برای ترک این عادت بد، آگاهی های لازمه رو کسب و کن و در راستای این هدف اقدامات لازمه رو انجام بده. برای ترک عادت های بد هم در سایت گلوف آموزش های بی نظیری وجود داره که با یک جستجوی ساده در سایت، میتونی از این آموزش ها بهره مند بشی.

 

ارادتمند و دوستدار تو، ابراهیم شجاعی

ابراهیم شجاعی

موسس و مدیر مسئول آکادمی گلوف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا